journeyman_brezen




Novinky 2016: Arai, Bell, Caberg, LS2 a další přilby

Přehledem novinek od dalších známých výrobců pokračuje náš seriál reportáží z výstavy v Miláně. Podívejte se, jaké technologie a designy si nejznámější světové značky připravily na příští rok. Přestože se to nezdá, i v téhle oblasti je pořád co vylepšovat a vymýšlet.

Kapitoly článku

LS2

Španělská značka LS2 sice nepatří mezi ty s nejdelší historií, ale na nedostatek popularity si rozhodně nemůže ztěžovat. V celosvětových prodejích zaujímá jednu z nejvyšších příček, a její prestiž roste také s počtem závodníků, kteří přilby LS2 používají. Kromě Dakaru, kde už jinou značku pomalu nevidíte, se začíná objevovat také v silničním motosportu. Letos oblékal top model Arrow FF323 kolumbijský jezdec Yonny Hernández v MotoGP a Španěl Isaac Viňalez v Moto 3. Repliky přileb obou závodníků jsou pochopitelně k mání, a že se jedná o naprostou špičku z produkce značky asi není třeba zdůrazňovat. Model Arrow se vyrábí ve třech verzích - kromě závodních replik je v nabídce ještě o 90 gramů lehčí (1 300 g) provedení karbon a také řada modelů se standardní grafikou včetně povedené trikolóry v našich národních barvách.

Novinkou pro rok 2016 je univerzální odklápěčka, která se podle názvu hodí hlavně do města. Model Metro FF324 je totiž homologovaný pro použití jako integrálka, i s otevřenou bradovou částí jako jetka. Tuhle výhodu ale samozřejmě oceníte nejen při courání po městě, ale kdekoli na cestách.  Skořepinu přilby Metro vyrábí LS2 z vlastního materiálu KPA (Kinetic Polymer Alloy), který je kombinací termoplastu a vlákna, a vyznačuje se nízkou hmotností a vysokou pevností. Otvírání bradové části je jednoduché - stačí stisknout tlačítko uprostřed brady - a stejně tak i její zamčení v otevřené poloze. Ve výbavě nechybí sluneční clona, výkonný ventilační systém, vyjímatelný a pratelný interiér z hypoalergenního materiálu ani praktické zapínání na mikrometrickou přezku.

Další novinka je určena především milovníkům cestování mimo asfaltové silnice. Právě s jízdou v terénu mají u LS2 bohaté zkušenosti díky pravidelnému a hojnému zastoupení na Dakaru, a s jejich využitím také vznikal model Pioneer MX436. Populární trojkombinace integrálky, krosové kšiltovky a uzavřené enduro přilby je vybavena jak komfortními prvky, mezi které patří například sluneční clona, ventilační systém nebo zapínání na mikrometrickou přezku, tak i prvky pro zvýšení bezpečnosti - zesíleným řemínkem nebo systémem Emergency Release pro snazší sundání přilby z hlavy v případě pádu.

Caberg

Italský výrobce představil na domácí výstavě hned tři novinky. Pro sportovně-cestovní jízdu je na míru ušitá integrálka Drift, kterou Caberg nabízí v provedení se skořepinou z kompozitu karbonu, kevlaru a sklolaminátu a také v lehčí, čistě karbonové verzi. Oba modely jsou vybaveny integrovanou sluneční clonou, mechanismem pro rychlou výměnu plexi, zarážkou, která při zavření štítu udržuje půlcentimetrovou "větrací" mezeru a zároveň zabraňuje nechtěnému otevření plexi v případě pádu.   

Maximální bezpečnost zajišťuje zapínání na D-kroužky, o komfort se pak starají tři ventilační okruhy či vyjímatelný a pratelný interiér z antialergenního materiálu. Model Drift je už z výroby připraven na instalaci interkomu.

Na turistiku ve stylu cestou-necestou je určena novinka Xtrace, která spojuje tři kategorie do jednoho modelu. Polykarbonátová přilba se dá použít buď v plné konfiguraci jako uzavřená přilba s kšiltem, ale také jako vzdušnější kšiltovka bez plexi, nebo naopak jako integrálka bez kšiltu. Přestavět přilbu z jednoho typu na jiný přitom zvládnete kdekoli na cestách bez nutnosti vyndavat nářadí. Optimální výhled za každého počasí garantuje vestavěná sluneční clona, a příprava plexi na použití nemlžící fólie Pinlock. 

Na každodenní pojížďky po městě - a to nejen na skútru - je určena nová přilba Uptown. Její  elegantní design neudělá ostudu ani jezdci na klasické motorce nebo café raceru. Dlouhé plexi ochrání před větrem celý obličej i ve vyšších rychlostech, vestavěná clona pak přijde vhod při jízdě proti zapadajícímu slunci. Skořepina je vyrobena z polykarbonátu, a ve výbavě přilby najdete kromě standardních prvků i takovou vychytávku, jako kroužek pro zamčení přilby k motorce. V pestré nabídce barevných kombinací si vyberou i dámy.

 

Arai

S novým top modelem pro příští sezónu přichází také japonský Arai, který se u modelu RX-7V zaměřil kromě skořepiny také na systém uchycení plexi. Firma si zakládá na svém sofistikovaném skrytého pantu plexiskla už odedávna, a nové hledí VAS (Variable Axis System) má jeho výhody přivést prý až k dokonalosti.

Plexi je oproti modelu RX-7 GP posunuto o 24mm dolů, menší je také plocha bočnic. Snížení umožnila mechanika s pohyblivým čepem a dvěma aretačními body, a přispěla tak ke kompaktnosti a hladkosti skořepiny, která tak může snáze překonávat překážky a nevytváří při nehodě nežádoucí rotační síly. Zámeček hledí VAS pak drží plexisklo na místě a brání nechtěnému otevření. Navíc se dobře ovládá i v rukavicích a umožňuje snadnou aretaci hledí a jeho odmlžení.

Skořepina je z materiálu Super Fibre a dalších syntetických vláken, která jsou vysoce ohebná a zároveň mají velikou pevnost v tahu. Nově vyvinutá je i spojovací pryskyřice, která ušetřila zhruba 30 gramů váhy. Dalšéími změnami k lepšímu jsou účinnější větráky, které zároveň pomáhají snížit hlučnost přilby i nežádoucí vnikání vody při dešti.

AGV

Další italská značka, která v současné době patří do obchodní skupiny Dainese, věnovala velkou část svojí letošní expozice oslavám sedmdesátých narozenin. K vidění tak byly nejen dvě novinky pro rok 2016, ale také celá řada historických kousků z dob dávno minulých.

Zatímco před dlouhými lety svět jásal nad její první integrálkou, letos značka AGV rozšířila nabídku o dvě otevřené jetky. Obě dvě jsou sportovnějšího střihu, a pohled na jejich barevné kombinace ve vás nenechá žádné pochybnosti o tom, která legenda ze světa MotoGP obléká přilbu téhle značky. 

Obě novinky vznikaly v duchu firemní filozofie Extreme Standards Helmets, pod kterou se ukrývá snaha o lepší ochranu hlavy při nárazu, lepší periferní vidění, kompaktní velikost, nízkou váhu nebo kvalitní ventilaci.

Klonem sportovní integrálky by se dala nazvat první z novinek s názvem K-5 JET. Ta se vzhledem k použitým materiálům - skořepina je z kompozitu karbonu a sklolaminátu, vnitřek z rychleschnoucí tkaniny Dry-Comfort  - hodí nejen na krátké přesuny po městě, ale i na delší cestování. Tomu odpovídá také prodloužené plexi s magnetickým systémem zavírání nebo vestavěná sluneční clona.

Odvážnější design nese přilba Fluid s termoplastovou skořepinou, která je vybavena novým mechanismem ovládání sluneční clony otočným knoflíkem na levé straně přilby. Jednoduchou obsluhou se chlubí také zapínání řemínku na mikropřezku.

iXS

Švýcarská značka, která motokáře obléká od hlavy až k patě, přivezla do Milána nejen kolekci oblečení pro příští rok, ale také jednu novou přilbu. Integrálka s označením HX 215 Techno je určena pro každodenní použití, a z tohoto pohledu je zajímavý hlavně systém zapínání přezky. Firma IXS si ho objednala od značky Fidlock®, která vyrábí a dodává svoje patentované mechanismy do nejrůznějších odvětví. Fígl spočívá v tom, že přezka má magnetické zapínání, které se dá velmi snadno a rychle ovládat - a to dokonce i v rukavicích - a zároveň má vysokou úroveň bezpečnosti.

Polykarbonátová přilba HX 215 Techno se dále pyšní účinným systémem ventilací, vestavěnou sluneční clonou či vyjímatelným a pratelným interiérem - a těšit se prý můžeme i příznivý poměr  na kvality a ceny, která byla pro český trh stanovena na necelé čtyři tisíce korun. 

Suomy

Firma Suomy Motorsport se na výstavě EICMA prezentovala novými grafickými kombinacemi svých stávajících modelů, mezi kterými vynikají hlavně repliky závodní přilby SR Sport. Fanoušci italského jezdce Andrea Doviziosy si mohou dokonce vybrat z několika variant, v nabídce ale bude také nová replika přilby Maxe Biaggiho nebo Alexe Rinse z kategorie Moto2 a řady dalších hvězd, které závodí ve firemních barvách Suomy ve třídě Superbike na světové či národní úrovni.

Roof

Řekli byste, že od představení první přilby s otočnou bradovou částí o 180° už uběhlo dvacet let? Je to tak, slavný model Boxer od francouzské firmy Roof se začal vyrábět v roce 1995. Takové kulaté výročí si samozřejmě zaslouží náležitou pozornost, a tak je tady nový Boxer C, který spojuje původní designové trendy s nejmodernějšími technologiemi - v tomto případě jde především o mechanismus odklápění a jeho zámky, které splňují daná bezpečnostní kritéria. Stejně tak i skořepina ze sklolaminátu, zatímco nastavitelný, vyjímatelný a pratelný interiér přispívá ke komfortu jezdce. 

Postupným vývojem prochází také další odklápěčka Desmo, přestože se začala vyrábět teprve před třemi lety. Od té doby už stihla projít odtučňovací kůrou a shodit skoro dvacet deka, a od příští sezóny chce oslovit ještě širší okruh zákazníků. Zatím se totiž do poměrně krátké bradové části nevešla každá čelist, což od modelu 2016 už neplatí. Komfort zvýší také nový materiál interiéru Silent Lining, vyvinutý speciálně pro model Desmo. Jak napovídá jeho název, cílem je snížit aerodynamický hluk uvnitř přilby. Vylepšené je ovládání ventilací, a na bradové části přibyly dva uvolňovací knoflíky pro snazší otebření přilby v případě nouze.

Shark

S novinkami od další francouzské značky Shark jsme se seznámili před měsícem během exkurze do jejího sídla, takže jenom připomeňme jednu zásadní novinku. Jmenuje se Evo One, a je v mnohém podobná známé vyklápěčce Evoline. Alespoň pokud jde o systémem odklápění brady o 180° a možnost používat přilbu jako integrálku i otevřenou jetku. Jinak je Evo One ale ve všech směrech lepší - ať už menší velikostí a váhou, jednodušším otvíráním plexi a brady, interiérem z bambusového vlákna nebo vylepšenou aerodynamikou.

Givi

Kolekce odklápěcích přileb italského výrobce se rozrůstá o nový dostupný model. Za cenu integrálky bude Givi nabízet model X.16 Voyager, který má většinu výhod dražších modulárních přileb X.08 nebo X.09 - snadné nasazování, nebo možnost otevřít bradovou část během krátké zastávky. Ve výbavě nechybí ani sluneční clona, příprava na instalaci nemlžící fólie Pinlock, ani dobrý systém ventilací. Jediným kompromisem je to, že novinka není homologovaná pro jízdu s odklopenou bradou.

V klasickém stylu je laděná další novinka - otevřená přilba 20.7 Oldster se sklolaminátovou skořepinou. Standardně se dodává s tmavým přídavným plexi, které lze upevnit na připravené patenty, ale lze ji kombinovat také s příplatkovou "bublinou" nebo brýlemi. Mezi hlavní výhody nového modelu patří nízká hmotnost (850 - 950 gramů, podle velikosti), kompletně vyjímatelný a pratelný interiér, a především široká nabídka barevných kombinací.

Bell

Tradiční americká značka před příští sezónou kompletně modernizovala svojí řadu sportovních integrálních přileb Star, které bude nabízet ve třech verzích. Všechny vychází ze společného nového designu - ten je na pohled podstatně menší než u předchozího modelu, a Bell používá pět různých velikostí skořepiny. Nově vyvinuté je také plexi Panovision s jednoduchým systémem otvírání pomocí jediného stisku tlačítka a upraveným tvarem v zájmu lepšího periferního vidění. Pozornost byla věnována také snížení hluku, kterým byly starší modely Bell Star známé. Kvůli tomu došlo ke snížení profilů ventilačních krytek a zmenšení všech tolerancí.

Posun nastal také u použitých materiálů. Dvě okruhové verze - Pro Star a Race Star - mají kvůli lepší ochraně při nárazu navíc ultratenkou vrstvu karbonu, kterou pod názvem Flex Technology Bell původně vyvinul pro motokrosovou přilbu Moto 9. Lépe propracované jsou také vnitřní výstelky, a u modelů Pro a Race najdete i speciální interiér. Materiál VIRUS® CoolJade™ údajně dokáže ochladit vnitřek helmy až o deset stupňů. Základní model přilby Bell Star, určený pro běžné ježdění, se od profi přileb liší materiálem skořepiny Tri-Matrix, "obyčejným" interiérem X-Static, menším spojlerem a samozřejmě dostupnější cenovkou.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist