husqvarna_svartpilen_801_2




Plánuje Piaggio naklápěcí aerodynamická křidélka pro MP3?

Zní to sice trochu ujetě, ale je to pravda. Teda minimálně to, že se na tom v Piaggiu pracuje, protože se před pár dny objevily nákresy z patentového úřadu. K čemu je aktivní aerodynamika dobrá na skútru a bude mít své pokračování v segmentu rychlých silničních motorek?

Aerodynamika je oblast, kde toho jednostopý svět může ještě hodně objevit. Viz právě všechna ta aerodynamická křidélka, která jsou záležitostí teprve pár posledních let, aniž by se rychlost motocyklů nějak dramaticky zvýšila. Začalo to v MotoGP a dnes jsou křidélka na kdejakém novém superbiku. Proč tam jsou, je už notoricky známo – zvětšení přítlaku na čumák motorky při vysokých rychlostech. To zlepšuje stabilitu, grip v zatáčkách i to snižuje tendenci stroje k wheelie. Jenže to se pořád bavíme o motocyklech o výkonech přes 200 koní a maximálkou kolem tří stovek. Na co proboha tohle u skútru?!

Aerodynamika totiž není jen záležitostí fungující při kosmických rychlostech a Piaggio se v téhle oblasti angažuje poměrně aktivně. A nejde jen o Aprilii RSV4. Čím lepší máte aerodynamické vlastnosti, tím méně vám stačí výkonu k dosahování vysokých rychlostí, což je takové malé motto i u nové RS 660, potažmo Tuona 660. U obou modelů Aprilia vyzdvihuje dvojitou kapotáž, která je tu jak kvůli vysokým rychlostem a chováním v nich, tak kvůli komfortu jezdce, kdy lépe „vytahuje“ teplo z motorky a odvádí ho pryč.

Dokonce u konceptu RS 660 předloni jste na kapotě našli i samolepku „a3 – Aprilia Active Aerodynamics“! U sériovky už nic takového není a je klidně možné, že koncept měl nějakou tu skrytou fičurku navíc. Protože to slovíčko Active… no však víte.

A teď rozčeřily poklidné covidové vody motocyklového světa obrázky uniklého patentového nákresu, na nichž je tříkolové MP3 vybavené přesně takovými C-křidélky, jaké má RSV4. Ba co víc, má jít o aktivně ovládaná křidélka s vlastní řídicí jednotkou, jejichž vrchní plochy se dokáží naklápět a tím měnit aerodynamický odpor, potažmo přítlak!

To naklápění je možné jak na obou stranách stejně, kdy si regulujete přítlak na přední části při jízdě rovně (rychlá jízda s minimem odporu, nebo naopak pomoc při brzdění), tak protiběžně, kdy jedno jde nahoru a druhé dolů. To je plánované pro zatáčení a funguje to jako klapky na křídlech letadla. Podle Piaggia má být efekt citelný při rychlostech nad 50 km/h a jde o jediné – snadnější zatočení. A opačné překlopení by zase mohlo znamenat snadnější návrat do vzpřímené pozice. MP3 se sice ovládá dobře, ale pořád cítíte, že je vepředu něco navíc a tahle fičura by mohla ovladatelnost dostat skutečně na úroveň jednostopého vozidla.

Člověk si snadno spočítá na prstech jedné ruky, že jen kvůli MP3 se v Piaggiu aktivní aerodynamikou zabývat nebudou. Tady jde hlavně o ten patent jako takový a jestli ve finále bude použit na MP3 nebo ne, se teprve uvidí. Mnohem více si myslíme, že si najde cestu především do těch již zmiňovaných rychlých sportovních motorek – když už tam jednou ta křidélka stejně jsou a elektronika všeho druhu taktéž, proč to nepropojit a ještě dále nevyužít? Zejména když se nedávno změnily regule WSBK a potvrdily, že motocykly mohou mít aktivní aerodynamické prvky, pokud jimi je vybavena sériová verze soutěžícího motocyklu.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist