globalmoto_duben_nolan




Eicma: Oblečení, boty a airbagy seriózně neseriózní

Poslední díl přehledu o nové výbavě a oblečení pojmeme trochu odlehčeně. Na jednu stranu tu máme novinky od zavedených výrobců Forma a Tucano Urbano, kde stojí za vypíchnutí airbagová vesta In&Motion, kterou můžete nosit i přes oblečení nebo z ní udělat bundu. Na druhou stranu tu máme dva francouzské startupu, které můžou u mnohých vyvolat pousmání nebo zdvižené obočí.

Kapitoly článku

Forma

Začneme italským obuvnickým specialistou jménem Forma. Ten ukázal na svém stánku několik novinek včetně konceptu. Ano, i obuv má své koncepty. V případě Formy jsou to nové sportovní nebo spíš rovnou závodní boty Phantom. Ty by měly nahradit v silniční řadě dosavadní vrchol Ice Pro. Nové boty by měly být bezpečné, pohodlné a dle tiskové zprávy jednoduché a příjemné na nošení. Za vyzdvihnutí stojí určitě dvojitý kloub pro ochranu kotníku nebo gelový tlumič nárazů na patě. Boty by měly mít vnitřní stahovací botičku, vnější bota se stahuje klasicky mikropřezkou, stejně tak nejsou překvapivé titanové slidery na špičce, patě a na boku paty. Vývoj bot trvá zatím dva roky a příští sezónu si odbydou premiéru, jak jinak, na závodních tratích v seriálech MotoGP a WSBK.

Produkčních novinek se dočkáme hned ve čtyřech kategoriích a začneme v terénu. Pilot FX je verze kloubových bot Pilot pro drsnější použití. Oproti základnímu Pilotu se liší hlavně masivnější podrážkou, jinak nechybí kloubový systém F.C.S., vstřikované plastové chrániče nebo měkká paměťová pěna zajišťující komfort. Boty Pilot se objevují ještě v jedné verzi a to Pilot Enduro. Opět se oproti standardu liší podrážkou, která nabídne ještě víc přilnavosti pro pohyb v terénu. Poslední nové boty do bahna jsou Terrain Evolution TX. Dle Formy jsou to jedny z nejpohodlnějších a nejodolnějších bot pro terénní ježdění, když lehkost, a s tím spojené pohodlí, zajišťují například plastové přezky, bezpečí zase kloubový systém F.C.S. Tyhle terénní boty také těží ze specifické podrážky přizpůsobené pro motokros.

Další novinky míří už do provozu a především do města. Stinger Dry a Stinger Flow jsou lehké tenisky s ochranou paty ve dvou provedeních. Jedno je voděodolné s membránou Forma Drytex, druhé prodyšné letní. Podobný příběh to je s dvojicí Ground Dry a Ground Flow, což jsou také tenisky, ale spíš skatového střihu. Novinky jsou také v oblasti cestovních bot, kde jsou to boty Arbo Dry. Jejich slogan je vyšší kvalita v základní řadě, disponují voděodolnou membránou a měkkými chrániči s paměťové pěny. Dámy se zase můžou těšit na boty Joy Dry, se kterými určitě neudělají ostudu i v běžném denním životě. Když pak sednou na motorku, můžou počítat s adekvátní ochranou díky plastovým výztuhám vylepšeným o paměťovou pěnu. Zároveň nohy zůstanou díky membráně Drytex v suchu i při nepřízni počasí.

Tucano Urbano

Italský výrobce proslulý zejména promyšleným a funkčním oblečením a doplňky na skútry samozřejmě musí představit něco nového do tohohle segmentu. Ono s těmi novinkami je to složitější, protože Tucano představuje novinky průběžně během roku, respektive v rámci kolekcí jaro/léto a podzim/zima podobně, jako u klasického módního oblečení. Za vypíchnutí stojí určitě další verze produktu, kterým se pravděpodobně proslavila tahle značka nejvíc. Termoscud PRO je další generace ochranné deky před nepřízní počasí pro skútry. Největší novinkou je 4 Season System, díky kterému stačí deku jednou nainstalovat na skútr, a už ji nemusíte sundávat. Na léto můžete během 10 sekund sundat zimní dlouhou deku a na skútru zůstane jenom pevný deflektor. Přitom ale člověk nezůstane nechráněný, protože může vytáhnout pohotovostní pláštěnku a kryt sedla. Během zimního ježdění zase maximální tepelný komfort zajistí nafukovací systém S.G.A.S., díky kterému nedochází k „pleskání“ plachty a tím pádem úniku tepla ve vyšších rychlostech. Samotná pokrývka těla je vyrobená z nepromokavého materiálu Hydroscud, celá plachta jde zabezpečit bezpečnostním systémem proti krádeži, je tu zabudovaná kapsa a za příplatek si můžete koupit nepromokavé pouzdro na telefon.

Kdo to myslí s celoročním ježděním opravdu vážně, může vše doladit bundou Tucanorak. Jde o první bundu, která je vymyšlená pro kombinování s dekou Termoscud. Stačí zvednout pravou kapsu na spodku bundy, zasunout deku, kapsu zapnout a voda nemá šanci. Bunda je vyrobená také z nepromokavého materiálu Hydroscud, navíc je vylepšená o windbreaker vrstvu, takže neprofoukne. Při tom všem je samozřejmě bunda stále prodyšná, aby člověk nebyl jako v pařeništi. Řečí čísel tu máme 10 000 mm vodní sloupec, prodyšnost 5000 gramů na metr čtvereční a bunda je dokonce schválená jako ochranný oděv proti dešti.

V ochraně proti dešti budeme ještě chvilku pokračovat s pláštěnkou Nano Rain Zeta. Je opět vyrobená z materiálu Hydroscud a její hlavní zajímavostí je zip na její zadní straně. Díky němu můžete v klidu vyrazit s batohem, a když začne pršet, rozepnete zadní zip, pláštěnka díky tomu dostane větší obvod a můžete ji v klidu obléct přes batoh, který tím pádem bude ochráněný také proti nepřízní počasí.

Největší novinka pro sezónu 2022 je ale airbagová vesta či bunda Airscud. Její základ je známý systém In&Motion, který využívají další značky jako RST, Furygan, Held, Ixon a Klim. Výrobek Tucana je ale speciální hned v několika ohledech. První zásadní rozdíl oproti ostatním vestám In&Motion je možnost obléknout ji i přes oděv. Vesta je ušitá z polyamidu nazvaného Taslan, ramena jsou navíc vyztužená odolným materiálem 500D Oxford, i kvůli samotné aktivaci airbagu jsou tu pružné boky, límec je neoprenový a určitě musí být vyřešená také voděodolnost, minimálně v případě jednotky na zádech, která musí zůstat v suchu. Také tuto vestu samozřejmě můžete používat pod vaší oblíbenou bundou, pokud budete mít dostatek prostoru, nebo ji můžete nosit jako bundu. Možná to zní jako blbost, ale Airscud má na ramenou zipy pro připnutí rukávů a vlastně si ji už můžete rovnou objednat jako bundu. V tom případě je úroveň bezpečnosti ještě lepší díky D3O chráničům plnícím úroveň level 1 a aby byly chrániče na svém místě, jsou rukávy nastavitelné v zápěstí a na bicepsech.

CX Air Dynamics

Po předcovidovém ročníku 2019 jsme vydali článek s názvem Airbagová (r)evoluce na veletrhu Eicma, kde jsme představili hned osm výrobců s různými systémy nafukovacích bund, vest a kombinéz. Všimli jste si toho také, že jde u všech jenom o ochranu horní poloviny těla? Nejste jediní, všimla si toho i francouzská firma CX Air Dynamics, která v rámci startupového koutku představila své airbagové kalhoty. Vlastně to nejsou ani tak motocyklové kalhoty v pravém slova smyslu, spíš to jsou jen takové ochranné návleky přes běžné kalhoty. Mají být lehké, voděodolné, mají se snadno oblékat, a když je sundáte, vejdou se do přilby. Ušité jsou z Cordury, navíc mají kolenní a kyčelní chrániče, ale to nejdůležitější je jejich airbagový systém. Na pravém stehnu je kapsa, kde je ukrytá aktivační bombička a od ní vede kabel, kterým se přicvaknete k motorce. Ano, tohle není žádný sofistikovaný systém, ale klasická trhačka. Bombička vaky na bocích holení a stehen dokáže nafouknout za méně než 200 milisekund, k čemuž musíte ještě připočítat dobu, než vytržení kabelu aktivuje bombičku. U elektronicky řízených vest se pro porovnání doba od detekce nárazu k nafouknutí pohybuje od 55 do 105 milisekund. I tohle porovnání ukazuje, že prvotní myšlenka asi není špatná, ale to provedení zatím ještě trošku pokulhává. Představte si, že jste k motorce „přidrátovaní“ drátem od vesty, k tomu dalším od kalhot, nehledě na klima uvnitř, až si v létě přes džíny přetáhnete ještě tyhle airbagové kalhoty. 

 

Chill Rider

Kdyby měl někdo toho připínání se k motorce málo, může si pořídit ještě vestu Chill Ride. Tenhle výrobek opět přichází z Francie (náhoda?) a jeho myšlence opět nejde nic vytknout. Jde o termoregulační vestu, kterou se v létě ochladíte a v zimě zahřejete. Vesta je to zase lehká, prodyšná a uvnitř ní najdete hadičky s tekutinou. Stačí si ji obléct, potom si vezmete klidně airbagovou vestu, přes ni svou běžnou bundu, sednete na motorku a zapojíte si hadici z vesty do ovládací krabičky na řídítkách. To štěstí budou mít ze začátku majitelé cestovních strojů BMW, Kawasaki, Yamaha, Honda a Triumph. Na ovládání bude možné nastavit čtyři úrovně chlazení a čtyři úrovně topení, výrobce uvádí rozpětí od 18 do 38°C. Aby vše fungovalo, dostane zájemce navíc nový přední blatník na svoji motorku, ve kterém jsou integrované dva chladiče. Chlazení je tedy poměrně jasné, ohledně toho, kde systém v chladném počasí bude brát teplo, už se výrobci a vývojáři nezmiňují, každopádně technologie je patentovaná. I tenhle startup si teprve hledá své místo na slunci, a to mimo jiné i prostřednictvím crowdfundingového webu Kickstarter. Tak co myslíte, má šanci na úspěch?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist