Quadro Parkour
V roli hlavní atrakce stánku značky Quadro se představil revoluční čtyřkolový skútr s naklápěním všech kol. O této specialitě nejspíš neslyšíte poprvé, ale doposud cestoval po výstavách pouhý prototyp, kdežto v Miláně si odbyl svou premiéru finální produkt, připravený do sériové výroby. Unikátní stroj dostal příznačný název Parkour, a podobně jako jeho tříkolové předlohy má v první řadě vyřešit obavy z nedostatku adheze na komplikovaném povrchu. Komu zkrátka nestačí při jistota dvou kol vepředu, může od příštího roku posílit svou bezpečnost pomocí druhé pneumatiky na zadní nápravě, a přitom si zachovat všechny ostatní výhody skútru.

Patentované řešení, umožňující nezávislý pohyb zadních kol, pochází ze stejné hlavy jako naklápěcí systémy pro tříkolky Piaggio MP3 a později Quadro 350D. Celý princip doslova stojí a padá na olejo-pneumatickém zavěšení předních kol, převzatém z tříkolky Quadro, ale na zadních hnaných kolech bylo třeba přidat ještě diferenciál a druhý hnací řemen. Ano, tušíte správně: tento netradiční podvozek je dílem Luciana Marabese, který italskou společnost Quadro Technologie založil.
Pohonnou jednotku tvoří čtyřventilový jednoválec se zdvihovým objemem 346 ccm, kapalinovým chlazením a elektronickým vstřikováním paliva. Kromě posádky musí dostat do pohybu ještě 240 kilogramů suché hmotnosti stroje plus všechny náplně, a k tomu by mu mělo stačit udávaných 27 koní v 7 000 otáčkách a 25,5 Nm točivého momentu v 5 500 ot. Převodovka má podobu klasického variátoru, jaký známe z většiny skútrů.

Z pohledu řidiče se čtyřkolový Parkour nijak neliší od tříkolky, a se šířkou 811 mm nebude mít o moc víc starostí s projižděním mezi kolonami aut. Výška sedla 780 mm by také neměla dělat nikomu vrásky, a navíc určitě nebude nutné šlapat na zem pokaždé, když padne červená. Zablokování kol ve svislé poloze by mělo být ještě snazší než u tříkolky, kde stačilo přidržet přední brzdu. Pro čtrnáctipalcová kola s hydraulickým odpružením nebude těžké odfiltrovat většinu nerovností, zvlášť když vezmeme v úvahu ještě lepší rozložení váhy.
Z legislativního hlediska patří Parkour do stejné skupiny jako tříkolové skútry, takže k jeho řízení bude stačit průkaz skupiny B, jako na osobák. O ceně výrobce zatím mlčí stejně jako i přesnějším termínu, kdy se první čtyřkolky Quadro objeví na trhu. Musíme si tedy vystačit s informací, že prodej bude zahájen v průběhu roku 2013.
Quadro 350D
První model tříkolového skútru s naklápěním předních kol v podání firmy Quadro Technologies jsme měli možnost
ochutnat letos na jaře. Tříkolka, která ukončila monopol Piaggia MP3, zanechala vesměs pozitivní dojmy, ale námětů na zlepšení se najde vždycky dost. A protože Quadro je skutečně mladá a flexibilní firma, zareagovala na ohlasy zvenku opravdu pružně. Na příští rok vylepšila skútr 3D
výkonnějším čtyřventilovým motorem (27 koní) a novou přístrojovkou, a pro zvýšení jízdního komfortu vyladila zadní odpružení a vyměnila sedlo za pohodlnější. Rozšířil se také výběr barevných kombinací.
Že tříkolka 350D není jen šikovným a bezpečným vozítkem do městského provozu, o tom nás na stánku Quadro přesvědčila replika modelu 350 AATW (
All Around The World), na kterém italský dobrodruh Maurizio Pistore letos absolvuje trip kolem zeměkoule doslova cestou necestou. Na to, že tři kola obstojí v terénu mimo asfaltové silnice lépe než dvě, se podívejte ve videoklipu na konci článku. A při troše štěstí se Maurizia můžete na zážitky s tříkolkou Quadro zeptat osobně - jeho itinerář totiž vede i přes Českou republiku.
Video
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE