ktm_srpen




V Suzuce budou dražit vytrvalostní závoďáky

Osmihodinovka v Suzuce je legendární závod, kterému zejména domácí  značky přikládají vekou váhu. I proto se o ní často nedočtete jenom ve sportovní rubrice. Továrny často připraví pro tento závod něco speciálního, třeba výroční model, ale tohle je úplně jiný případ. 27. července se v Suzuce budou dražit motorky, mezi kterými je pár opravdových vytrvalostních závodních perel. Tak se pojďte pokochat spolu s námi.

Kapitoly článku

Sledovat aukce stojí za to už pro pouhou potěchu oka. Aby věděli zájemci z celého světa o svém vysněném kousku co nejvíc, jsou motorky důkladně nafocené ze všech stran, takže si kolikrát prohlédnete detaily exotického stroje v nevídané míře. Ono často není ani možné a pravděpodobné, že byste si tyhle motorky mohli někdy prohlédnout na vlastní oči. Stejně dobře jako dobrý originální stav prodává také příběh, takže jsou to navíc často stroje s jasnou a hlavně zajímavou historií. A tak si v tomto případě můžete prohlédnout třeba nádhernou Benelli 900 Sei v provedení Classic Racer, stavbu Goodman HDS 1200, třistapadesátku Velocette z roku 1934 nebo závodní Hondu CB72. Pěkné kousky, ale kvůli nim tenhle článek nepíšeme. Hlavními hvězdami je 5 závodních Youngtimerů od Suzuki, Hondy a Ducati.

Nejstarším kouskem Honda RS1000 z roku 1982. Jestli vám tenhle název nic neříká, pak vězte, že jde o opravdový speciál na vytrvalostní závody. V roce 1979 Honda startovala ještě s názvem CB900F Kai, následující rok už ale motorka dostala jméno nové. Ono není divu, když toho se sériovým CBčkem moc společného neměla. RSo v Hondě postavili podle regulí TT-F1, které byly benevolentnější než ty superbikové, takže tu je třeba stejný dvojitý kolébkový rám, ale s úplně jiným tvarem a zadní kyvná hliníková vidlice. Hodně zajímavý je údaj o hmotnosti, suchá motorka váží 165 kilogramů, což je o celých 67 kilogramů méně než u sériové CB900F. Kupředu pak RS uhánělo díky vzduchem chlazenému čtyřválci převrtanému na 999,36 kubíků, u kterého se uváděl maximální výkon 130 koní v 9000 otáčkách a 90 Nm v 7500. Podle všeho ale dával dokonce 135 koní v 11 500 otáčkách. Každopádně byl dílem závodního oddělení RSC, což byl vlastně předchůdce dnešního HRC. Touhle jednotkou je vybavený i dražený kousek z posledního roku výroby. Předpokládaná cena: cca 1,7 - 2,1 milionu korun.

Podobný příběh máme i u Suzuki GSX-R750R z roku 1988. Opět jde o továrnou připravený závoďák, což se podepisuje hlavně na továrním rámu s číslem 10R-003. Motor už je obyčejnější. Nepřipravovala ho přímo Suzuki, pořád jde ale o vyladěný kousek plnící tehdejší regule třídy TT-F1. Mimochodem, geesixera mezi roky 1985 a 1988 této třídě dominovala v mistrovství japonska a v roce 1987 zaznamenala obrovský úspěch, když získala tituly ve vytrvalostním šampionátu, světovém šampionátu TT-F1 a v americké sérii AMA Superbike. K tomuto konkrétnímu stroji s nápisy Minolta na kapotách toho bohužel víc nevíme, i tak jde ale o moc krásný příklad závodní techniky osmdesátých let. Předpokládaná cena: cca 800 000 - 1 000 000 korun.

Závodní historii naopak známe u raritní Ducati 851 v kitovém superbikovém provedení – nemá žádnou. Tahle motorka je zkrátka krásná sbírková uloženka. Ducati, jak je známo, vždycky lišácky využívala pravidel světových superbiků, když vyráběla limitované edice svých superbiků v počtech potřebných pro nutnou homologaci. A tak se stalo, že v roce 1988 vzniklo 207 superbiků tvářících se jako sériová Strada, která už sama o sobě byla pěkně vyšperkovaná (toho roku jich v italských barvách vzniklo jen 300). V superbikovém homologačním provedení měla 851 vyztuženou zadní kyvnou vidlici, kratší převodovku, závodní spojku s otevřeným krytem, 17palcová magnéziová kola, závodní vačky, laděné výfuky a v přístrojovém panelu chyběl tachometr. Zajímavostí je, že motorky disponovaly normálně všemi světlomety, ale nebyly zapojené. Naopak tu byla už připravená závodní elektronika s řídící jednotkou, což v té době byla velká vychytávka. Konkrétní dražený kousek je v perfektním stavu. Murayama Motors, tehdejší japonský oficiální dovozce, ho po dobu 31 let pečlivě schovával pod střechou, dokonce hned po koupi vyčerpal palivo a chladicí kapalinu. Předpokládaná cena: cca 1,5 milionu korun.

Další Honda v nabídce, parádní RC45, vznikla jako jedna z motorek pro Suzuku 1995. Prameny sice o výsledcích nehovoří, podle dobrých šrámů si ale asi během života své odkroutila. O to zajímavější je, že ji její japonský majitel v roce 2000 přihlásil pro provoz na pozemních komunikacích. Zajímavá představa, jak se někdo prohání na továrním VFRu s motorem HRC NL5 po okreskách a stojí v koloně ucpaného Tokia. Trápit takhle jednu z 1050 vyrobených motorek v roce 1995 by byl nesmysl, proto ji v roce 2003 zase značky sebrali. Mimochodem, tahle motorka je v dražbě nejlevnější. Předpokládaná cena: cca 630 – 840 tisíc korun.

Poslední motorka je podle nás absolutní pecka. I když je to vlastně zánovní motorka z docela jiného ranku, má jedny z nejklasičtějších a nejlegendárnějších tvarů žádaných youngtimerů. Jmenuje se Kagayama Katana-R 1000 a je to vlastně speciální závodní stavba. Když půjdeme po částech jejího jména, tak první na řadě je Kagayama. Také vám to něco říká? Co takhle Yukio Kagayama? Britské superbiky, světové superbiky? Už víme? Tak tenhle chlapík je takový velký světový Suzuki guru, který v roce 2011 založil vlastní tým, se kterým závodí v japonské závodní sérii. Pro speciální závod v rámci podniku Taste of Tsukuba si pak postavil tenhle speciál. Základem je notně upravený motor z GSX-R 1000 L5, který drží v trubkovém ocelovém rámu, na něm jsou pak klasické kapoty legendární Katany, s jejíž letošní reinkarnací se leckdo stále nemůže smířit. K tomu jsou tu samozřejmě další rychlé díly a pořádný podvozek. Výsledkem toho je nádherný staronový závoďák, který při svém premiérovém závodě vyhrál ve své třídě a překonal rekordní čas na kolo. Jakpak se na tomhle asi musí jezdit... Předpokládaná cena: 840 000 - 1 000 000 korun

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist