ktm_duke_890gp




SYM představil čtyři nové skútry, třístovkového dobrodruha a několik inovací

Evidentně koncipovanými pro evropské trhy jsou Joyride 300 a Joyride 16, dva skútry s identickým motorem o výkonu 19 kW. S evropským otazníkem už je to u další novinky, kterou je zajímavý skútr HuskyADV s nepříliš populárním objemem 150 cm3 a největší pochybnosti máme u multifunkčního skútru 4mica. Zato na vylepšenou vlajkovou loď a dravou stopětadvacítku do města se určitě můžeme těšit. Dost nenápadně pak proběhla premiéra malého cestovního endura NH T 300.

Kapitoly článku

Joyride patří v nabídce tchajwanského výrobce k tradičním jménům, do dnešních dnů spojeným s objemem 125 a 200 kubíků. Letošní Eicma přinesla ve světě SYM velkou novinku, když jméno Joyride přináší do třístovkové kubatury a to hned ve dvou provedeních. Podle názvu to vypadá, že Joyride 300 a Joyride 16 budou výrazně odlišné stroje, ale jediným rozdílem je šestnáctipalcové přední kolo. Ke kterému skútru patří, si už dokážeme všichni domyslet podle jeho názvu. Joyride 300 má přední kolo o palec menší, vzadu pak mají oba skútry identickou čtrnáctku. Tím máme rozdíly vyřízené a můžeme se věnovat technice obecně. O pohon se stará jednoválcový čtyřventil, samozřejmě vodou chlazený, s přesným objemem 278,3 kubíků. Třístovku s necelými 26 koníky a 26 newtonmetry SYM používá i ve svých ostatních třístovkách, takže nic překvapivého a to samé můžeme říct i o zbývající technice. Přední 260mm a zadní 240mm kotoučové brzdy jsou vybavené systémem ABS, vpředu klasická teleskopická vidlice, vzadu dvojice tlumičů s možností nastavit předpětí. Nádrž má 11,5 litru a sedlo je výšce 770 respektive 778 milimetrů u Joyride 16. No tak vidíte, ještě jeden rozdíl se našel. Hmotnost stroje bohužel zatím neznáme.

Mechanická stránka je věc jedna, druhá, a u skútru možná o to důležitější, je jeho výbava a praktická stránka. Ostře tvarovaná kapotáž skrývá vpředu hned pětici světlometů, všechny v LED provedení a jinak tomu není ani v zadní části. Nad předním trojitým reflektorem je plexi štít nastavitelný do dvou poloh, za ním pak jednoduchá nekomplikovaná LCD přístrojová deska. O kousek níž ve středovém tunelu najdeme ovladač bezklíčového zapalování druhé generace, které je uživatelsky přívětivější a pamatuje také na situace, kdy je bezklíček vybitý. Přihrádka před koleny řidiče pojme peněženku nebo chytrý telefon, který zůstane při životě díky USB zásuvce Quick Charge 2.0. Důležitější je ale, co se vejde pod sedlo a tady Joyride boduje. Pod sedlo by se měly vlézt dvě přilby, a kdyby to bylo málo, nechybí plotna pro topcase.

Druhá novinka z asijského ostrovního státu jede na vlně nového trendu „terénních“ skútrů. Honda X-ADV, novinky ADV350 a Piaggio SR GT, to jsou zástupci party, kam se chce se svým HuskyADV připojit také SYM. Právě poslední jmenovaný konkurent je Huskymu nejblíže, hlavně díky objemu motoru. Piaggio svůj skútr nabídne ve stopětadvacítce a dvoustovce, SYM je někde mezi. Jeho jednoválcový čtyřventil chlazený vodou je na skútr přimontován speciálním systémem A.L.E.H, který má zamezit zvedání skútru při přidávání plynu a jeho objem je 150 cm3. To ho na evropském trhu už předem poměrně diskvalifikuje, takže je otázka, jestli se neobjeví evropská stopětadvacítková varianta nebo jestli to není model pro jiné trhy. Potom by nám ale nedávalo smysl, že ho SYM prezentuje na Eicmě. Oproti svým konkurentům je tohle ale největší „imidžovka“, protože s 13palcovými koly to žádný hltač terénních nerovností nebude, navíc nám SYM nedodal ani informace o zdvizích odpružení nebo světlé výšce. Takže spíš takový stylový městský skútr, který nadělá dost parády svými LED světlomety nebo novým barevným TFT displejem. Kdyby ale přece jenom dostal řidič chuť na nějaké větší dobrodružství, určitě ho podrží centrální zadní tlumič, v rozletu ho jen tak nezastaví 15litrová nádrž a aby mohl dál zachycovat své vzpomínky, nechybí USB nabíječka s rychlým nabíjením.

To bychom měli zbrusu nové modely, teď se podíváme na vylepšení těch stávajících. Maxsym TL 508 TCS, jak už název napovídá, dostává pro příští sezónu kontrolu trakce. Moc víc se o ní výrobce nerozepisuje, takže půjde o nějaký základní systém s jedním režimem a u skútru vlastně proč ne. Není to ale jenom o kontrole trakce. Do výbavy se dostalo také bezklíčové zapalování nebo rychlonabíjení 3.0, které nejen zlepšuje efektivitu nabíjení elektronických přístrojů, ale také snižuje zahřívání zařízení. Jenže to už vlastně dostal Euro 5 model pro letošní rok, stejně jako motor naladěný na 33,5 kW a 49,9 newtonmetrů. Podobný rozsah úprav se týká dvojice skútrů Jet X v objemových variantách 125 a 150 kubíků. Oba dva za své jméno přidávají písmenka TCS, což znamená přítomnost kontroly trakce. Skútr Jet X je vlajkovou lodí malých skútrů, takže mu nechybí bezklíčové zapalování, plně LEDkové osvětlení nebo přihrádka před kolenem s rychlonabíjením, kam se vejde i telefon s velkým displejem.

Po opravdových výstavních novinkách se podíváme ještě na modely, kterými se SYM pochlubil trošku stranou. V presskitu je totiž ještě zmínka o multifunkční skútr pro moderního člověka, dalo by se to přirovnat k automobilovým SUV a crossoverům. Jmenuje se 4Mica, a když si dáte výraz formica do italsko-českého slovníku, vypadne vám slovo mravenec. Takže takový Ferda mravenec, který zvládne všechno a bude pracovat, dokud nepadne. A má pro to v sobě zabudované zajímavé vychytávky. První vyplývá už z konstrukčních základů a jde o hodně prostornou podlahu. Její délka je 410 milimetrů, a tam už se leccos převeze. Ještě zajímavější ale sedlo. Je dvoudílné s tím, že sedátko spolujezdce můžete odklopit směrem k jezdci. Pokud potřebujete něco převézt, zvednete ho a objeví se velká plotna, kterou ještě můžete jejím vytažením prodloužit. Dá se na ní naložit až 40 kilogramů, a kdyby ani tak prostor nestačil, jde sedlo, v tu chvíli sloužící jako opěrka, sundat úplně. K tomu má na sobě 4mica celkem 12 skrytých montážních bodů pro různé příslušenství, kterým buď ještě rozšíříte jeho přepravní kapacitu, nebo se ochráníte před vlivy počasí. Když se podíváme na technické údaje, zjistíme, že přitom tenhle mravenec není nijak přerostlý silák. Rozvor 1390 mm je jen o 40 milimetrů víc než u Jet X a celý skútr na malých 10palcových kolečkách bude dopředu tlačit 7kilowatová vzduchem chlazená stopětadvacítka nebo silnější stopadesátka a těmhle výkonům odpovídají i brzdy, které jsou v kombinaci přední 205mm kotouč a zadní 130mm buben. Zkrátka pracant.

      

Zatímco modely 4Mica a Jet X se SYM pochlubil stranou, jednou zajímavou novinkou se nepochlubil vůbec. Nenajdete o ní zmínku ani v oficiálních textech a fotkách z výstavy a na stánku stála tak nenápadně bokem, že jsme jí ani my nevěnovali pozornost. Přitom je to docela škoda, protože jde o model NH T 300 čili cestovní enduro s jednoválcovým motorem. V roce 2018  jsme v Kolíně nad Rýnem zažili premiéru celé řady NH se stopětadvacítkovými motory. Poté se na specifických trzích objevilo cestovní enduro s dvoustovkou a teď se v Evropě v tichosti objevuje třístovka s normou Euro 5. K téhle motorce máme jenom tabulku technických informací, takže stručně. Čtyřtaktní vodou chlazená třístovka (278,3 cm3) umí 18,5 kilowatt v 7 500 otáčkách, 24 newtonmetrů nastupuje v 6000 a rozpohybovat musí 166 kilogramů těžký stroj připravený k jízdě. Nádrž pojme 11 litrů paliva, přední kolo má průměr 19 palců, zadní 17 palců, kotoučové brzdy jsou vybavené ABS, osvětlení tvoří LED a na palubě najdete i USB zásuvku. Ostatní data, třeba jako důležitou výška sedla, odpružení nebo průchodnost terénem chybí.

Dvoustovka z roku 2019, dole nová třístovka

Článek uzavřeme ještě jedním strojem, o kterém jsme se zmínili poprvé v loňském roce. Model KRNBT jsme představili tehdy jako koncept bez bližších technických specifikací. Tenhle funky městský stroj by měl pohánět vzduchem chlazený jednoválec s maximálním výkonem 7,3 kW a 10,7 Nm, vpředu najdeme obrácenou vidlici, vzadu tradiční dvojici tlumičů, kola jsou dvanáctipalcová a do nádrže se vejde 5,5 litru paliva.

         

 

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist