ktm_duke_890gp




LS2 a HJC zavalily Eicmu novinkami

Arai, Caberg, HJC, LS2, Shoei. To jsou značky, které se na milánském veletrhu Eicma pochlubily svými důležitými novinkami. Některé byly sice trochu vousaté, ale pořád stojí za to si je připomenout, tak pojďme na to.

Kapitoly článku

HJC

Letos to nebudeme brát abecedně, ale podle počtu novinek, kde jednoznačně vede korejské HJC s celkem sedmi novinkami. Tři z toho se schovávají pod souhrnným označením RPHA 2nd generation. Modely RPHA druhé generace tvoří vyklápěcí RPHA 91, integrální RPHA 71 a skútrová RPHA 31. Jestliže mluvíme u všech přileb o druhé generaci, najdeme u všech také ty samé novinky. V první řadě jde o materiál použitý k výrobě skořepiny, kde PIM Plus nahradil PIM Evo. Jde v základu o stejný kompozit karbonového vlákna s aramidovým, ty jsou doplněné o sklolaminát. Ve verzi Evo je tahle směs ještě obohacená o lněné vlákno a organickou textilii. Výsledkem má být pevnější a zároveň lehčí skořepina, která bude také lépe proplouvat vzduchem. Všechny tři přilby mají totiž také upravený tvar skořepiny vycházející z počítačových simulací CFD, nový tvar by měl snížit vztlak i odpor vůči proudícímu vzduchu. Mimochodem, všechny tři přilby najdete hned ve 4 velikostech skořepiny, v nich budou 4 velikosti EPS výstelky a celkem bude k vybrání z 6 velikostí. Větší či menší velikost bude mít na starosti také nový interiér z antibakteriální textilie, kompletně vyjímatelný s 3D laserem řezanými lícnicemi. Ty jsou navíc záměnné napříč velikostmi k případnému dopasování. Interiér dobře absorbuje pot, rychle schne a má v přední části 4 velké otvory kvůli větrání. To je také zdokonalené u všech tří přileb, nicméně každá má trochu jiné ovládání a také jiný počet otvorů, samozřejmě v závislosti, o jaký druh přilby jde. Naopak úplně jedno je to vnitřní sluneční cloně, která je ve všech případech o 5 milimetrů delší, navíc dostává ještě speciální mechanizmus, s jehož pomocí si nastavíte vzdálenost clony od obličeje v rozmezí 0 – 15 milimetrů. Poslední společnou novinkou je připravenost na komunikátory 21B a 50B, které jsou podobně jako samotné přilby také druhou generací.

Když se na přilby podíváme detailněji, tak vyklápěcí RPHA 91 dostala také nový systém zamykání bradové části, který by měl bezpečně držet bradu v otevřené pozici a zároveň by měl být snáz ovladatelný. Zcela nový je také dvousměrný čep bradové části, která díky němu při otevření přilne blíž ke skořepině, lidově nebude tolik trčet. Kompaktnější tvar znamená lepší aerodynamiku, nižší odpor a nižší hluk v případě, že pojedete s otevřenou přilbou. Že je na to připravená dokládá i homologace. Nejen, že nová přilba je stejně jako ostatní schválená dle nové normy ECE 22.06, ale plní jí jako integrální i otevřená tedy P/J. V případě otevřené přilby by hluk měly snižovat také zakryté zámky. Pokud je přilba zavřená, přijde vhod jednoduše vysouvací bradový deflektor a hluk by měl snížit také nový límec ve spodní části přilby. Drobností je nakonec nová mikropřezka zapínání. Nová RPHA 91 bude v nabídce v 15 barevných variantách s cenou začínající na 13 490,- a v ceně se počítá i s Pinlock folií.

    

Integrální RPHA 71 se sluneční clonou bude díky absenci vyklápěcího mechanizmu levnější, startuje na 11 490,- za jednobarevné provedení, i tady s Pinlockem. Kromě zmíněné celkově lepšího tvaru a účinnější ventilace tu najdeme ještě další drobnosti zlepšující obtékání vzduchu a zvyšující komfort. Jednak je to vystrčená spodní hrana v přední části, potom také dvousměrný čep, okolo kterého se otáčí plexi. Spolu s lepším těsněním by mělo lépe přilnout v zavřené poloze, kde ho navíc jezdec zajistí novým zámkem. Ten je jednodušší na ovládání, přitom spolehlivější.

Nakonec tu máme jetku RPHA 31 a zase jsme u aerodynamiky a hluku. Tady se o zlepšení starají hlavně deflektory v oblasti tváří v místě, kde plexi dosedá ke skořepině. To by i tady mělo dosedat lépe díky podobnému mechanizmu, jako má integrálka a také tady dostanete v balení fólii Pinlock. Stačí vytáhnout z peněženky minimálně 9 990,-.

U vrcholných RPHA se inspirovaly i nižší řady přileb, například integrální přilba se sluneční clonou i71. Také ona má bok přilby kulatější pro lepší obtékání vzduchu s menšími turbulencemi, má podobný přední spoiler jako dražší RPHA, stejný mechanizmus plexi včetně jeho zámku, zlepšená je také ventilace a vyjímatelný interiér a i tady je příprava na komunikátory druhé generace. Proč si tedy nevzít místo RPHA levnější Íčko? Třeba kvůli materiálu. Zatímco u vyššího modelu je lehký kompozit PIM Evo, tady máme „obyčejný“ polykarbonát. A cenová úspora? Za i71 dáte v základu 5 990,-, což je skoro polovina, přitom i tady k přilbě dostanete Pinlock 120.

Vylepšení se dočkala také stylová otevřená V30, ze které se dle očekávání stává V31. Druhá generace dostala do vínku sluneční clonu nastavitelnou ve třech krocích, tři cvočky na přicvaknutí štítku, pásek pro použití „krosových“ brýlí a hezký antibakteriální interiér s přípravou na komunikátor. Tahle stylovka ze sklolaminátu začne na 4 990,- a vybírat můžete mezi 17 barvami a grafikami včetně karbonového provedení.

Doteď to ale všechno byly jenom druhé generace nebo evoluce. Když jsme ale došli mezi stylové přilby, je na čase si představit první úplně novou přilbu. V10 nastupuje na trend retro integrálek. Do téhle třídy, kde najdeme třeba Shoei Glamster, Bell Bullit nebo Arai Concept-X, přichází se sklolaminátovou skořepinou vyráběnou ve třech velikostech, celkem pak v šesti od XS po 2XL. Na pohled jednoduchá přilba, ostatně tak to v téhle třídě bývá, zaujme třeba jednoduchými šrouby plexi, kompletně nastavitelnou ventilací a bezpečnostní klasikou, jakou je zapínání na dvojitý D kroužek a dnes už také trhací lícnice. V té nejjednodušší bílé barvě bude k dispozici za 7 990,-.

Poslední novinka míří na motorkářský potěr. Jmenuje se C10 a na výběr bude podobně jako vrcholné modely ve 4 velikostech skořepiny. Jenže z toho dokáže HJC vykouzlit hned 8 velikostí od 3XS po 2XL. Základní integrálka z polykarbonátu krom toho nabídne prostor pro bluetooth a proti předchozím modelům také lepší aerodynamiku, ventilaci a větší výhled z přilby. Na novou C10 si připravte minimálně 2 490,-.

LS2

Druhou nejpočetnější rodinku do Itálie přivezla LS2, i když jak se to vezme. Úplnou novinkou zde byla přilba Drifter. Ta se řadí mezi otevřené přilby s odnímatelnou bradou, přičemž ta brada funguje hlavně jako ochrana před počasím a hmyzem. Drifter se bude vyrábět ve dvou velikostech skořepiny z materiálu KPA, což je zkratka pro Kinetic Polymer Alloy, u LS2 dlouhodobě používaný termoplast. Uvnitř najdete EPS výstelku s různou hustotou a celkem bude na výběr ze 7 velikostí od XS až po 3XL. Zajímavý je celkový koncept přilby, která vlastně vypadá jako motokrosová přilba se štítkem, který je samozřejmě sundavací, k tomu má tu odnímatelnou bradu, takže z ní můžete udělat na pohled trialovou přilbu, případně štítek sundat a mít klasickou otevřenou přilbu. K tomu Drifter nabízí vysouvací hledí odolné proti poškrábání a nastavitelnou ventilaci s dvojicí vrchních vstupů a centrálním výduchem na temeni hlavy. Zapínání je řešené pomocí mikropřezky a hypoalergenní interiér je vyjímatelný a pratelný.

Další novinky už ale tak horké nejsou, protože jsme si je v podstatě představili už po loňské výstavě. Jenže jednak už jsou konečně u nás k dostání a pak se tu také ještě odehrály nějaké drobné změny, tak pojďme na ně. Původně představená jako Valliant X se nyní jmenuje Advant X a je to vlastně další evoluce nejprodávanější přilby LS2, tedy Valliantu II. Tahle populární překlápěcí přilba s dvojí homologací P/J je vyrobená ze sklolaminátového kompozitu HPFC poslední generace a ve své nové variantě se dočkala vylepšené ergonomie a samotného mechanizmu překlápění. Dvě velikosti skořepiny nabízí velikosti XS – XXL s průměrnou hmotností přilby 1 550 gramů. O tom, že je přilba schválená po provoz v otevřeném i zavřeném stavu jsme psali, důležité je, že tahle homologace proběhla podle nové normy ECE 22.06. Nový Advant X má také jinak řešené větrání jedním centrálním nasávacím otvorem na vrchu přilby namísto dosavadních dvou, na zadní straně je uzavíratelný výdech a ventilaci nám kompletuje ještě větrání na bradě. Pro ideální proud vzduchu jsou v EPS výstelce kanálky, do ní je vložený hypoalergenní prodyšný interiér s možností úplného vyjmutí a vyprání. Nechybí vnitřní sluneční clona, zapínání kovovou mikropřezkou nebo příprava na Pinlock fóii, která už ale není součástí balení. Cena novinky začíná na 9 999 korunách za jednobarevné provedení a končí na 10 999 korunách za grafiku.

Oproti původnímu představení tu máme ale ještě dvě verze, které jdou od Advant X na obě strany. Směrem vzhůru jde Advant X Carbon, kde je vše jasné už podle názvu. Je to ten samý Advant X se vším, co k němu patří, jen je celý vyrobený z karbonu. Dobré vlastnosti sklolaminátu HPFC potvrzuje fakt, že karbonová verze udává stejnou hmotnost 1 550 gramů, takže tady je to spíš o designu. Ten můžete mít jednak čistý karbonový za 11 799,-, nebo také obohacený o grafiku, v tom případě dáte z kasy 12 499,-. Pro koho je to moc, může mrknout na model Advant. To je dostupná alternativa z materiálu KPA ve dvou velikostech skořepiny a se stejnými vlastnostmi, jako mají ostatní modely Advant, byť s trošku upraveným vzhledem v detailech. A co znamená dostupnější? Černý model za 8 299,-, grafika za 8 999,-.

Podobně jako s Advantem je to i s Vectorem, i když ten si své jméno ponechal i dál. Jak číslice II napovídá, jde o druhou generaci přilby s tímto názvem, i když by se spíš hodilo mluvit o zbrusu nové přilbě. Skořepina využívá sklolaminátový kompozit HPFC poslední generace, a to hned ve třech velikostech samozřejmě s homologací ECE 22.06. LS2 pro Vector II připravila zbrusu nové větrání, kdy se v bradové části o přísun vzduchu stará zdvojený uzavíratelný vstup, ve vrchu přilby nově najdeme dva nasávací otvory místo jednoho centrálního, lépe řešené jsou také extraktory v zadní části přilby. Po vzoru přileb vyšší řady je tu centrální zámek plexi a úplně nový je kovový mechanismus plexištítu. Interiér je samozřejmě antibakteriální, prodyšný, vyjímatelný a pratelný a celkem je možné přilbu vybrat ve velikostech od XXS po XXXL. Průměrná hmotnost přilby je 1 350 gramů, zapínání řeší ocelová mikropřezka, lícnice jsou bezpečnostní vytrhávací. Ovládání vnitřní sluneční clony je schované pod levým lemem přilby, vnější plexi je rychle vyměnitelné s ochranou proti UV, poškrábání či mlžení a nechybí ani připrava pro Pinlock fólii. U nás se novinka nabízí od 6 399,-, za grafiku si dovozce řekne 6 999,-. Případně se můžete potěšit pohledem na karbonové vlákno, i Vector II je možné pořídit v karbonové verzi. V tomhle případě se jeho použitím ušetřilo 50 gramů a proti klasice si připlatíte „dvojku“ bez grafiky s grafikou dva tisíce sto.

  

Abyste ale nenadávali, že jenom recyklujeme, na závěr dáme ještě jednu úplnou novinku. I když Infinity II už podle svého názvu dává napovědět, že tu máme zase „jenom“ další generaci. Ale aspoň jsme jí ještě neviděli. Jde o otevřenou přilbu s integrovanou sluneční clonou, nastavitelnou ventilací, vyjímatelným interiérem, který drží na magnetech a zapínáním na mikropřezku. Samozřejmě nechybí ani další standardy jako jsou trhací lícnice, plexi odolné proti poškrábání, mlžení a UV. Pěkně vybavenou jetku pořídíte od 4 799,- za jednobarevnou verzi a také tady můžete sáhnout po karbonu. V případě otevřené přilby jsou paradoxně rozdíly největší, jednak ušetříte nejvíc hmotnosti, standard z HPFC váží 1 400 gramů, karbonová 1 300 a ještě navíc dostanete lepší interiér z materiálu s nanočásticemi stříbra, které zase bojuje proti bakteriím a plísním. No ale taky si připlatíte trochu víc, karbonová Infinity II stojí 7 299,-.

Caberg

Italský Caberg, podobně jako spousta dalších výrobců, využil výstavy k představení modelové řady homologované podle normy ECE 22.06. To je totiž pro výrobce přileb něco jako Euro 5 pro výrobce motorek. Že by se ale děla ve výrobních řadách nějaká čistka, to se říct nedá a platí to i u Cabergu, kde i v modelové řadě 23 najdete téměř všechny staré známé modely. A mezi nimi dvě novinky. Duke Evo je další verze vyklápěcí přilby s dvojí homologací P/J vyrobené z polykarbonátu s hmotností 1 600 gramů. Evoluční verze má kompletně přepracovaný tvar bradové části včetně otvoru ventilace a tlačítka na ovládání bradové části, nový je také vstupní otvor ventilace na čele, jiný je mechanizmus plexi a samotného vyklápění brady. Zkrátka všechno je přepracované tak, aby i tahle přilba byla funkčnější a pohodlnější. Třeba i díky delší bradové části, která udělá víc místa uvnitř. Uvnitř je také víc místa pro komunikátor Pro Speak Evo, mimo to samozřejmě nechybí vnitřní sluneční clona a standardem je také Pinlock folie. Zajímavé jsou potom velikosti, standardně jsou v nabídce od XS po XL ale holčičí růžová grafika Move jenom ve velikostech XS až M.

Ještě méně výrazné změny jsou u skútrové přilby Flyon II. Tady se inovace omezily jen na decentní úpravy tvaru skořepiny, hlavně v zadní části to je vidět, kde se usídlil nový deflektor. Ještě méně viditelné změny jsou na interiéru, asi není třeba měnit věci, které fungují. Ono také, co víc potřebujete. Dlouhé plexi s ochranou proti poškrábání a mlžení, vnitřní clonu, přípravu na interkom, lehkou skořepinu ve dvou velikostech… Mimochodem, hmotnost je 1 220 až 1 420 gramů v závislosti na materiálu a velikosti. Základní materiál skořepiny je sklolaminát, fajnovější varianta je z karbonu. Bohužel na rozdíl od jiných značek to je s Italy horší stran termínu dostupnosti, tím pádem ani nevíme, kolik novinky budou stát.

Arai

Na závěr dva japonští velikáni a tady dáme přednost abecedně výše postavenému Arai, protože obě značky mají po jedné novince, navíc už jsou obě trochu vousaté. Arai svou vylepšenou RX-7V Evo představila už pro sezonu 2022. Osvědčená racingová přilba dostala o 11 % větší přívod vzduchu dovnitř díky většímu vstupnímu otvoru, který se navíc lépe ovládá díky větším „čudlíkům“. O 20 milimetrů delší difuzory spolu s o 19 % většími vstupními otvory zlepšily spolu se zadním křidélkem Air Wing stabilitu, bradový deflektor přitom blokuje pronikání vzduchu dovnitř přilby, přitom pomáhá odvádět vydechovaný vstup od úst jezdce. Samozřejmě také novinka vznikla proto, aby splnila novou ECE 22.06. No, a z téhle novinky vychází letošní okrajová novinka RX-7V Evo. Cože, jak může být stejná přilba nová? Jde o to, že u téhle přilby najdete v závorce zkratku FRHPhe-01. Kdo závodí v podnicích spadajících pod FIM, ten už ví, ale pochybujeme, že by někdo ze závodníků četl tenhle přehled. Takže ta krkolomná zkratka znamená homologaci FIM, kterou potřebuje přilba pro to, aby s ní mohli jezdci startovat třeba v MotoGP. Kromě homologace a s ní souvisejícím štítkem FIM na řemínku dostanou závodníci s touhle přilbou v balení také velký průhledný aerodynamický difuzor, který slouží k optimálnímu „propojení“ přilby s hrbem na kombinéze. Zajímavostí je, že je tak tenký a lehký, jak to jen šlo, zároveň je vymyšlený tak, aby se při pádu rozbil a nenarušil dokonalý kulatý tvar, na kterém si Arai zakládá.

Shoei

Poslední novinka je nejstarší a je to vlastně přímý konkurent předchozí Araiky. Shoei vzal svou racingovou X-Spirit3 a udělal z ní X-SPR Pro. Také tady se vylepšovala aerodynamika, zejména ve vysokých rychlostech. Často mluvíme o nové skořepině, trochu jiném tvaru a Shoei nám ukazuje, co to znamená změnit tvar skořepiny u špičkového závodního modelu. Na první pohled toho moc nepoznáte ale podle tiskové zprávy u X-SPR Pro najdete více než 150 drobných tvarových změn vycházejících z testování v aerodynamickém tunelu. Nejpatrnější to je v zadní části, kde je jinak tvarovaný spoiler, který by měl přilbu lépe stabilizovat v rychlostech přes 350 km/h. Druhou věcí, na kterou závodníci v posledních letech hodně dbají, je výhled z přilby. X-SPR Pro má proto kompletně nové plexi včetně jeho pantu, zámku, centrálního ovládání a těsnění. S novým štítem by měl být větší výhled hlavně směrem vzhůru, což ocení jezdci zalehnutí na nádrži jak na rovince, tak uprostřed apexu. Nový je také interiér, který je plně nastavitelný, a díky o 16,5 % větším lícnicím by měla přilba zase lépe sedět na hlavě i v extrémních rychlostech. Oproti předchůdci se zlepšilo také větrání s ventilačními otvory na nejlepším místě pro závodění, vpředu je sedm vstupů, vzadu šest výstupů a zajímavé je větrání lícnic, kde přibyly další otvory pro lepší přísun vzduchu. Nejvyšší závodní model od Shoei si můžete pořídit od 21 500 v jednobarevných variantách.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist