faber_aprilia




Godet Egli-Vincent 1330 poprvé v ČR

Čas se zastavil, a zatímco fotograf Jirka dělá svou práci, já už hodinu jen obcházím tu nádheru a beze slova obdivuji Godeta. Prestižní stroj, ale v této podobě už spíš umělecký objekt. Poniklované trubky, kombinace černého a leštěného hliníku, design a zpracování dílů jsou úžasné. Novou repliku přivezli zástupci výrobce do ČR, aby ji předali svému majiteli. A my kromě jedinečného setkání měli i možnost krátce vyzpovídat dva Francouze, kteří ji vlastníma rukama vyrobili.

Kapitoly článku

Značka Vincent má mezi sběrateli výjimečnou pozici. Sice jich je po světě poměrně dost, ale současně byla vyrobena řada speciálních omezených závodních sérií. A protože britské Vincenty ve své době patřily k nejrychlejším mašinám na světě, zachovalé kusy s bohatou historií a mnoha vyhranými poháry či rekordy dnes v aukcích dosahují největších částek. Ostatně zatím nejdražší motocykl v historii byl speciál Vincent Black Lightning, který nový majitel před pěti lety na aukci ve Vegas vydražil v přepočtu za 28 milionů korun.

My dnes na pražském showroomu MR43 stojíme před nádhernou replikou café raceru Godet Egli-Vincent 1330. Tyhle stroje začal už před 26 lety lety ve Francii vyrábět Patrick Godet, a přestože už pět let není mezi námi, jeho dílna u Rouen žije dál a každoročně vyrobí pět až deset nových replik na zakázku a zrenovuje pět až deset historických Vincentů. Podrobnější popis celého projektu a jak se na tak jedinečných strojích jezdí, to jsme už zveřejnili v této recenzi od Alana Catharta. My dnes využili možnosti krátce pokecat přímo se dvěma zástupci značky, protože nového Vincenta do ČR, mimochodem vůbec prvního, přivezl šéf dílny François a specialista na motory Julien.

Jak v současné době funguje vaše dílna, když už s Vámi není Patrick?
V podstatě nic se nezměnilo, protože on tam s námi nějakým způsobem stále je. Když si to tak uvědomuji, tak k němu dokonce i dost často nahlas promlouváme ;-) V dnešní době jsme v dílně každý den čtyři a stále pokračujeme ve stejném stylu, jaký nastavil Patrick.

Co Patricka vedlo k tomu, že začal vyrábět repliky Vincentů?
Byl to docela logický vývoj, celá desetiletí jsme renovovali veterány a naučili se přitom spoustu věcí. Zároveň se v dnešní době už vyplatí dělat i renovace strojů, které jsou v opravdu špatném stavu, a je nutné ručně vyrábět spoustu chybějících nebo neopravitelných dílů. No a ve chvíli, kdy musíte znovu odlít a vyrobit celý motor, už jste vlastně jen kousek ke stavbě repliky.

Jak moc se replika liší od dobových Vincentů?
To je těžké přesně říci, protože Vincenty byly ve své době výkonnostní špička a závodní speciály se upravovaly hodně podle zamýšleného využití a typu trati. Největší sportovní úspěchy měly přestavěné stroje se švýcarským rámem Egli a my v této tradici pokračujeme.

A když se konkrétně podíváme na motocykl, který stojí před námi, jak se konstrukčně a technologicky liší od svých historických vzorů?
Konstrukčně je velmi podobný, ale technologicky je to úplně jiný motocykl, hlavně kvůli materiálům. Díky moderním slitinám s podílem magnézia jsme mohli původní dvouválec s úhlem válců 50 stupňů převrtat až na 1330 kubíků. Válce jsou potažené Nikasilem a v současné době motocykl dosahuje výkonu přes 100 koní při suché hmotnosti 164-170 kilo. To samé platí i pro brzdy, pořád jsou bubnové, ale s novými materiály už fungují nesrovnatelně líp, než jak jsme zvyklí u veteránů. Chceme zákazníkům zprostředkovat zážitek z jízdy na historickém motocyklu s moderní úrovní výkonu, bezpečnosti a pohodlí.

Když se na tuhle nádhernou mašinu dívám, jako jedinou odchylku od historie vlastně vidím jen ten maličký displej na kulaté přístrojovce. Proč jste ho použili?
Je to naschvál, abychom dali najevo, že jde o úplně nový stroj. Kvůli velkému objemu a požadavkům zákazníků je vzadu nad motorem elektrický startér, takže odborník by stejně hned poznal, že nejde o veterána. Hodně lidí se kromě displeje taky ptá na tu krátkou tyčku se stupnicí vpravo na motoru – to je sekundární řadicí páčka, kterou se dá ručně řadit, pokud by při závodech došlo k poškození řadicí páky na druhé straně.

Jak je to s homologací a uvedením do provozu?
To je velký problém, v současné době stavíme motocykly ještě na přihlášené dokumenty z roku 2016, kdy takový postup ještě byl možný. Ještě tímto způsobem můžeme vyrobit a dodat šest motocyklů, které ale lze přihlásit pouze po Evropě. Hlásí se nám spousta zákazníků z USA a hodně i z Austrálie, kde byl Vincent nesmírně populární, ale těm bohužel motocykl k přihlášení v jejich zemi nedokážeme nabídnout. Ale už pracujeme na řešení, takže se budoucnosti nebojíme.

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



faber_motoguzzi
Objednat reklamu
TOPlist