Triumph představuje motokrosovou 450 s Rickym Carmichaelem
Text: Jan Rameš | Foto: Triumph | Zveřejněno: 3.10.2024 | Zobrazeno: 6 865x
Ani ne rok od chvíle, kdy Triumph představil vůbec první novodobý motokrosový stroj, čtyřdobou dvěstěpadesátku, přichází druhý model. Podle očekávání se jedná o větší čtyřistapadesátku, přičemž jako první přijde na řadu speciální edice oslavující vliv proslulého Rickyho Carmichaela na vývoj britských offroadů.
Kapitoly článku
Novinka se celým jménem jmenuje TF 450-RC Edition, přičemž ta zkratka RC je všem v motokrosovém světě velmi dobře známá. Ve spojení s tímto fenomenálním jezdcem se používá také GOAT, což je taková hříčka, protože tohle slovo v angličtině znamená koza, ale také je to zkratka pro Greatest of All Times, tedy Nejlepší všech dob. Právě logo GOAT, spolu s Rickyho charakteristickým startovním číslem 4, bude zdobit i motocykly téhle první série. Největší grafické prvky ale samozřejmě budou patřit Triumphu a je až překvapivé, jak dobře to trojúhelníkové logo na prsíčkách vypadá. Že má stroj velice ostrý design plastů, to asi nikoho nepřekvapí, už dvěpade loni ukázala jasný směr, a rozeznat oba modely od sebe nebude snadné, vždyť zajímavou rezonanční komoru na výfukovém svodu i krátkou koncovku mají oba. A na první, druhý i třetí pohled je to prostě kroska jako každá jiná. V Triumphu nevymýšleli Ameriku (takže žádné desmo jako u Ducati apod.) a postavili prostě pořádného offroada.
To nejdůležitější se v případě nové TF 450-RC Edition samozřejmě točí kolem motoru. Britové vyvinuli kapalinou chlazený jednoválec s rozvodem OHC, který má spalovací prostor v hlavě obráběný ve třech osách, což má přinést maximální přesnost a tím i výkon. Vzduch do válce jde z airboxu skrz filtr TwinAir a titanové ventily DelWest a tam jej spolu s benzínem dodaným vstřikovačem z hrdla Dell´Orto (řízení motoru dodala Athena) stlačí kovaný píst Konig. Motoru nechybí maximální elektronická výbava běžná v dnešní době, jako jsou motorové mapy, kontrola trakce, launch control (vše laditelné přes smartphone) nebo třeba quickshifter fungující mezi druhou až pátou (poslední) rychlostí. Pokud budete sahat na spojkovou páčku, tak vězte, že její hydraulické ovládání dodalo Brembo.
Motor je umístěn v hliníkovém rámu, ručně svařovaném TiGem, a samozřejmě tisková zpráva nevynechává informace o tom, jak bylo celé šasi laděno na správnou tuhost ve všech směrech a skvělou ovladatelnost. Odpružení pochází od Kayaby, vpředu najdete 48mm vidlici AOS (oddělení vzduchu a oleje) se zdvihem 310 mm, zadní centrála s nastavitelnou rychlou a pomalou kompresí dá 19“ kolu s ráfkem D.I.D. zdvih 305 mm. Brzdy jsou opět záležitostí značky Brembo, přední kotouč dostal sériově kryt, akorát trochu překvapí, že se Britové rozhodli zůstat na průměru 260 mm a nedali nějaký oversize. Ale zase díky tomu máte nižší neodpružené a rotující hmoty, což se pozitivně projeví na ovladatelnosti, stejně jako velice nízká hmotnost 108,6 kg s plnou sedmilitrovou nádrží. Nového Triumphu TF 450-RC Edition bychom se teoreticky mohli dočkat u prodejců již v únoru příštího roku, cena je prozatím neznámá.