ktm_kveten




Piaggio MP3 s motory Euro 5 a také ve verzi 400

Tříkolová MP3 je už ikonou mezi alternativně pojatými skútry a jestli dobře počítáme, letos slaví 15 let. A určitě ji čekají ještě další roky existence, Italové totiž právě představili celou modelovou řadu předělanou na normu Euro 5, v níž se objevila i novinka s motorem 400 hpe.

Kapitoly článku

Počítat, v kolika objemech už se MP3 za té půldruhé dekády vyráběla, je záležitost časově poměrně náročná. A stejně tak v kolika verzích – protože nebyla jen a pouze jedna MP3 v tom nejznámějším luxusním provedení a opulentními rozměry. Takže abychom vám v tom nedělali zmatek, řekneme, co bude platit teď, s motory Euro 5. Tříkolové Piaggio MP3 se bude nabízet ve třech objemech a celkem pěti verzích. Na spodních příčkách hierarchie najdete „malou“ MP3 300 hpe buď ve standardní verzi za 190 tisíc, nebo jako Sport za 200, a „topka“ bude MP3 500 hpe Sport Advanced se zpátečkou za 276 tisíc, ostatní pětistovky z nabídky mizí. Střední třídu potom reprezentuje právě nová MP3 400 hpe, resp. MP3 400 hpe Sport, jež je přesně takříkajíc „na půl cesty“ nejen objemově a výkonově, ale i cenově: standard za 229 900 Kč, Sport za 235 900 Kč. A co bude vlastně zač?

To je hrozně důležitá otázka, neboť třístovka a pětistovka jsou dva výrazně odlišné skútry. Tříkilo je měšťák, lehoučký a obratný, pětikilo naopak luxusní stroj cestovního charakteru, ale to jsme vám vysvětlili už v tomto srovnávacím testu. Čtyřstovka nahrazuje verzi 350, jež z nabídky vypadla již loni a šlo o tu větší „kastli“ pětikila vybavenou menším agregátem. A přesně to samé je logicky tedy i nová 400 hpe, tedy „velká empétrojka“ s menší motorizací. A já naprosto chápu, proč Piaggio vyhodilo z nabídky všechny pětistovky a nechalo jen tu nejvyšší specifikaci.

Co se síly týče, je čtyřkilo také přesně uprostřed nabídky. Třístovka nabízí 26 koní i newtonmetrů, pětistovka má maxima 44 koní a 47,5 newtonmetrů a nová 400 hpe nabídne 35,3 koně a 37,7 newtonmetru. To jsou hodně slušné hodnoty, zejména v porovnání s verzí 350 (ve skutečnosti měla objem 330 cm3), kterou nahrazuje a nabízí proti ní o 16 % více výkonu při otáčkách o 1500 nižších a především o 30 % více točivého momentu níže o 750 otáček. Já bych ty dva motory vlastně ani moc neporovnával… Jenomže musím, protože čtyřkilo přímo z třistapadesátky vychází. Má také tu netradiční automatickou vícelamelovou spojku v olejové lázni, která nekouše a nepeče se jako klasická skútrová suchá odstředivá, jinak se ale liší třeba delší ojnicí, lehčím pístem, má jakýsi patentovaný systém odvětrání klikovky PCV, který snižuje ztráty dané pumpováním, je tady jiné sání i zdvihy čtveřice ventilů a celkově je nový motor tišší a klidnější. Prostě nové jádro postavené na osvědčeném základu a pořádně nafouknuté, co se síly týče.

A jinak? Jinak je 400 hpe stejná jako pětistovka, tedy samozřejmě bez zpátečky (a s jinými zadními tlumiči). Když neznáte barevná provedení, nepoznáte je od sebe. Je to tedy ten italsky elegantní komfortní tříkolový skútr, který nabízí hodně dobrou ochranu proti nepřízni počasí, parádně komfortní sedlo i obrovský úložný prostor pod ním – klidně na dvě integrálky. Design už tady nějakou chvíli je, ale pořád se nedá říct, že by MP3 vypadala omšele, zejména když tady jsou přední LED světla denního svícení a stejná technologie je použita i na blinkry a zadní dvojici svítilen. Věk už je trochu poznat na přístrojové desce, resp. na LCD displeji mezi oběma krásnými ručičkovými budíky. Tam Piaggiu vlak trochu ujíždí, nicméně jen provedením, neboť jinak displej nabízí spoustu potřebných informací ovládaných tlačítkem na pravé rukojeti a také má konektivitu s telefonem MIA, což se ovládá pro změnu z levého řídítka. Telefon samotný si můžete uložit do odklápěcí přihrádky nad přístrojovkou, kde je i USB zásuvka na nabíjení. Pod řídítky potom najdete pruh tlačítek, kde je i vypínání kontroly trakce, která empétrojce nechybí, stejně jako ABS.

Zkrátka v MP3 400 hpe dostanete „trochu slabší pětistovku“ za podstatně lepší cenu. A vůbec z téhle verze nebude mít radost konkurence, která sázela na to, že třístovka je moc malá a pětistovka moc drahá. Yamaha chce za svou rozměrově podobnou, ale výkonově o dost slabší Tricity 300 teď již 215 tisíc a za nový Peugeot Metropolis se čtyřstovkou s hodně podobnými parametry dáte to samé co za Piaggio, tedy 230 tisíc. Už se těšíme na srovnání v přímém souboji!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist