yamaha_brezen




Harley-Davidson připravuje další dva modely s motorem Revolution Max

Americký výrobce začíná pomalu, ale jistě najíždět na nové kategorie motocyklů, které avizoval v srpnu 2018 coby projekt More Roads to Harley-Davidson. Brzy bychom se mohli dočkat dvou dalších strojů ve stylu café racer a flat tracker, jejichž designy si H-D nechal patentovat.

Ve světě H-D se momentálně odehrává obrovské zemětřesení, které nemá na svědomí ani koronavirus, ani Trumpova obchodní válka se zbytkem světa. Orel z Milwaukee se v posledních letech potýká s propadem poptávky a hledá nové cesty, jak přitáhnout i jiné než své tradiční zákazníky. Malé objemy, elektrika a úplně nové segmenty, to vše představil dnes již bývalý šéf značky Matt Levatich předloni jako již zmíněný projekt More Roads to Harley-Davidson a minulý měsíc na Motosalonu už jsme si i my mohli prohlédnout dva první produkty, a sice adventuru Pan America a streetfighter Bronx. Matt byl na konci února po šesti letech v čele H-D odvolán, což je možná trochu nefér, protože teprve teď se začnou objevovat plody projektu, jehož se stal tváří.

Harley-Davidson si samozřejmě, jako všichni ostatní výrobci, své budoucí novinky pečlivě střeží, ale kolegové z kanadského portálu Motorcycle.com jsou schopní čmuchalové, když se jim podařilo získat nákresy, které si prý americká značka zadala jako patenty v Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví. A jsou to další dva modely postavené na stejné platformě jako Pan America a Bronx, tedy s motorem Revolution Max. To jméno mi vždycky přišlo trochu zavádějící, protože ona tahle revoluce u H-D trvá už 20 let. Revolution totiž bylo jméno motoru, který poháněl všechny V-Rody, agregáty Revolution X potom najdeme v řadě Street, prodávané od roku 2014, a teď tedy Revolution Max. Všechny tyto agregáty jsou kapalinou chlazené dvouválce se čtyřventilovými DOHC hlavami a úhlem rozevření hrnců 60° a i architektura spodku vypadá hodně podobně. Jasně že to není ten samý motor celých 20 let, ale s tou revolucí už bych já byl trochu opatrný. Ačkoli v porovnání s 45stupňovým OHV vzducháčem, jehož kořeny sahají až k roku 1909, je to vlastně pořád čerstvá novinka :-)

Revolution ve V-Rodu, Revolution X ve Street Rodu a Revolution Max v Pan Americe

Jestli se ty objevené patentové nákresy budou ve finále jmenovat 48X nebo Bareknuckle, ještě netušíme (Rude Boy a Revelation, další patentované názvy, se vztahují k elektrikám) a je to vlastně úplně jedno. Zatím je můžeme nazývat podle stylu, jaký reprezentují. Nejprve koukneme na Flat Tracker, který je logicky ke značce Harley-Davidson velmi blízko. Tady vyroste konkurence Indianu FTR 1200. Jsme sami zvědavi, po jaké objemové variantě agregátu Revolution Max výrobce sáhne, v Pan Americe má 1250 kubíků, v Bronxu 975, ale možná bude ještě úplně jiný. Pokud si myslíte, že jde o Bronx, akorát s trochu jinými plasty, tak jste celkem vedle. Jiná nádrž včetně navazující podsedlovky, jiná kyvka, tohle není jen o výměně pneumatik za zubaté a nahoru vytažených výfucích.

To spíš by se Flat Tracker mohl podobat konceptu Custom, který byl představený tenkrát v srpnu 2018 spolu s Pan Americou a Bronxem, ale i když je tady spousta shodných znaků včetně kyvky a nahoru vyvedených výfuků, ta motorka je jiná. Vyšší, s jiným úhlem řízení a vlastně i ty vrchní plasty a výfuky jsou úplně jiné. Kanaďanům se podařilo najít i tajně uniklé fotky prototypů z loňského dealerského setkání, z nichž je to evidentní. Tam Flat Tracker vypadá poměrně zavalitě a ne zrovna lehce, nicméně taky má proti nákresům jinak přístrojovou desku (kulatý budík na nákresech figuruje až za řídítky) a blinkry, což pro dojem také udělá dost. Do očí bije vzhůru vztyčená páka zadní brzdy, ta je na fotce i na nákresu, a bohužel se s ní asi musíme smířit, protože ji mají i ostatní modely. Pokud rádi jezdíte ve dvou, budete se ale muset poohlédnout jinde, fakt nás nenapadá, kam by se tady daly přidělat stupačky pro spolujezdce.

Prototyp Flat Tracker vyfocený na dealerském setkání a předloni ukázaný koncept Custom

Jimi nedisponuje ani koncept Cafe Racer na fotce, ovšem na patentových nákresech jsou. U tohoto modelu by se dala příbuznost s Bronxem očekávat, jako že Bronx bude takový ten moderní stroj a Cafe Racer (ať už se bude jmenovat jakkoli) dostane retro kabátek – něco jako má Kawasaki se svými Z900 a Z900RS. Jenže kafáč je zase úplně jiná motorka, již možná s Bronxem bude spojovat přední vidlice a ráfky. A motor, samozřejmě.

Cafe Racer a Bronx překvapivě nejsou zdaleka tak příbuzní, jak se dalo čekat

Jinak technicky je to celkem retro, řeč je o zavěšení zadního kola (brzdy, čtyřpístková radiální Bremba, rozhodně retro nejsou). Kde má Bronx centrální odpružení a zajímavě tvarovanou hliníkovou kývačku, tam Cafe Racer poněkud překvapuje dvojicí postranních jednotek a obyčejnou kyvnou vidlicí obdélníkového průřezu. Malá kapotka vpředu vypadá celkem sexy, řídítka jsou ale poměrně vysoko, nicméně vzhledem k tvarování kapotáže se dá očekávat, že H-D v doplňcích nabídne i něco méně kompromisního.

Ještě jednou bychom rádi upozornili, že jak fotka Flat Trackeru, tak Cafe Raceru je pohled na koncepty určené pro oči dealerů a nikoli sériové motorky, to aby zase někdo v komentářích nevyšiloval z nedokonalostí (stejně se pár expertů najde, kteří jsou na čtení příliš sexy a stačí jim pohled na obrazový doprovod, aby hned všechno věděli). Důležitější jsou ty nákresy. Kdy se dočkáme sériových modelů, to teď nikdo nedokáže říct. Pan America a Bronx byly plánovány na rok 2020, Custom na 2021 a o Flat Trackeru ani Cafe Raceru se zatím výrobce nikde nezmiňoval. V dnešní situaci ovšem stejně veškeré plánování připomíná věštění z křišťálové koule…

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist