ktm_unor




Harley-Davidson představuje Nightster s motorem 975T

Amerika připravila nečekané překvapení. Všichni čekali finální verzi streetfighteru Bronx 975, který se jako koncept ukázal už před čtyřmi lety, místo něj přichází na trh sportovní klasika s názvem Harley-Davidson Nightster. Na loňský hodně extravagantní model Sportster S tak navazuje podstatně decentnější Nightster, který je víc v duchu předchozích vzduchem chlazených Sportsterů.

Už v roce 2018, kdy H-D představil svoji vizi do budoucna, se spolu se Sportsterem S ukázal i koncept modelu Bronx 975 a v redakci už jsme začínali losovat, kdo bude mít tu čest divokého amerického naháče jako první projet. Jenže výrobce pro nás místo toho nachystal totálně nečekanou novinku. Při celosvětové premiéře 14. dubna v 17:00 poslal na trh model Nightster s motorem 975T. A ze zpětného pohledu to dává docela logiku.

Protože se kvůli emisním normám v Evropě už nemohly prodávat vzduchem chlazené Sportstery (na domácím trhu v USA jsou stále v nabídce), bylo potřeba zajistit pokračování řady Sportster a příznivcům značky rychle nabídnout nějaký entry-level model. Prostě něco pro méně náročné nebo pro začínající jezdce. S loňským modelem Sportster S se přitom výrobce hodně odstřihl od minulosti, ta zaoblená mašina s předchozími Sportstery opravdu neměla moc společného. Ani po stránce designu, ani po stránce stylu jízdy a už vůbec ne po stránce výkonu! Takže když se dnes představuje Nightster a hrdě se hlásí do rodiny Sportsterů, najednou vypadá skoro jako klasika. Znalci značky tam opravdu najdou řadu podobných rysů s předchozí sportsterovskou řadou.

Podobně poskládané blatníky a podsedlová část, základní tvar nádrže, nízká řídítka, to všechno jsou základní rysy, které nějakým způsobem navazují na předchozí vzducháče. Jenže designem a siluetou to končí, co se týče konstrukce, je nový Nightster úplně jiná mašina než jakýkoli předchozí zástupce řady Sportster a vlastně i jakýkoli předchozí Harley. Nightster totiž přesouvá nádrž objemu 11,7 litru dolů pod sedlo, na obvyklém místě klasické nádrže je jen kovový kryt ve tvaru klasických sportsterovských „walnut“ nádrží. Pod krytem je airbox s ozdobným emblémem na místě obvyklého víčka nádrže. Víčko pro tankování je pod sedlem, které se vyklápí do strany.

Nightster je symbol vyjádření a objevování, jehož základem je výkon,“ říká Jochen Zeitz, předseda představenstva, prezident a generální ředitel společnosti Harley-Davidson. „Nightster navazuje na 65leté dědictví řady Sportster a je dokonalým základem pro kreativitu a personalizaci. Nabízí skvělou platformu pro customizaci a vyjádření vlastní osobnosti pro nové i stávající jezdce.

S Nightsterem přichází i nový motor Revolution Max 975T, to “Téčko„ v označení pohonné jednotky má znamenat důraz na Torque = točivý moment. Jde o podobný kapalinou chlazený 60stupňový V-Twin jako u modelů Pan America a Sportster S, ovšem se zmenšeným vrtáním a zdvihem na 97 x 66 mm a zdvihovým objemem 975 cm3. Čtyřventilové hlavy mají rozvody DOHC a kompresní poměr 12:1. Motor je naladěný na 89 koní (66 kW) při 7500 ot/min a točivý moment 95 Nm točivého momentu při 5 000 ot/min, maximální otáčky jsou na hodnotě 9500 ot/min. Stejně jako Revolution Max 1250 má variabilní časování sacích ventilů a hydraulické nastavení ventilových vůlí, naopak si vystačí pouze s jednou svíčkou na válec. Pro srovnání, složitější agregát 1250T používá dvě svíčky a má variabilní časování i na výfukových ventilech.

S novým motorem bylo možné použít i některé lehčí komponenty, ale motor hlavně slouží jako nosná část rámu, takže celý motocykl má jen 221 kg provozní váhy i s náplněmi. Když se podíváme na parametry předchozích vzduchem chlazených Sportsterů 883 a 1200 s výkonem 50-60 koní na 255-265 kg hmotnosti, vypadá nový Nightster opravdu o dost sportovněji. Výška sedla v nezatíženém stavu je 705 mm, to by mohlo oslovit i jezdce nižších postav, subtilní slečny zase ocení další snížení těžiště díly umístění baterie do plastového nosiče úplně dolů pod chladič.

Nightster má o něco jednodušší elektronickou výbavu než jeho starší a větší brácha Sportster S, je tady klasické ABS bez inerciální jednotky sledující náklony, tři režimy motoru Road Sport a Rain, k tomu kontrola trakce kontrola prokluzu při brzdění motorem. Vše se nastavuje na kulatém multifunkčním budíku o průměru 4 palce na sloupku řídítek, ovladače jsou podobné jako u modelu Sportster S, tedy s otáčecím spínačem motoru a tlačítkem startéru shora na pravý palec. Osvětlení je kompletně LEDkové a Nightster potěší pěkně zpracovanými detaily, jako jsou například emblémy H-D i v čirých směrovkách.

Přední odpružení používá klasickou 41mm vidlici SHOWA® Dual Bending Valve, zadní odpružení je řešené dvěma vnějšími tlumiči s emulzní technologií, vinutými pružinami a závitovým nastavením předpětí – nastavovací klíč je schovaný jen pár centimetrů výš, pod sedlem. Boční pružiny pěkně navozují dojem klasiky a spolu s „useknutým“ zadním blatníkem pěkně navazují na siluetu předchozích Sportsterů, celkový dojem posiluje i jednomístné sedlo a malý štítek, jaký z minulosti známe z dvanáctistovky. Také pravý boční kryt, pod kterým je palivová nádrž pod sedlem, má podobný tvar jako předchozí olejová nádrž Sportster. Nightster jezdí na kombinaci kol 19 palců vepředu a 16 palců vzadu a obouvá Dunlop D401 100/90 vepředu a 150/80 vzadu.

V nabídce jsou barevné kombinace černá Vivid Black, šedá Gunship Grey a červená Redline Red, k dispozici bude i přídavné sedlo pro spolujezdce, spousta barevných doplňků ale třeba i pevné boční brašny. Komu by chyběl pocit jízdy s nohama vystrčenýma dopředu, může si zase rovnou z výroby objednat mašinu s předkopy a dopředu přepákovanými ovladači. V nabídce je i otevřené sání, které z pravé strany motoru udělá ještě větší pastvu pro oči.

Model Nightster by měl být k dispozici už na jaře 2022 a startuje s poměrně ambiciózní cenou necelých 15 tisíc Eur, podle kurzu měny tedy cca 360-370 tisíc korun. To není zrovna málo a je to poměrně velký skok od předchozích vzduchem chlazených Sportsterů, na druhou stranu Nightster představuje také velký skok co do výkonu a moderní konstrukce podvozku i motoru. A jak se na novém Nightsteru jezdí? První dojmy z prezentace ve Španělsku přineseme už za týden, takže zůstaňte na příjmu!

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist