Superbike s motorem V5 na obzoru

Když se podíváte na nabídku trhu, zjistíte, že si můžete vybírat z téměř kompletní škály konfigurací motorů. Jednoválci počínaje přes čtyřválce véčkové, řadové, s odlišným zapalováním, až po šestiválce. Pětiválec byste ale sháněli marně. Tohle tvrzení by mělo platit ale jenom do roku 2023, kdy MondialMoto uvede do výroby superbike s véčkovým pětiválcem.

Superbike s motorem V5 na obzoru

Kapitoly článku

MondialMoto nemá vůbec nic společného s „tím“ Mondialem, který v současné době produkuje maloobjemové motorky. Jde o novou firmu se sídlem v Itálii v takzvaném Motor Valley, kde se musí rozbušit srdce každému petrolheadovi. Ducati, Moto Morini, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Pagani, to jsou jenom některé ze značek, které mají v této oblasti své sídlo a ke kterým se chce připojit MondialMoto se svým ambiciózním projektem. Titulky po celém světě plní magická kombinace písmene a čísla „V5“. Za tou se skrývá pětiletá dominance Hondy v MotoGP, během kterých vyhrála jejich RC211V 48 závodů z 82, jezdci v jejím sedle získali tři světové tituly a Honda s tímhle motorem dosáhla na 4 konstruktérské tituly. Je to motorka, na které strmě vystoupala kariéra žluté 46ky a kde inženýři z objemu 990 kubíků dostali více než 240 koní. Tohle prostě musí být pecka!

S touhle konfigurací motoru slavilo úspěchy nemálo špičkových jezdců Hondy

MondialMoto chce se svým projektem uspět, a tak se nestydí od Hondy opisovat. Pětice válců svírá stejný úhel 75,5 stupňů, běhají v nich lehké písty s titanovými ojnicemi a v hlavě každého z nich pracují čtyři titanové ventily ovládané rozvodem DOHC. Udávaný kompresní poměr má hodnotu 13,5:1, otáčky se dokážou vyšplhat na 13 250 a na šestistupňovou kazetovou převodovku půjde výkon přes antihopingovou spojku. Jeho hodnotu ještě nevíme, ale vzhledem k potenciálu motoru s přesně litrovým objemem a současným trendům půjde určitě o hodnotu přes 200 koní.

Legendární MotoGP motor bude k dispozici hned ve dvou verzích šasi. Dražší V5R vyjede s karbonovým rámem, který zároveň bude sloužit jako airbox, vzadu ho doplní podsedlovka ze stejného materiálu. Kyvná vidlice bude klasicky hliníková, zato jednostranná, kola už budou ale opět z exotického karbonu, stejně jako kapoty. Zbytek výbavy bude samozřejmě to nejlepší, co může být, takže brzdy Brembo, elektronický podvozek se žluto-modrým znakem a nabušená elektronika, která mimo dnes běžné vychytávky nabídne možnost vyhledání motorky, alarm, navigaci a motorku bude možné nastartovat na dálku.

„Chudší“ verze bude mít rám z hliníku, a kola budou kovaná, jinak výrobce udává stejné specifikace, takže můžeme čekat zase to nejlepší. Obě motorky budou mít stejnou výšku sedla 78,74 cm, úhel řízení bude 24° a rozvor 1 435 mm. Trošku otazníkem je váha, která je u obou motorek stejných 179 kilogramů, neví se ale, jestli suchých nebo dokonce provozních a taky se dá čekat, že karbonová verze nějaké to kilo ušetří.

Nicméně většina specifikací se ještě s postupem času může měnit, stejně jako výsledná cena, která ale rozhodně nepůjde směrem dolů. Na druhou stranu to s přihlédnutím ke konkurenci není zas až tak hrozné. Necelý milion za celokarbonovou V5R je na úrovní například Panigale V4 Speciale nebo Nortonu V4 SS. Verze V5S s hliníkovým rámem má pak cenovku nastavenou na cca 730 000 korun. Jak to bude nakonec s výslednými cenami a s celým ambiciózním projektem, se musíme nechat překvapit, nicméně výrobci už prý mají zajištěnou investici ve výši 2,5 milionu euro. Další peníze přibydou z předobjednávek a jestli chcete také přispět, můžete si zakoupit dluhopisy MondialMoto nebo si za 150 € koupit lístek na prohlídku továrny.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist