Honda rozšiřuje rodinku minimotocyklů, do hry se po letech vrací Dax

Je to zvláštní ten svět. Zatímco donedávna jste si v Evropě nemohli koupit ani Hondu Monkey, dnes si na showroomu japonského výrobce dokonce můžete vybírat, jaká z těch malých motorek vám sedne nejlépe. Sportovní Grom? Klasická Monkey? Nebo vaše srdce zahoří pro jezevčíka, který se na starý kontinent vrací po dlouhých 41 letech?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Jaký zase jezevčík, o čem to ten člověk píše? Pokud nepatříte do klubu přátel kynologického spolku nebo nejste vášnivými lingvisty či křížovkáři, možná netušíte, že slovo dax je hovorový výraz pro jezevčíka vycházející z německého pojmenování Dachshunt. Co má tohle všechno společné s novou Hondou? Jednak se jmenuje celým jménem Honda ST125 Dax, a pak se podívejte na tu motorku z profilu. Právě kvůli její nízké dlouhé stavbě dostala původní motorka v roce 1969 k typovému označení také jméno Dax. Jezevčík se svezl na vlně popularity Hondy Monkey, která byla pro některé jedince příliš malá. Vznikl proto delší stroj, kam se uvolněně poskládal jeden urostlejší jedinec a teoreticky průměrný Evropan s Evropankou případně lehce podprůměrný Američan s Američankou. Pro tyhle trhy byly totiž modely ST50 a ST70 určené. Kupředu posádku poháněl tehdy lehce upravený agregát ze skútru Super Cub, z něj si přinesl také odstředivou spojku se třemi rychlostmi. Daxe Daxem dělal ale hlavně jeho unikátní rám, díky němu šlo trochu o pojízdnou trubku, ve které je navíc schované palivo i kabeláž.

Výše uvedené informace teď můžete vzít a převést je do kontextu roku 2022, vypadne vám z toho podoba a základní technické informace o Hondě nové. Jeden by vzhledem k příbuznosti s malou Monkey řekl, že to bude vlastně opice s jiným rámem, ale není tomu tak. Tak jako původní Dax vycházel ze Super Cubu, tak z něj vychází i jeho současná interpretace. Není tu tedy klasická spojka s pětikvaltem, ale odstředivá spojka se skříní, ve které můžete lovit špičkou a patou jednu ze čtyř rychlostí. Jestli to je výhoda nebo nevýhoda, nechám na každém z vás, každopádně vám Honda dává na výběr. Chcete normální spojku a pět rychlostí? Máte tady klasickou Monkey nebo moderního Groma. Kdo se na spojkování tak úplně necítí nebo je ultra lenoch, ten může sáhnout po Daxovi. V něm dostanete oproti dalším minimotocyklům také trochu jinak naladěný jednoválec s přeným objemem 124 cm3. Stejně jako v modelu Super Cub nabídne v 7 000 otáčkách 6,9 kW, 10,8 Nm nastoupí o 2 000 otáček dříve. Díky tomu by měl motocykl nabídnout cestovní rychlost 90 km/h i ve dvou a takhle byste teoreticky mohli drandit na vzdálenost 240 kilometrů. Na tak dlouho při udávané spotřebě 1,6 litrů vydrží palivo v 3,8 litrů velké nádrži.

Zbytek motorky je samozřejmě jednoduchost sama. O ocelovém lisovaném rámu 107 kilogramů vážící motorky byla vlastně řeč při popisování originálu, tady je to stejné, vpředu ho doplňuje atraktivní obrácená vidlice, vzadu jsou klasické dva tlumiče po stranách. Malý motocykl popluje světem na 12palcových ráfcích s balonovými pneumatikami tlustými 120 mm vpředu a 130 mm vzadu. Velikost či spíš malost stroje dokládá nejlépe rozvor s hodnotou 1 020 mm, poměrně dlouhé sedátko má výšku jen 775 milimetrů, a že to s jízdou ve dvou myslí Honda vážně, dokládá také velké chromové madlo pro spolujezdce. Jednoduchá je motorka také po elektronické stránce. Najdeme tu jen jednoduché jednokanálové ABS a kulatý LCD displej s inverzním zobrazením. Led světla v dnešní době už také nejsou žádným high-tech výstřelkem, jejich vzhled se každopádně Hondě povedl.

Malý hezký retro stroj s vysoko vyvedeným tlumičem výfuku a chybějící spojkovou páčkou každopádně u nás asi ve velkém potkávat nebudeme. Stejně jako u modelů Monkey a Super Cub tomu bude částečně bránit cenovka. Ta ještě není daná, ale Monkey stojí aktuálně 101 900,-, Super Cub 89 900,-, ani jedno není za minimotocykl málo. Druhou věcí je v dnešní době samozřejmě dostupnost a tady Honda na rovinu říká, že jde o modelový ročník 2023. Kdo se zamiloval, má aspoň dostatek času našetřit potřebné koruny.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist