ktm_unor




Triumph představuje nový Scrambler 400 X a Speed 400

Už delší dobu se mluvilo o tom, že se Triumph chystá vstoupit na trhy celého světa s novými motorkami nižších objemů. Tajemstvím není ani to, že si ke spolupráci přizval skutečnou kapacitu v tomto oboru, a sice indického výrobce Bajaj. Nyní vytanuly na povrch plody téhle spolupráce – jsou to dvě nové čtyřstovky a vypadají skutečně k světu.

Kapitoly článku

Motorky spadají do rodiny modelů, které Triumph označuje jako Modern Classics. Konkrétně jde o naháče Speed 400, jež se postaví pod větší bráchy Speed Twin 900 a 1200, a scramblera Scrambler 400 X – ten je logicky malou verzí stejnojmenné devítistovky a dvanáctistovky.

Triumph v tiskové zprávě zdůrazňuje, že navzdory objemu a cenovkám, které by měly být „velmi kompetitivní“, rozhodně nepůjde o ochuzené varianty. Každá motorka dostane od zpracování, přes komponenty, až po povrchové úpravy vše, na co jsme u moderních klasik britské značky zvyklí – jen budou prostě malé.

Obě novinky jsou technicky příbuzné a nesou celou řadu podobností. Tou nejzásadnější je nový ocelový rám se šroubovanou podsedlovou částí a hliníkovou kyvnou vidlicí. V něm se potom nachází úplně nový agregát. Motor označený jako „TR Series“ je jednoválec o objemu 398 cm3 se čtyřmi ventily a DOHC rozvodem, vzhledově připodobněný větším řadovým dvouválcům. Dostal téměř totožně tvarovaná boční víka v práškově černé barvě, a nechybí ani žebrování, umně skrývající fakt, že se jedná o vodou chlazený motor. Moc pěkně vypadá i výfuk s nahoru vytaženou koncovkou, který zase maskuje primární tlumič s katalyzátorem, skrytý pod motorem.

výkonem 40 koní, dosahovaným v 8 000 otáčkách, a točivým momentem 37,5 Nm, dosahovaným v 6 500 otáčkách, není motor zase tak daleko od některých slabších dvouválcových pětistovek, co bychom našli na našem trhu. Triumph navíc zmiňuje, že díky vyvážení klikové hřídele a malým setrvačným hmotám v rozvodech je motor klidný a ochotně tahá v nízkých otáčkách, aniž by ztratil ochotu k vytáčení do těch vysokých. Převodovka je samozřejmě šestistupňová.
Obě motorky spojuje dále třeba budík, kombinující analogový rychloměr s digitálním otáčkoměrem a palubním počítačem, kompletně LED osvětlení nebo třináctilitrová nádrž, pochopitelně v charakteristickém designu Triumphu. Po stránce elektroniky dostaly obě motorky vedle povinného ABS (vypínatelného u Scrambleru) i kontrolu trakce (vypínatelnou u obou). A pak je tu taky spousta specifických odlišností.

Začneme naháčem Speed 400. Ten dostal vpředu USD vidlice s průměrem 43 mm a zdvihem 140 mm, dozadu potom centrál s nastavitelným předpětím a zdvihem 130 mm. Motorka jede na sedmnáctipalcových kolech, vpředu se o zpomalení stará 300mm kotouč se čtyřpístkovým radiálním brzdičem. Výška sedla je 790 mm, jízdní pozice je klasická naháčová, a hmotnost natankované a připravené motorky činí 170 kilogramů

Scrambler 400 X má maličko jinou geometrii řízení, podstatnější jsou ale tlumiče s delšími zdvihy, které zvýšily celkovou světlou výšku a zároveň prodloužily rozvor z 1 377 mm u Speedu na 1 418 mm. Vpředu je opět USD o průměru 43 mm, tentokrát ovšem se zdvihem 150 mm. Stejný zdvih má i zadní centrál. Zadní sedmnáctipalcové kolo doplňuje vpředu větší devatenáctka, opatřená dokonce větším kotoučem 320 mm. Výška sedla je 835 mm a za vyššími širšími řídítky, doplněnými o zubaté, níže umístěné stupačky, se sedí uvolněněji. Hmotnost je 179 kilogramů, a její nárůst mají na svědomí i ochranné prvky – kryt světlometu, mřížka chladiče, kryt pod motorem, ale i delší přední blatník a kryty rukojetí.

Nové čtyřstovky od Triumphu vypadají prostě vážně pěkně a vedle toho, že budou přístupné začátečníkům, a to včetně slečen motorkářek, zvládnou uspokojit potřeby i pokročilejších jezdců. Na takové dojíždění do města si je klidně zvolí spousta ostřílených motorkářů, zejména když jejich pořízení nemá udělat masivní díru do peněženky. Triumph sice neřekl konkrétní částky, ale jak už padlo v úvodu, slibuje vzhledem ke konkurenci hodně zajímavou nabídku.

Pro tamní trh se budou nové motorky vyrábět v indické továrně Bajaj, pro evropský a další trhy pak bude výroba probíhat ve stávající továrně Triumphu v Thajsku. V Indii jdou nové čtyřstovky do prodeje již příští měsíc, zbytek světa si pak počká na začátek příštího roku. Každý model bude k mání v jednom ze tří specifických lakování a v nabídce se objeví i spousta doplňků.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist