Morgan končí výrobu tříkolek, finální edice dostala název P101

V motoristickém světě je spousta tříkolek – některé mají dvojici kol vzadu, jiné vpředu, některé se naklánějí, jiné ne. Morgan 3 Wheeler patří mezi ty, které se nenaklánějí a mají dokonce i volant. Že na serveru o motorkách nemá co dělat? Omyl, vždyť ho pohání dvouválec S&S! Tedy spíše poháněl…

Kapitoly článku

Dá se říci, že ze všech tříkolek, které se dneska vyrábějí (a že jich je!), je Morgan 3 Wheeler ta nejstarší. Jak to, vždyť byl oficiálně představen až v roce 2011, to už tady přeci pět let běhalo Piaggio MP3? Ano, ale tříkolové Morgany se vyráběly už v roce 1909 do ukončení výroby v roce 1952 byly komerčně i sportovně hodně úspěšné. A ani tento novodobý 3 Wheeler nebyl žádný propadák, do dnešních dnů se ho prodalo více než 2500 kusů do všech koutů světa, Českou republiku nevyjímaje. Přitom kompromisní řešení většinou znamenají, že daný produkt ve finále buď nikdo nechce, nebo nefunguje (viz terénní tříkolky, předchůdce ATV), ale u 3 Wheeleru to bylo naopak. Pro motorkáře sice postrádá to naklánění a řídítka, pro autaře zase více ochrany proti větru a adhezi poháněné nápravy, ale ono je to jedno, protože tahle věc byla vždycky určena především pro milovníky motorismu jako takového. Jestli máte krev aspoň trochu ředěnou benzínem, tak se vám tahle pošetilost prostě musí líbit.

VIDEO: Morgan 3 Wheeler P101

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Po deseti letech existence jsou ovšem dny 3 Wheeleru sečteny. Starý známý motor S&S, vzduchem a olejem chlazený dvouválec o objemu 1998 cm3, uložený podélně úplně vpředu na čumáku vozidla, totiž napřesrok přijde o svou homologaci. A už takhle ho jenom přechod z euro-trojky na euro-čtyřku připravil o dost síly, když hodnoty 82 k/140 Nm spadly na 68 k/129 Nm, nicméně vzhledem k hmotnosti něco přes půl tuny to pořád slibovalo dost slušný jízdní zážitek. Když jste byli dostatečně rychlí při přeřazování pětikvaltu z Mazdy MX-5, na stovce jste byli za sedm vteřin. Jako rozloučení s tímto vozidlem přichystal Morgan limitovanou edici 33 kusů nazvaných 3 Wheeler P101, které se budou prodávat za 45 000 liber bez daně. Ta zkratka znamená Project 101, právě pod tímto označením totiž novodobý 3 Wheeler začal vznikat v dílnách britské značky v roce 2009. U limitovaných edicí má člověk jistotu, že půjde buď o extra vybavené, nebo naopak extra očesané kousky, a P101 je spíše ten druhý případ. Taky má jít o opravdu velice ryzí zážitky z jízdy.

Tak především půjde o pouze jednomístné provedení, půlka kokpitu totiž bude zadeklována kompozitním pryskyřičným krytem s přirozeně průsvitnou zlatavou barvou, tedy materiálem, který byl používán v 70. letech v závodních autech. Mimochodem podobný kryt, byť z jiného materiálu, už Morgan jednou ukázal a bylo to u konceptu EV3, tedy elektrického 3 Wheeleru, před několika lety.

Dalším z charakteristických prvků jsou plné disky Aero namísto vyplétaných, ty opravdu nepřehlédnete a dávají „stojedničce“ tak trochu letecký vzhled. Jejich designovými parťáky jsou 9“ mlhovky Hella, umístěné u spodního zavěšení předních kol, kde kromě svícení mají za úkol ještě snižovat turbulence.

Mezi další charakteristické znaky finálního modelu patří odlišně barevná výfuková potrubí se sešikmenými koncovkami – vpravo je černé, vlevo bílé, vždy s keramickým potahem. Namísto malého plexi před řidičem je tu jen malá odtrhová hranka, takže hmyzí krmě za jízdy je zaručena, zadní část stroje zdobí podstatně větší počet větracích žeber, všude jsou více vidět nýty a na více místech najdeme označení P101.

Zákazník si bude moci vybrat buď z černého nebo bílého barevného provedení a čtyř „art packů“: Belly Tank s motivem britské vlajky na spodku, Dazzleship s maskovací grafikou válečných aut, Aviator inspirovaný RAF stíhačkami a Race Car s číselnými tabulkami.

Takhle tedy bude vypadat oficiální rozloučení s modelem 3 Wheeler. Ovšem tříkolky v nabídce Morganu nekončí, značka jasně říká, že budou pokračovat dále. Ale teď bude malá pauza. Na detaily nástupce si máme chvíli počkat a necháme se překvapit, jestli to tedy bude sériová podoba elektrického EV3, nebo nějaký nový benzíňák. My v redakci budeme držet palce, aby to byla ta druhá varianta…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist