husqvarna_svartpilen_801_2




Rakušané představili speciální edice motokrosových 450 pro tři značky

Už dávno víme, že když přijde tisková zpráva o nějakých nových offroadech kterékoli ze tří značek patřící pod KTM, máme ještě týden či dva vydržet a budou následovat i ty další. To platilo i v tomto případě, kdy Rakušané představovali speciální tovární edice svých motokrosových čtyřistapadesátek. Technicky si jsou dost podobné, tady to bude hlavně o tom, která se vám líbí víc – KTM, Husqvarna nebo GasGas?

Kapitoly článku

Pro kátéemku jsou speciální edice motokrosových modelů (a ostatně i endurových, vzpomeňme na SixDays edice) kořením běžné produkce a přesně tato dochucovadla nabízí i v rámci dalších svých značek. U Husqvarny je to také již tradicí, u GasGasu relativní novinkou. A co je zajímavé, že všechny nyní představené „tovární“ stroje nejsou marketingově spojovány s mistrovstvím světa v motokrosu, nýbrž s americkou AMA a ve všech případech se hodně skloňuje nadcházející nové mistrovství světa v superkrosu, což je disciplína, která se na další kontinenty rozšiřuje právě z USA. Takže logicky když už, tak chtějí Rakušané nalákat na „americké“ verze. Ono se není moc čemu divit, v Top 10 v prestižní třídě MX GP najdeme pouze tři jezdce na strojích z Rakouska a nejlepší je třetí Prado na GasGasu. Situace v menších MX2 je o dost veselejší, tady Tom Vialle zajistil pro KTM titul mistra světa a v desítce jsou ještě další čtyři jezdci na všech třech značkách, jenomže repliky dvěstěpadesátek zřejmě prodejně netáhnou tolik. V AMA to sice loni taky nebylo kdovíjak hvězdné, ve 450 se v Top 10 objevili čtyři jezdci koncernu a nejlepší byl až šestý Barcia na GasGasu, a vlastně skoro stejná situace byla i ve dvěstěpadesátkách, nicméně v Rakousku to uchopili celkem logicky – nedělají stroje v barvách šampionů uplynulé sezóny (těch Cairoli edicí bylo fakt dost), nýbrž se snaží zákazníky nabudit směrem dopředu. Především proto, že v tom novém superkrosovém mistráku budou mattighofenští hodně chtít uspět.

A co to tedy znamená pro běžného motokrosaře, který se zamiluje a půjde si pro nějakou tu „speciálku“ raději než pro standardní verzi? Zdálo by se, že ve všech třech případech to samé, jenomže to není pravda. KTM a Husqvarna jsou až na polepy hodně podobné, ale GasGasy jsou jiné – a to množné číslo je zde správně. U KTM dostanete model 450 SX-F Factory Edition v barvách továrního týmu Red Bull KTM Factory Racing, tedy s oranžovým rámem a tradičními redbulláckými polepy. Oranžový je i potah sedla, řetězová rozeta, brýle přední vidlice a náboje kol, na nichž jsou napletené ráfky od DID. Přední brzdu s poloplovoucím kotoučem i motor chrání karbonové kryty, aby vám řídítka nevypadávala z rukou, zajišťují gripy ODI a k holeshotu vám má dopomoci startovací zařízení na vidlici a šťavnatější síla motoru díky koncovce Akrapovič. Spojkové víko Hinson je už jen taková lahůdka pro radost.

Speciálka od Husqvarna se jmenuje FC 450 Rockstar Edition, a jak už název praví, tady je to čistě zaměřené na tovární tým Husky působící v USA. Výčet výbavy je prakticky stejný jako u KTM, akorát že tady není výfuk Akrapovič, nýbrž FMF a ráfky dodal Excel. U oranžového stroje jsme ještě zapomněli zmínit jiné, tužší nastavení podvozkových komponent WP Xact, to je shodné pro všechny speciální edice.

A co tedy GasGas? Ten v březnu oznámil, že motokrosové modely budou i pro rok 2023 stejné jako letos s výjimkou lehkých úprav barev, ale aby to zákazníkům nebylo líto, přidal speciální edici MC 450F Troy Lee Designs v barvách Justina Barcii. To ovšem byl model 2022 a teď přichází „třiadvacítka“, a to hned ve dvou verzích: MC 250F a MC 450F Factory Edition. Obě jsou vyvedeny opět v amerických TLD barvách, ovšem kromě toho, že mají nadstandardní výbavu (sedlo, brýle, ráfky, kryty, Akrapovič atd.), tak mají i jinou techniku! Zase tak moc to obočí zvedat nemusíte, samozřejmě to není tak, že by v Mattighofenu vyvinuli úplně nový hardware pro dva modely z celé nabídky. Tyhle Factory verze jsou technicky shodné s KTM a Husqvarnami 2023, které mají nové rámy, kyvky, motory, je tady i elektronika, která základním Gasíkům chybí. Zkrátka tohle jsou kátéemky 2023, akorát v červených barvách. Taky proto je tady výrazně větší cenový odstup, když za MC 450F Factory Edition dáte úplně to samé jako za KTM 450 SX-F Factory Edition, tedy 321 510 Kč, jenomže u oranžové značky to je rozdíl necelých 30 Palackých proti standardu a u GasGasu to je skoro 50. Co se cen rockstarové Husky a gasí dvěstěpadesátky týče, tak ty ještě známé nejsou.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist