yamaha_demo_tour




Motorkový trh 2012: opět mírný pokles

Ani napočtvrté se tuzemským obchodníkům s motocykly, skútry a čtyřkolkami nepodařilo zvrátit nepříznivý vývoj prodejních statistik. Za uplynulý rok se v České republice prodalo celkem 15 212 kusů těchto vozidel, což představuje ve srovnání s rokem 2011 propad o necelých 9 procent. Ke kýženému zastavení poklesu chybí v tabulkách 1 455 kusů, přičemž největší skluz nabraly malé motorky do 50 ccm.

Podle statistik vydávaných motocyklovou sekcí Svazu dovozců automobilů se u nás v roce 2012 zaregistrovalo bezmála o 1 300 padesátek méně než rok předtím, a podíl nejmenších motorek na trhu tvoří už jen 22 %. Před sedmi lety přitom měly více než dvojnásobný podíl a tvořily skoro polovinu všech prodejů. Vyšší kubatury se naopak drží na podobných číslech s kosmetickým meziročním propadem 1,3 %. Hned v úvodu ještě připomeňme, že statistiky SDA sčítají všechna registrovaná nová vozidla skupiny L, tedy motocykly, skútry a některé čtyřkolky, prodaná v ČR prostřednictvím oficiálních dovozců.  Nezahrnují údaje o tzv. šedém ani individuálním dovozu.
Když tradičně necháme stranou čím dál méně populární padesátky, a podíváme se jak úspěšné vloni byly jednotlivé značky, nečeká nás na čele žádné překvapení. Honda drží vedení pevně v rukou a na druhou Yamahu má propastný náskok. Maxon se vyšvihnul na bednu z loňského pátého místa, hodně dopředu se dostaly také značky KTM, Piaggio a Kymco. V jakých kubaturách a s jakými modely u zákazníků bodovaly ty nejúspěšnější značky je patrné z koláčových grafů v další části článku.
Nejdřív se ale podívejte na sloupcové grafice, jak se který výrobce potýká s nepříznivým vývojem.
A teď už ke slíbeným koláčům. Honda si největší kus ukrojila hned ve dvou segmentech, když stejně jako vloni ovládla kubatury do 125 ccm a 500-800 ccm. Stopětadvacítky byly celkově nejvíce prodávanou skupinou, a japonský lídr trhu se společně s čínským výrobcem skútrů Maxon postaral o více než polovinu jejich prodejů.
V segmentu 500-800 ccm si znovu vyměnily místa Yamaha a Suzuki, a značka KTM se poprvé dostala na pátou příčku před Kawasaki, Triumph i Ducati.
Piaggio (hodnocené společně se značkou Vespa) si díky rostoucí oblibě větších skútrů připisuje rekordní vzestup do čela kubatury 125-500 ccm, kde se dlouhodobě daří také endurům KTM.
Nejvyšší kubatura patří opět značce Harley-Davidson, která koncentruje všechny svoje prodeje pouze do této velkoobjemové kategorie.Stříbro obhájila firma z Mnichova, zatímco Honda musela přenechat loňské třetí místo značce Yamaha.
Z hlediska kategorií zabírají víc než čtvrtinu trhu stopětadvacítkové skútry, mezi kterými kraluje Honda PCX125 s 513 prodanými kusy, následovaná dvěma modely skútrů značky Maxon.   Označení On-Off patří všem endurům včetně cestovních, a nikoho zřejmě nepřekvapí, že bestselerem v této třídě je BMW R1200GS, kterého se prodalo 126 kusů. Ke stovkové hranici se přiblížila Honda NC700X a třetím nejprodávanějším endurem byla Suzuki V-Strom 650.
První tři příčky v prodejích motorek bez kapotáže si rozebrala japonská trojka s modely Honda NC700S, Yamaha FZ8 a Suzuki Bandit 650. Nejprodávanější skútr s objemem motoru nad 125 ccm nese trochu překvapivě název Sonic YH150, ale také Piaggio M35 a Vespa GTS Super 300 se prodávaly ve velkém. Motorky do 125 ccm šly nejlépe na odbyt u Hondy, která s modely CBF125 a CBR125R obsadila první a třetí pozici. Mezi ně se vklínil Duke 125 od KTM.
Odhadnout předem značku nejprodávanějšího customu není nic těžkého, a tak jen pro upřesnění dodáváme, že se jedná o model Sportster 883 Iron. Ve stejné kategorii však slaví úspěchy také Ducati s Diavelem, nebo Yamaha XVS950 Midnight Star.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):



TOPlist