ktm_prosinec




Airbagová (r)evoluce na veletrhu Eicma

Letos uběhlo deset let od doby, kdy Valentino Rossi poprvé závodil v kombinéze vybavené airbagem. Od té doby došlo u tohoto bezpečnostního prvku k pořádnému posunu, zejména v komerční sféře. Výrobci reagují na vysokou poptávku rozšiřováním nabídky a ukazují nám stále sofistikovanější a hlavně dostupnější produkty. K průkopníkům v oboru z italského Dainese se pro příští rok připojí také značky Held RST, novinky ve spolupráci s firmou Motoairbag připravilo také italské Gimoto a oblíbený výrobce vest Helite se pro příští rok zbavuje drátu.

Kapitoly článku

Dainese

Kým jiným bychom měli začít, než jedním z největších hybatelů v tomto segmentu. Dainese stojí zejména za úspěšnou implementací airbagového systému do kombinéz, bund a také za jeho rozšíření v závodním světě. Podobně se chystá zamíchat kartami i v komerčním světě, pro který už letos v létě představili v mnohém revoluční produkt. Smart Jacket, jak se novinka jmenuje, slibuje cenu na úrovni známých „trhacích vest“, na rozdíl od nich ale k aktivaci dochází díky integrované řídící jednotce, takže se nemusíte k motorce poutat „špagátem“. Zároveň je jedno, jestli ji obléknete přes svoje současné oblečení, přes tričko nebo ji dáte pod bundu či tomu uzpůsobenou kombinézu. Dalším plusem pak má být ventilace, protože je kompletně prodyšná, i když se dokáže nafouknout a ochránit hrudník podle normy pro airbagy Level 2, záda pak ochrání pod Levelem 1. Všechno to vypadá krásně a dokonale, jeden problém, a o to zásadnější, tu ale je. Jde o dostupnost. Původně se měla začít prodávat na konci července, teď se hovoří o začátku roku 2020. Takže abychom se nedivili a konkurence nakonec nedorazila s podobným produktem dřív. Protože jak je známo, ta nikdy nespí.

Helite

Třeba jako v případě francouzského výrobce Helite. Ten je díky svým nafukovacím vestám v naší republice dost oblíbený a pro další roky má nakročeno zdá se dobrým směrem. Mnohé totiž od jejich vest odrazovala šňůra, kterou se připnete k motorce a jejímž trhnutím dochází k aktivaci vesty. Na tomhle ve Francii výrazně zapracovali a pro příští rok mají připravené hned tři bezdrátové produkty. Prvním bude oblíbený Turtle 2, tedy vesta pro cestovní a silniční motorky, druhou její okruhová varianta GP Air a posledním novým produktem bude vesta kombinovaná s batohem. Někdo zkrátka rád vozí batoh, ale s ním samozřejmě není nafukovací vesta kompatibilní.

Tak jako třeba u konkurenční Smart Jacket, i tady je mozkem všeho řídící jednotka ve vestě, která u Helite vydrží nabitá po dobu jednoho týdne. Ta klasicky vyhodnocuje situaci, a pokud rozpozná pád, dá povel k nafouknutí vesty. Oproti ostatním bezdrátovým systémům bude ale silniční jezdec v „Hýlajtce“ stále spojený se svým strojem. Schválně píšeme silniční, protože pro okruháře je tohle neviditelné propojení zbytečné. S vestou se totiž dodává i senzor na přední vidlici, který dokáže rozpoznat náraz a informaci o něm odeslat do vesty, která se opět postará o ten zbytek. Díky společné komunikaci těchto senzorů dokáže vesta reagovat i v případě, že stojíte a někdo do vás narazí. Když už budeme porovnávat, vesta Dainese to umí taky, ale pouze pokud máte nastartováno. Řídí se totiž vibracemi z motoru, a když motorka nevrčí nebo sedíte na elektrice, aktivuje se až po překročení rychlosti 9,5 km/h. Helite se dál u svých produktů chlubí největším objemem vzduchu ve své třídě, který činí podle typu airbagu mezi 14 a 28 litry a rychlostí nafouknutí mezi 80 a 100 ms, opět podle typu airbagu.

RST

Dalším, kdo vstupuje na půdu airbagů, je anglický výrobce RST. I ten se u nás těší velké oblibě, takže to bude pro značnou část motorkářů určitě pozitivní zpráva. Angličané nedbají na historickou nevraživost a pro vývoj nafukovacího oblečení navázali spolupráci s francouzskou airbagovou speciálkou In&Motion. Ta se vyznačuje specifickým přístupem k věci. Jednak vyrábí a dodává své produkty pro několik světových značek (Ixon, Furygan a nově Held), hlavně ale nabízí své produkty formou pronájmu. Koupíte si vestu a do ní si pronajmete chytrý elektronický mozek, díky kterému celý systém funguje. V případě RST teda půjde o bundu, ve Velké Británii se rozhodli nejít cestou jedné vesty do všech svých produktů, ale cestou integrovaného airbagu.

Zatím máme potvrzenou textilní sportovní bundu GT, sportovní koženou bundu GT, adventure bundu Pro Series Adventure-X a jednodílnou kombinézu z klokaní kůže V4.1, vše v cenách od 14 tisíc za nejlevnější textil po cenovku lehce přesahující 27 tisíc v případě závodní jednodílky. K tomu si pak připočtěte ještě pronájem chytrého mozku, což dělá 120 euro ročně. V Čechách bude ale určitě výhodnější měsíční provoz, který vyjde na 12 euro měsíčně. Závodníci a pravověrní okruháři mají jiný algoritmus v řídící jednotce, a také ten platební. Ročně platí 25 euro, měsíčně jenom osm, pravděpodobně to ale fabrice vrátí díky častější aktivaci airbagu. Nová bombička v současnosti stojí 99 euro, měla by ještě zlevnit a její výměnu zvládne každý, kdo dokáže ovládat chytrý telefon. Výhodou pronájmu je doživotní záruka a aktualizace jednotky, chytrý mozek navíc můžete prohazovat mezi různými kompatibilními oděvy. Ty od RST jsou krom airbagu vybavené všemi potřebnými chrániči a dalšími bezpečnostními standardy aby plnily normu CE AAA, takže jdou používat i bez aktivního systému.

Held

Jak jste si mohli přečíst v předchozím odstavci, k zákazníkům firmy In&Motion se připojil i německý Held. Ten přichází se svojí vizí airbagové vesty, která se zase od ostatních výrobců drobně liší. Základ je pořád stejný, vesta je vyrobená z lehkého prodyšného materiálu, v zadní části je integrovaný páteřák s chytrou jednotkou za pronájem. Oproti té od Ixonu nebo konkurenční Smart Jacket je Held eVest Clip-in určena přímo do kompatibilních bund, do kterých se jednoduše pomocí světle modrých oček upne. Held oblečení s připínacím systémem Clip-in už nějaký ten pátek prodává, jen ho do této doby využíval hlavně k přidělávání membrán nebo zateplených vložek. Teď k nim přibyla i airbagová vesta, kterou tak můžete dát do jedné z více než 29 bund. Nemusíte s ní řešit zvláštní zapínání vesty a potom zapínání bundy, jednoduše obléknete bundu s vestou a je hotovo. Held si tohle své řešení cení na 350 euro, ke kterým opět musíte připočítat poplatky za chytrou jednotku.

Held nabízí také produkty, které na to jdou pěkně postaru přes lanko. V nabídce má vnější airbagové vesty vyrobené ve spolupráci s Helitem a také cestovní Gore-texovou bundu s airbagem integrovaným. Nás ale asi nejvíc zaujala tradiční lanková vesta, která je vybavená systémem Clip-in, takže je určená pro použít pod vhodnou bundou. Protože se u ní nepočítá s přímým kontaktem se zemí, je také o něco levnější, u nás stojí bez desetikoruny 12 000,-.

Gimoto

Pokud jezdíte na sportovní motorce v kombinéze a nemůžete se rozhodnout, zda elektronický nebo lankový systém, mohla by vám řešení přinést italská značka Gimoto. Ta ve spolupráci s další italskou firmou Motoairbag, u níž není těžké si domyslet na co se specializuje, představila hybridní airbagový systém. U něj si můžete zvolit, jestli ho necháte pracovat bezdrátově nebo použijete klasické lako, třeba v případě, že se elektronika vybije. V obou případech je ale princip aktivace díky propojení s motorkou stejný. V elektronickém režimu nainstalujete na zadní část motorky nebo třeba pod sedlo anténu, která komunikuje se samotným airbagem. Jeho řídící jednotka dokáže ze vzájemné komunikace vyhodnotit rychlost, zrychlení a vzdálenost, díky tomu dokáže včas zadat povel k aktivaci airbagu. V případě, že se rozhodnete pro klasickou mechanickou cestu, místo antény musíte na zadní část motorky přidělat očko nebo řemínek, za který zaháknete trhačku airbagu. V jakém režimu bude airbag fungovat rozhodujete pomocí mobilní aplikace, jak jinak v dnešní době. V nabídce Gimota jsou 4 kombinézy (V-Race 2.5, Mugello Air, Aragon Air, Imola Air), které jsou přímo airbagové s integrovaným hybridním systémem. Za ně dáte v základu 56 000 korun, ostatní kombinézy ale i kožené bundy by neměl být problém pro airbagovou vestu nakonfigurovat, protože Gimoto jde hlavně cestou zakázkové výroby. Samotná vnitřní hybridní airbagová vesta začíná na 20 990 korunách, její objem je 14 litrů vzduchu, ochrání záda, hrudník, klíční kost a boky, nafoukne se za 75 milisekund a plní normu pro airbagy Level 1.

Gimoto ve spolupráci s Motoairbagem nabízí také jednodílnou kombinézu V-Race 2.5 MAB s integrovaným airbagem a čistě mechanickým ovládáním. Stejně jako u hybridního systému, i tady si musí jezdec na motorku přidělat očko, za které se zahákne. V tomhle provedení plní kombinéza airbagovou normu Level 2 a dokáže svých 25 litrů naplnit vzduchem za 80 milisekund. Airbag obalí v podstatě celou horní polovinu těla, v nabídce je ale ještě odlehčená verze, která nafoukne polštář jenom pro záda včetně krku a kostrče a aby toho nebylo málo, Gimoto nabízí v podobném duchu i externí vesty. Tam jde v podstatě o kus kožené kombinézy vybavený airbagem, který navléknete na svoji kombinézu. Doteď byly k dispozici pouze lankově ovládané, k nim brzy přibyde také zmiňovaný hybrid.

Motoairbag

Své produkty firma Motoairbag nabízí také samostatně v podobě dvou vest respektive nafukovacího batohu a vesty. MAB vZero je vlastně jenom takový batoh vyrobený z Cordury, který si dáte na záda, a který se v případě nehody rozbalí a ochrání vaše záda. Jeho objem je 15 litrů vzduchu a dokáže se nafouknout za 80 milisekund. Stejnou ochranu nabídne i vesta MAB v2.0p, její verze MAB v2.0c k tomu přidává i ochranu hrudníku a břicha. Zajímavě je řešená její aktivace, která probíhá sice standardně jedním lakem, uvnitř je ale rozdělené na dvě další, které mají na starosti přední a zadní stranu zvlášť. Díky tomu dokázali inženýři zajistit, že se při nárazu zpředu aktivuje první přední airbag, při nárazu zezadu zase ten zadní a při bočním nárazu oba najednou. Vzhledem k tomu, že se jeden nafoukne za 80 milisekund a druhý za 85, rozdíl to bude jen těžko postřehnutelný. Kompletní vesta se u nás v současné době dá sehnat za 14 900 korun, airbagový batoh pak za 10 773 kaček.

Bering

Pravda, tohle není úplná novinka, ale protože na nás na milánském výstavišti vykoukla a ještě jsme o ní nepsali, je fér ji do přehledu zařadit. Zase jsme ve Francii, takže si možná budete myslet, že jde zase jenom o dílo In&Motion, ale to se pletete. Tenhle produkt je čistě dílem Beringu, který věnoval roky vývoje svému bezdrátovému systému představenému kolem roku 2010. Ten už se v nabídce neobjevuje, zato je tu vesta C-Protect Air určená zejména pro skútristy. Je vyrobena ze softshelu, takže by měla být odolná proti dešti a větru, zároveň by ale měla dýchat. O spuštění se stará kabelový systém, nafoukne se za 0,10 vteřiny, váží 1,3 kilogramu, je v ní integrovaný chránič páteře Level 1 a hodně zajímavá je cenovka 9 990,-.

Spidi

Na závěr přehled doplníme ještě o novinku, která sice nebyla přítomná v Miláně, ale přichází z Itálie. Jejím tvůrcem je značka Spidi, která vylepšila svou mechanicky odpalovanou vestu Air DPS. U ní se rozšířila hlavně ochrana v oblasti krku a zároveň snížila hmotnost, celá vesta váží jen lehce přes jeden kilogram. 3,8 metru dlouhé komory pro vzduch pojmou celkem 26 litrů, které se dokáží naplnit do 200 milisekund. Výrobce si tuto vestu cení na 15 690 korun a můžete ji ještě vylepšit o pevný hrudní chránič.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist