ktm_prosinec




Nová Jawa Pérák má silnější motor a plní ekvivalent normy Euro 5

Představení indického Péráka bylo jen otázkou času. Prototyp ukázali Indové hned při premiéře nových Jawek, kromě vzhledu o něm ale nebylo nic známého. Hotová prodejní verze temného bobbera tak přináší překvapení v podobě motoru, který je oproti základu objemnější a silnější.

Kapitoly článku

Jestli je novodobá indická Kývačka vážně pěkná motorka, tak Pérák je Jawa, která má pořádné koule. Temný bobber s typickým krátkým jednosedlem a blatníkem obtočeným kolem zadního kola prostě vypadá drsně a svoje k tomu přidalo i marketingové oddělení Classic Legends, které umně využilo historických souvislostí. Vyzdvihli totiž příběh původního stroje, který inženýři potají vyvíjeli v temném období naší historie, kdy republiku okupovalo nacistické Německo. Právě proto je nový Pérák celý v černé, ze které vystupuje jen několik zlatých linek, logo Jawa, nápis Pérák na nádrži a hnědé sedlo. Za vzhled a styl si zkrátka Indové zaslouží jedničku, vždyť se podívejte třeba na tvar koncovek výfuku, brzdové světlo, zkrácený přední blatník nebo zrcátka umístěná v koncích řídítek. Vlastně i ten styl bobber je původnímu předkovi dost podobný. Sedlo přidělané k rámu pod nádrží je jasná známka příbuznosti a jiná zadní kyvná vidlice s tlumičem ukrytým pod sedlem svou siluetou také odkazuje na pradědu. Jen jsme zvědaví na jeho naladění. Už Jawa 300 je na zadku dost tuhá a jestli má být Pérák její drsnější variantou, máme se na co těšit.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Spolu s jinak řešeným zadním odpružením a kyvnou vidlicí nám Jawa také celkově narostla a zmužněla. Na rozvoru to máme o rovných 47,6 milimetrů víc, přibylo 9 kilogramů hmotnosti a tlustší jsou i pneumatiky. Průměry osmnáct palců vpředu a sedmnáct vzadu zůstávají, pneumatiky mají ale rozměr 100/90 a 140/70, zadní kolo navíc nově brzdí kotoučová brzda místo bubnové. Steroidová injekce se nevyhnula ani motoru, který je pořád stejným čtyřtaktním jednoválcem, ale zvětšením vrtání o 5 milimetrů se dostal na 334 kubíků. Díky tomu poskočil výkon na rovných 30 koní a krouticí moment na 31 Nm. Neméně zajímavým údajem je, že motorka plní emisní normu BS6. To je vlastně indický ekvivalent k naší Euro 5 a v Indii prodávané motorky ho musí plnit od ledna 2020, tudíž ho budou muset plnit i ostatní nové Jawy, tudíž by jejich vstup na evropský trh mohl být o něco jednodušší. Zpátky ale k Pérákovi. Jediné, kde se u něj ubíralo oproti Kývačce, je sedlo. Krom toho, že je jen pro jednoho, je také o 15 milimetrů níž.

A co cena? Ta bude logicky také vyšší. Přepočítávat indické ceny na koruny nemá cenu, to už jsme si zvykli. 62 000 korun by totiž byla cena sice krásná, bohužel ale nereálná. Nárůst oproti standardní Jawě 300 je 15%, když by tedy v naší Jawě nasadili strop, kam se s Jawou 300 chtějí vejít, Pérák by stál lehce přes 173 000 korun. Berte to ale vážně jako hrubý ničím nepodložený odhad.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 48 Kč od 16 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist