Royal Enfield hlásí konec Bulleta
Text: Honza Zajíček | Foto: archiv, Royal Enfield | Zveřejněno: 22.1.2020 | Zobrazeno: 14 136x
Tak už to začalo. Norma Euro 5 začíná mezi motocyklovými výrobci řádit jako pověstná zubatá s kosou a objevují se první informace o strojích, kteří nezůstanou mezi živými. Jedním z nich je i legendární pětistovkový Bullet.
Spekulovalo se o tom už nějaký pátek, nejprve samozřejmě v domácí Indii, jenže tamní trh je něco jiného než ten náš, takže fanoušci jednoho z nejdéle nepřetržitě vyráběného motocyklu měli stále naději. Teď ale přišlo oficiální potvrzení od českého dovozce značky, že se s Bulletem, prvně představeným už v roce 1932, už dál nepočítá. Hlavním důvodem pro ukončení výroby vzduchem chlazených pětistovek by se mohlo zdát nové bruselské nařízení Euro 5, ale nenechte se zmást. Evropa je hodně malý píseček odbytu, takže za to můžou spíš normy Indické. Od letošního roku tam nově platí emisní limity s názvem BS6. A když se továrně nevyplatí upravovat motorky pro domácí trh, kde se pětistovek prodá neporovnatelně víc než na starém kontinentě, tak prostě máme také smůlu. Úprava motorek se podle indických novinářů nevyplatí hned z několika důvodů. Prvním jsou motorky s menšími motory o objemu 350 kubíků. Ty nabídnou stejný vzhled, jsou citelně levnější, jízdní výkony nenabídnou zase o tolik horší a na novou normu už jsou přepracované. Druhým důvodem jsou dvouválce o objemu 650 kubíků, které kromě silnějšího motoru nabídnou celkově modernější stroj a v porovnání s cenovým rozdílem je to o pořádný kus modernější motorka. Právě na tyhle dvě kategorie strojů se chce Royal Enfield soustředit a bát se nemusí ani fanoušci svébytného endura Himalayan. S tím se také počítá dál, i on v Indii úspěšně prošel emisním upgradem.
Rok 1932, 1954, 1980 a poslední počin Bullet Trial Works
Bullet tedy končí, s ním i všechny ostatní jednoválcové pětistovky v provedeních Classic a Thunderbird a spolu s tím také éra nejklasičtějších Enfieldů v Evropě. Tady se totiž menší třistapadesátky neprodávají, takže pokud máte zájem o tohoto klasika, máte poslední možnost ke koupi nového stroje. Nebo ne? Historie nám už párkrát ukázala, že tyto zprávy nejsou tak žhavé a že se vždycky výrobce ke svému zásadnímu historickému modelu vrátí. Jako příklad si můžeme vzít Kawasaki a její W800. Ta už to měla také několikrát za sebou, ale je tu pořád. Vůbec bychom se nedivili, kdyby to byl jenom dočasný konec, na který navážou buď vylepšené třistapadesátky nebo nějaké zbrusu nové stroje s ověřeným názvem Bullet.
Nový Classic 350 a motor, který už na showroomech neuvidíme
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.