journeyman_brezen




Intermot Kolín – Blata 2007

Pro našince jedna z nejzajímavějších expozic na výstavě Intermot. Na stánek firmy Blata jsme zaútočili jako první, hned po otevření vstupních bran výstaviště. Blanenská firma zde totiž představila dva nové motocykly s vlastním motorem o objemu 125 ccm. Uvnitř naleznete i rozhovor s Pavlem Blatou – zakladatelem společnosti.

V úterý 10.10.2006 byl široké novinářské veřejnosti představen nový český motocykl! Ano, po více jak 12ti letech je tu opět česká motorka s více jak 50 kubíky. Přichází Blata 125 Enduro a Blata 125 Motard!



Pavel Blata a jeho firma se na světových trzích, kde je prodejnost nových motocyklů nesrovnatelně vyšší než u nás, prosadil hlavně s minibiky s vlastním motorem 50 ccm. Malá česká továrna, která se rychle rozrostla ve světového výrobce motocyklů, byla bohužel v poslední době hodně poškozena čínskými plagiáty. Ty firmu připravily o stovky miliónů korun. Boj stále trvá, bohužel finanční náklady na soudní výlohy jsou obrovské a všechna řízení jdou pomalu.

I to bylo jedním z důvodu, které přiměly inženýry v Blansku k výrobě motocyklu s vyšším objemem – dalším krokem byla logicky třída 125. Proto se již v roce 2005 začal připravovat zcela nový motor – čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec OHC/2 o výkonu 11 kW (15 koní) při 8500 ot./min. Motor, rám i duralová zadní vidlice, pocházejí přímo z české továrny. Další díly jako karburátor (Walbro), duralová řidítka (Tomaselli), čtyřpístková radiální! brzda (AJP), upside-down přední vidlice (Marzocchi) nebo zadní tlumič (Sachs) jsou již v režii světových výrobců komponent. Tak ostatně postupují i všichni velcí výrobci motocyklů. Z technických údajů stojí za zmínku ještě elektrický startér (nožní páka nebude), pětistupňová převodovka, hmotnost 110 Kg či objem nádrže 10,5 litru.


Když jsme si nové motocykly na stánku Blaty prohlíželi, zaujal nás jednoduchý, ale přitom krásně propracovaný design. Z bočního pohledu dominuje motocyklu do duralového rámu zasazený motor, zepředu potom upoutá přední maska s netradičně řešeným světlem. V zadní části potom naleznete elegantně umístěnou koncovku výfuku a na samém konci světlo z LED diod. Motocykl má zatím dvě barevná provedení – červenou a šedou. Za designem stojí trojice Stanislav Hanuš (návrh), Daniel Tureček (konstrukce), Jiří Hollmann (konstrukce).

Na závěr naší exkurze na stánku Blaty jsme měli domluvený rozhovor s panem Blatou, který nám zodpověděl všechny otázky o nových modelech a strategii značky.

Rozhovor s panem Blatou


Jak probíhal vývoj nového motocyklu?
Navrhli jsme si a použili vlastní formy, tím se hodně snížily celkové náklady na výrobu motocyklu. Navíc máme všechny díly dle našich představ, dají se jednoduše vyrobit a v případě potřeby měnit. Výroba u nás ve firmě nás přijde v mnoha případech levněji něž v Číně. Chtěl bych, aby výroba byla maximálně štíhlá. Všechny staré stroje z osmdesátých let půjdou pryč.


Je motor o objemu 125ccm dalším stupněm ve vývoji firmy?
Ano, 125ccm je dalším stupněm našeho vývoje. Chtěli jsme aby to bylo enduro a motard, plus ještě plánujeme „city bike“ – naháč. Nejvíce investujeme do výroby forem, které nám umožňují vlastní variabilitu.




Využili jste zkušenosti z výroby minibiků a z návrhu motoru pro MotoGP?
Určitě nám to dost pomohlo a motor 125 je dalším logickým vývojem.


Je nějaký rozdíl mezi Endurem a Motardem?
Rozdíl tam je. Kromě jiných kol, má také Enduro 125 delší přední vidlici Marzocchi a širší sedlo. Na Enduru může dojít ještě ke změnám v rozměru pneumatiky a v délce zadní vidlice. Oba modely jsou ještě prototypy, takže menší kosmetické úpravy jsou možné, ale nebude to nic velkého.


Je možné v budoucnu čekat i jiný motor než 125?
Chtěli bychom ještě začít prodávat ostrou čtyřdobou dvěstěpadesátku, která ale bude určená pouze pro sport.
A co dvouválec?
V budoucnu je určitě něco možného, ale nechci se zde k tomu více vyjadřovat, protože plány se již několikrát změnily a jinak to ani nejde.


Proč jste použili radiální brzdy? Není to až příliš na 125tku?
Pro nás je to motocykl nejvyšší třídy, který vyrábíme, takže jsme do něj chtěli dát to nejlepší. Až budeme dělat motocykl o objemu 1000ccm, dáme tam zase to nejlepší. Tímto máme laťku nahoře.


Jaké procento půjde na vývoz do zahraničí a jaké chcete prodávat u nás. U minibiků jste 90% vyváželi, bude to stejné i u 125ccm?
Ano u minibiků to tak je, ale u nového motocyklu se chceme zaměřit také hodně na český trh. 125tky budou homologované pro provoz na veřejných komunikacích, na minibikách jste museli jezdit na uzavřeném okruhu, navíc český trh byl pro to malý a prodalo se jich málo. Nejvíce se prodalo v Anglii a Španělsku.


Kdy chcete spustit prodej těchto stopětadvacítek a jaká bude jejich cena?
V březnu příštího roku chceme nastartovat výrobu a prodej. Cena by měla být kolem 80tis. Kč.



Jsou názvy nových modelů Enduro a Motard konečné?
Měli jsme několik názvů vymyšlených, ale nakonec jsme si řekli, že to stejně bude každý vnímat jako nový motocykl Enduro a Motard a necháme to tedy ještě otevřené. Tyto názvy tedy nejsou konečné a možná zkusíme oslovit čtenáře, aby přišli se svými návrhy. Jsme jim otevřeni.

Děkujeme za rozhovor.
Příští rok pro vás samozřejmě přineseme test obou motocyklů na serveru Motorkáři.cz.

BLATA


Video: nižší kvalita (3,3 MB)
Video: vyšší kvalita (31,9 MB)
Délka: 1:14 min.
Motocykly na videu: 125 Motard, 125 Enduro

Videa jsou ve formátu MPG, respektive WMV.
Model Blata 125 Motard Blata 125 Enduro
Foto

Motor čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
Rozvod OHC/2
Objem 124 ccm
Největší výkon 11kW (15k) /8500 ot/min
Točivý moment 10,5 Nm/6500 ot/min
Převodovka pětistupňová
Rám ze svařovaných ocelových trubek
Přední vidlice teleskopická o průměru 40mm, max zdvih 170 mm (+/- 2 mm)
Zadní kyvná vidlice duralová, max zdvih 190 mm (+/- 2 mm)
Pneumatiky vpředu / vzadu 110/80-17 / 150/70-17 90/90-21 / 130/90-18
Brzdy vpředu / vzadu čytřpístkový radiální třmen, kotouč o průměru 320 mm / dvoupístkový třmen, kotouč o průměru 220 mm
Rozměry (délka x šířka x výška) 1960 × 850 × 1050 mm 2050 × 850 × 1100 mm
Světlo přední 12V/55W
Světla: zadní, přístrojovka, blinkry LED
Hmotnost 110 kg
Objem palivové nádrže 10,5 l
Rozvor kol 1345 mm
Předpokládaná cena 80 000 Kč
Platnost údajů k 12.10. 2006

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist