Pro cestovní endura má Dunlop napečeno hned sedm typů pneumatik, které se liší podle povrchu určení. Tak například D908 Rally Raid je nekompromisně offroadovou pneumatikou a RoadSmart II zase jednoznačnou asfaltovou záležitostí. Novinku TrailSmart výrobce charakterizuje jako silniční gumu, která jen z deseti procent patří do terénu. Přesně tohle nejlépe vystihuje dnešní cestovní endura.

Výkony dobrodružných mašin jdou rapidně nahoru a to si pochopitelně žádá pneumatiky s perfektním gripem. To by pro pneumatikáře nebyl až takový problém, protože upéct lepivku

už dávno umí, ale daleko větší kovbojkou je
životnost pneumatik a stálost vlastností při co nejdelším nájezdu za sucha i za mokra. Pneumatika TrailSmart staví na pneumatice Trailmax TR91. Aby byla zaručená lepší přilnavost za sucha i za mokra, výrobce vyvinul směs s vysokým podílem siliky a zapracoval na designu drážek, které vzájemným protínáním připomínají písmeno X. Pro ježdění na cestách s nezpevněným povrchem byl navýšen poměr plochy drážek k ploše běhounu a úhlu sklonu drážek mezi sebou. Testy organizace MTS prý prozradily, že ve srovnání s předchozím modelem se u nich kilometrový proběh zvýšil o 14 %. Zde fabrika upřesňuje, že se jedná o zvýšení kilometrového proběhu ve srovnání s předchozím modelem a testovalo se externě organizací MTS (Španělsko) v červenci 2014. Sada s rozměry 110/80 R19 a 150/70 R17 byla obuta na testovací stroj BMW R1200 GS.

Kolik kilometrů na TrailSmartech najedete a jak budou fungovat třeba při padesátiprocentním opotřebení vám po první ochutnávce pochopitelně říct nedokážu. Jelikož jsme během prezentace najeli něco přes dvě stě kilometrů, bude se jednat spíš o první dojmy, které pneumatika zanechala. Celou dobu jsem sedlal BMW R 1200 GS, teplota se pohybovala kolem sedmnácti stupňů a jezdilo za sucha. Podle informací Dunlop týmu mělo moje „géeso“ obutou sadu pneumatik, která přede mnou nalítala zhruba pět set kilometrů.
Jen co se stačíme rozkoukat, přijíždíme do hor, kde nás vítají šotolinové cesty a my se můžeme tešit na něco málo offroadu. Mašinu házím do režimu Enduro a když budu upřímný, na horských cestách od gum neočekávám žádné velké divy. Přeci jen asfalt/terén v poměru devadesát ku deseti mluví jasnou řečí. Hned po několika kilometrech jsem však mile potěšen stabilitou a gripem přední gumy, která si nechá líbit ostřejší brzdění, ale i rychlejší průjezd zatáček.
Jasně, nedá se tolik tlačit na pilu jako na špuntech a je potřeba jet hlavou, ale vzhledem k zaměření pneumatiky je výkon víc než slušný. Podobně je na tom i zadní guma, která se suchým povrchem nemá problém. Přenos výkonu je naprosto v pořádku a nějaké to brutálnější ustřelení si ve finále pohlídá kontrola trakce. Tyto podmínky jasně ukazují, že téměř nová pneumatika s pořádným vzorkem si s lehčím terénem a běžnými nezpevněnými cestami v klidu poradí. Víc od ní ale nemůžete očekávat a nepočítejte s tím, že by dávala kde jaký „blátivý“ extrém. Ostatně, výrobce jasně říká, že terén je její výsadou pouze z deseti procent a pro více offroadovější cestování jsou tu gumy jiné.

Devadesát procent dovedností a ideálních jízdních vlastností připadá asfaltkám a na ty dochází právě teď. Chvíli se motáme po zakroucených úzkých asfaltkách, kdy to není o žádné velké palbě, ale spíše o akceleraci ze zatáček z téměř nulové rychlosti na první dva rychlostní stupně. Motorka je klidná
a vlásenkami se proplétá naprosto v pohodě. Jakmile se dostáváme na široké silnice s asfaltem jako zrcadlo, rychlost stoupá a zatáčky hoblujeme ve slušným kalupu. Hlavou mi běží upozornění organizátorů, že místní policie měří kde se dá a vybírá eura hlava nehlava.
Nezbývá mi než doufat, že průvan ve šrajtofli neproběhne a tahám, abych se udržel v našem pelotonu. S přilnavostí, stabilitou i ochotou překlápět se ze zatáčky do zatáčky jsem velice spokojen a celkem rychle získávám v TrailSmarty důvěru. Odpoledne za ideální teploty někde kolem dvacítky valíme po parádní silnici, kterou tu snad vyasfaltovali jen kvůli velkým cestovním endurům. Jedna táhlá zatáčka střídá druhou a ani vteřinu se nejede rovně. Na výjezdech z utažených zatáček pod plným plynem párkrát cítím, jak mi zadek lehounce ujíždí. Všechno ale probíhá naprosto čitelně a pozvolna a v pravém okamžiku se guma plynule chytá. Vzhledem k tomu, že velké géeso není žádnej drobeček, jsem nadšen, jak rychle a ochotně mění směr a pokládá se do zatáček. Ani při ostřejším brzdění před zatáčkou není problém a z předku nikdy nepřichází nepříjemný pocit nebo snad náznak ustřelení.
První dojem z pneumatiky Dunlop TrailSmart je velice pozitivní a s čistým svědomím je můžu doporučit. V terénu odvádí práci až nečekaně dobře a na silnici jak by smet. Co jsem neměl šanci zjistit a rozhodně je hodně důležitým faktorem, je životnost a výkon pneumatik při více než padesáti procentním opotřebení. Je jasné, že každá mašina bude baštit pryže jinak a záležet bude i na jízdním stylu jezdce. Novinka od Dunlopu by měla být na prodejnách už v tuto chvíli a jen pro příklad, uvedu ceny za pneumatiky na BMW R1200 GS, které jsem ve Španělsku sedlal. Předek v rozměru 120/70 R19 pořídíte za 3906 korun a za zadek v rozměru 170/60 R17 za 4464 korun.
Dostupné rozměry a ceny bez DPH:
110/80R19 59V TL - 3683,-
120/70R19 60V TL - 3906,-
120/70R19 60W TL - 4464,-
130/80R17 65H TL - 4046,-
140/80R17 69H TL - 4297,-
150/70R17 69V TL - 4352,-
170/60R17 72V TL - 4464,-
170/60R17 72W TL - 4659,-
150/70R18 70V TL - 4576,-
100/90-19 57H TL - 3097,-
90/90-21 54V TL - 3097,-
120/90-17 64S TL - 3571,-
130/80-17 65S TL - 3850,-
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)