Can-Am Ryker, tříkolový bobber

Americká značka Can-Am je dobře známá čtyřkolkářům, motorkářům už však méně. A když, tak svým tříkolovým exotem Spyder, představeným už před více než 10 lety. Ten je dnes v nabídce v mnoha provedeních, a tak by se zdálo, že už není co vymýšlet. Novinka Ryker nás ovšem vyvádí z omylu.

Can-Am Ryker, tříkolový bobber

Kapitoly článku

Spyder to vždycky měl těžké. Motorkáři na něj koukali přes prsty, protože má o kolečko navíc, čtyřkolkáři taky, protože má o kolečko míň. Jenže kdo se svezl, pochopil, že nemá smysl řešit nějaké kategorie – prostě vás to buď baví, nebo nebaví. A většinou bavilo. Silný dvouválec a posléze tříválec s šestikvaltem, mohutně rozkročená kola…
Za ta léta jsme tu měli spoustu modelů od relativně strohých sportovních po hotové cestovní koráby s mohutnými kufry a velkými plexi. Vždycky zážitek, ovšem vždycky taky celkem drahá sranda – nějak si nepamatujeme, že by kdy byl k dostání za méně než půl milionu. A nebyl problém se vyšplhat přes 800 tisíc. To jen tak někdo za takovouhle úchylárnu nedá.

Ovšem to neznamená, že by lidi tříkolky nelákaly. V Can-Amu zjistili, že je tomu přesně naopak, a asi to nedalo moc práce. Stačí se rozhlédnout po motorkovém světě, Piaggio MP3 se vesele prodává už dobrých 12 let, do toho se přidalo Quadro, potom Yamaha se skútrem Tricity a nyní nově i prvním velkým tříkolovým motocyklem, modelem Niken. A kdyby se neprodávaly, tak Harley taky nedělá Freewheelera a Tri-Glidu. Ale tady už tak trochu motáme hrušky a jablka. Piaggio, Quadro i Yamaha dělají nakláněcí tříkolky, čili stroje, které se chovají jako normální motorka, akorát mají vepředu dvě kolečka. Harley proti tomu dělá tříkolky, které jsou „pevné“, nic se nikam nenaklápí. Stejně jako Can-Am. Rozdíl je akorát v tom, že Harley má dvě kola vzadu a Can-Am vepředu.

Jestli je tedy problém v ceně a nikoli v tom, že by trh tříkolku nepřijal, co s tím? Spyder byste třeba ještě trochu zjednodušit dokázali, ale výrazného zlevnění byste těžko docílili. A tak vznikl model Ryker. Úplně nový, od základu. Vlastně jediné, co zůstalo shodné, je rozvor 1709 mm a rozložení kol dvě vpředu/jedno vzadu.

Ryker je takový bobber. Tříkolka očesaná na minimum, jednomístná, nízká a sedíte na ní s nohama nataženýma dopředu. Tedy můžete sedět, řídítka i stupačky mají nastavitelné pozice v hodně širokém rozmezí. Zapomeňte na nějaké luxusní vychytávky nebo ochranu proti větru, tady jste jen vy, tři kola a motor. U něj máte dokonce na výběr. Ryker se bude dodávat buď s dvouválcovou šestistovkou, nebo tříválcovou devítistovkou, samozřejmě od společnosti Rotax.

Výkonové parametry nejsou kdovíjak dechberoucí, dvouválec ze sebe vyždíme 48 koní a stejně newtonmetrů, tři hrnky potom znamenají už zajímavějších 78 koní a 76 newtonmetrů.
Jenže on není kůň jako kůň, hodně totiž záleží, jak je přenášen a kolik toho veze. A tady jsou další obrovské změny proti Spyderům. Ryker totiž dostal klasický skútrový (nebo čtyřkolkový,vyberte si) bezestupňový variátor, takže síly máte na zadním kole, poháněném kardanem namísto řemenu, pořád dost. Vyloženě lákavě potom vypadá údaj o hmotnostech. Šestikilo váží bez náplní 270 kg, větší motorizace o 10 kg víc, a to je brutální rozdíl proti Spykerovým čtyřem metrákům!

V nabídce budou vlastně tři modely. Ryker 600, Ryker 900 a Ryker Rallye Edition. První dva jsou podvozkově stejné, liší se akorát tím motorem, u něhož můžete volit mezi sportovním a ekonomickým režimem. Přední i zadní tlumiče jsou od Sachsu, zdvihy činí 137, resp. 150 mm a kotoučové brzdy jsou namontovány uprostřed 16“ kol. Ryker Rallye Edition je devítistovka, která je vybavena trochu dobrodružněji, má zadní 15“ kolo, odpružení KYB se zdvihy 162/175 mm, chrániče páček a chladiče, zubaté gumy a sportovní sedlo. Plus Rally mód v motoru.

Ač mají být výrazně levnější než Spydery, mají všechny Rykery pěknou elektronickou výbavu, obsahující Hill Hold Control pro rozjezdy do kopce, kontrolu trakce, stabilizační systém a samozřejmě ABS. A jaká že ta cena tedy má být? To ještě přesně nevíme, ale v Americe vychází Ryker vlastně na polovinu, co Spyder, a v Evropě už jsme viděli první cenovky pod 10 000 éček za šestistovku a asi 11,5 tisíce za devítku. Čili v Česku by to teoreticky mohlo být někde kolem 250-300 tisíci korun. To už by dávalo smysl, navíc je Ryker fakt sexy stroj, který si můžete upravit obrazu svému. Can-Am říká, že nabízí 75 000 možností individualizace!

VIDEO

Představení silniční verze

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ryker Rallye Edition

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist