Do 25 km/h bez řidičáku

Co se týče změn v pravidlech silničního provozu, platných od Nového roku, nejvíce humbuku bylo kolem toho 1,5metrového rozestupu od cyklistů a trochu méně kolem bodů za stání na místě pro invalidy. Možná jste ale nepostřehli jednu změnu v řidičských oprávněních k motorkám.

Nebojte se, nečeká nás žádná další revoluce, jako tomu bylo v roce 2013, kdy autaři dostali možnost sedlat skútry do 125 cm3 a objevila se nová kategorie A2 v úplně jiné definici než do té doby platná „A s omezením na lehké motocykly“. Je to jen taková drobná změna, nutná kvůli sladění české legislativy s unijním právem, a týká se těch nejpomalejších motorových samohybů: pro řízení dvoukolových a tříkolových vozidel s maximální rychlostí do 25 km/h už není potřeba žádné řidičské oprávnění. Doposud jste na cokoli dvou- a tříkolového s rychlostí do 45 km/h potřebovali alespoň řidičák AM, odteď je AM pro rozmezí 25-45 km/h. Kdybyste to chtěli konkrétně, tak starý známý zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, § 80a odst. 1 písmeno a). Pro čtyřkolová vozidla patřící pod AM se po stránce rychlosti nic nemění, tady to je „s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h“ bez spodního limitu, ovšem mění se maximální výkon ze 4 na 6 kW. A pokud mezi motorkáře budeme počítat i čtyřkolkáře, tak ti s řidičským oprávněním B1 můžou nově řídit terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem, doposud mohli jen do 15 kW.

Co pro nás motorkáře znamená to „do 25 km/h bez řidičského oprávnění“? Vlastně asi nic, tohle bude zajímavé spíše pro 15leté studenty, nebo naopak důchodce. Na západ od našich hranic najdete v nabídce motocyklových a především skútrových výrobců i u nás známé stroje, ovšem právě ve verzích s maximálkou omezenou na 25 km/h, aby se na nich dalo jezdit bez řidičáku. Svého času se i naše Babetta 210 vyráběla ve speciální verzi 215 pro zahraničí s tímto rychlostním omezením. Více než spalovacích motorů se tohle bude týkat vozidel s elektromotory, protože těch s maximálkou 25 km/h je na trhu poměrně dost. Třeba takových těch důchodcovských elektrických tříkolek. Doposud jste na ně potřebovali řidičák (protože mají vyšší výkon než 250 Wattů), teď už ne.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist