Jak se vyvíjela loga motocyklových značek

Logo značky je pro každou společnost velmi důležité. Je to věc, která firmu symbolizuje, reprezentuje, díky něj můžete snadno identifikovat její výrobky a v některých případech v člověku logo vzbuzuje dokonce pocity a dojmy. A protože dobré logo nevznikne samo od sebe, výrobci ho obměňují a ladí. Někteří více, jiní méně. Pojďme se podívat na emblémy největších značek a jejich příběhy.

Jak se vyvíjela loga motocyklových značek

Kapitoly článku

Aprilia

Když to vezmeme podle abecedy, první ze známých značek bude Aprilia. U té se toho, vzhledem k její vcelku krátké historii, příliš neudálo. Vždy šlo hlavně o nápis Aprilia v různých stylizacích a barvách, který někdy doplňuje samotné písmeno „a“. Dnešním oficiálním logem je bílý nápis na červeném pozadí. Za červenou barvou můžeme hledat utrpení lidí v poválečných letech, ze kterého vyšel odvážný duch překonávající všechny problémy, a díky tomu vede své podnikání k úspěchu.

BMW

BMW je svou modrobílou vrtulí notoricky známé a během své existence zažilo několik drobných změn, v zásadě ale zůstává stejné. Černý kruh s písmeny BMW, uvnitř kterého je ona modrobílá vrtule. Hovoří se, že kombinace modré a bílé barvy odkazuje na leteckou historii firmy a jde o barvy nebe a mraků, ale spíš se jedná o bavorské národní barvy. V době vzniku loga nebylo ze zákona možné používat národní symboly ve firemních znacích, proto je barevné schéma lehce pootočené. Zvěsti o tom, že uprostřed jde o vrtuli, vznikly v roce 1929, kdy se na reklamním letáku objevila letadla s roztočenou vrtulí a nápisem BMW. V té době továrna získala licenci na výrobu leteckých motorů Prat & Whitney a reklamní oddělení tímto chtělo zvýšit jejich prodeje.

A jak že se logo vyvíjelo? První se objevilo v roce 1917 a oproti dnešnímu bylo ohraničené zlatou barvou, stejná byla i na písmenech BMW. V roce 1933 došlo ke zmenšení modrobílého středu a zlaté linie s písmeny se staly tlustšími. Velká změna se udála v roce 1953, kdy zlatou barvu vystřídala bílá. Zároveň se vrátil tenký tvar linek a písmen, podobně tomu bylo u původního loga. Také byla změněna nebeská modř za bledě modrou. Roku 1979 se ale vrátila tmavší modré a hlavně se změnil font písmen BMW za modernější. Zatím poslední změna proběhla v roce 2000, kdy se logo přetransformovalo do 3D.

Buell

U zaniklého amerického výrobce je krásně vidět, jak moc je složité udělat kvalitní logo. To první z roku 1987 si totiž rozhodně o designové ceny neříká. Proto bylo také hned další rok nahrazeno. Okřídlený kůň v kruhu doplněný o nápis Buell American Motorcycles působil o mnoho dospěleji. Přesto došlo v roce 1996 k další změně, při které pegas přišel o nohy a byl ještě více stylizovaný. Eriku Buellovi se ale zřejmě i nadále nepozdával, protože v roce 2002 přišlo oválné stříbrno-modré logo, kdy chyběl úplně. V roce 2009 firma představila poslední verzi loga ve tvaru štítu, na kterém už bájný pegas opět byl, ale ani on neodvrátil konec téhle továrny. A tak si musel sbalilt kufry hledat místo u nově vzniklé firmy EBR (Erik Buell Racing).

Ducati

Historie prvního znaku italské továrny sahá až do roku 1927 a jsou na něm jasně identifikovatelné hlavní aktivity značky – výroba radiových součástek. V roce 1935 se továrna rozrostla a přestěhovala do boloňského Borgo Panigale a s tím přišla i změna loga. Do popředí se konečně dostává nápis Ducati, v pozadí je stylizovaná zkratka SSR neboli La Societa Scientifica Radio Brevetti. Po druhé světové válce došlo k poklesu prodeje rádiového zboží a boloňští se rozhodli zaměřit se na výrobu motorů a později motocyklů. Protože se jim v tom dařilo, došlo k rozdělení na dvě společnosti – Ducati Meccanica SpA a Ducati Elettronica. K tomu přibylo nové logo skládající se z kruhu tvořeného písmenem „D“ a vavřínovým věncem. Křídla směřující na obě strany pak v sobě měly nápis Ducati Meccanica Bologna. Křídla hrála hlavní roli i ve dvou dalších znacích. V jednom byly na zádech orla nesoucího vlajku s nápisem Moto Ducati a v druhém bylo křídlo použito jako podklad pro nápis Ducati. Podobnou variantu známe i z dnešních Scramblerů.

Velkou změnou byl rok 1975, kdy továrna pozvala jednoho z nejpopulárnějších designérů té doby Giorgetta Giugiara (mimochodem autor prvního VW Golf). Ten vytvořil populární nápis ze dvou linií, který vydržel až do roku 1985. V tu dobu Ducati padla do rukou Cagivy, a to se muselo projevit i na logu značky. Přibyl známý slon a změnil se font písma. Ten se měnil i při další změně majitele. Texas Pacific Group přišla s jednoduchým moderním fontem doplněným o nesymetricky rozdělený kruh, který připomínal velké písmeno „D“. Od fanoušků ale dostal přezdívku Chicco di café (kávové zrnko). Poslední změna proběhla v roce 2008. Milánské designové studio Landor představilo nové logo ve tvaru štítu nebo obrácené kapky. Emblém se nese v červené barvě symbolizující vášeň a vítězství a kromě nápisu je doplněné o křivku, která má odkazovat na rychlost nejen na závodním okruhu.

Harley-Davidson

Skvělou práci, jak úspěšně prodávat svoji značku pomocí loga, předvádí americký Harley. Jeho současné logo ze štítu a pruhu poznají i ti největší laici, najdete ho na vše možném zboží a často se stává terčem zneužívání. Motorkářská hospoda? Proč si neudělat vývěsní štít ve stylu H-D. Historie tohoto emblému sahá až do roku 1910, i když samotná značka vznikla o sedm let dřív. Důležitého „faceliftu“ se dočkal v roce 1965, kdy získal nynější podobu. O jeho povedenosti svědčí fakt, že ani dnes nevypadá zastarale. Logo se objevuje ve všelijakých barevných variantách a mutacích nebo slouží jako základ složitějším grafikám (například výroční loga 100 let, 105 let…). Ten nejoriginálnější vzhled má ale černý podklad, oranžové orámování a nápis „motorcycles“, zatímco jméno „Harley-Davidson“ má barvu bílou.

I když má H-D tak legendární logo, nepoužívala ho vždy. Známý je například pouhý nápis Harley-Davidson v několika barevných provedeních používaný na začátku třicátých let. V roce 1934 nápis doplnil „létající diamant“ a o dva roky později se s novým motorem Knucklehead objevilo i nové okřídlené logo ve stylu art deco. Postupem let se objevovala další a další vizuální ztvárnění nápisu Harley-Davidson a vlastně i dodnes objevují. Projeďte si modelovou řadu a uvidíte, že skoro nenajdete dva modely se stejným logem a paradoxní je, že to nejklasičtější logo na nich téměř nenajdete….

Honda

Další tradiční výrobce, i když výrazně mladší, je na všelijaké variace svého symbolu skoupější. Pan Soichiro Honda si už od začátku hodně věřil a zároveň úspěšně předpověděl budoucnost své firmy, když se už na začátku nechal inspirovat řeckou bohyní vítězství Niké. Odtud pochází známé křídlo, které se objevilo už na prvním logu v roce 1947. Už o rok později se objevil nový stroj B-Type a s ním upravený znak kde přibyla ženská silueta. Rok 1953 znamená čtyřtaktní stroj Benly vybavený dvoukřídlým logem Honda. Dalším milníkem, a to nejen co se vzhledu okřídleného symbolu týče, byla Honda CB 750 Four. Kromě jejích úspěchů přivezla na trh nové logo s dnes známým křídlem a písmeny HM – Honda Motor. To se během let několikrát upravovalo a stylizovalo až do nynější současné podoby. Ještě předtím byla ale v roce 1973 nahrazena písmena HM nápisem Honda. Poslední výraznější změny jsme se dočkaly k 40 letému výročí, kdy logo pokryla červená barva. Na současných motorkách je často k vidění ve formě kulatého černo-stříbrného znaku.

Husqvarna

Historie téhle značky sahá až do roku 1689, kdy ve stejnojmeném švédském městě vyrostla továrna na výrobu zbraní. Do výroby motorek se Husqvarna pustila v roce 1903 a i přes několik změn majitelů vydržela motocyklová divize se dvěma znaky. V úplných počátcích ale vyjížděly motorky jen s jednoduchým nápisem na nádrži, který kolem roku 1931 doplnil kulatý emblém s královskou korunou a písmenem „H“ uprostřed. Nám dnes dobře známé logo se objevilo v roce 1972 a mnoho lidí nejspíš vůbec netuší, co znamená. Odkazuje na zbrojařský původ firmy, dokonce vychází z původního znaku, který se razil na hlavně pušek už od roku 1620. Význam písmene „H“ je jasný, jeho ohraničení tvoří hlaveň muškety při pohledu zpředu.

Indian

Co byste si představili jiného pod názvem Indian, než hlavu indiána… Tahle značka to měla s vymýšlením loga jednoduché a v historii najdete téměř jedině motorky s hlavou indiána (i když ve všemožných barevných kombinacích), nebo jen se samotným nápisem. Stejně to platí i v dnešní době. Oblíbenou formou je také kulatá varianta doplněná o nápis Indian Motorcycle 1901 a specialitou byla a je hlava indiána na předním blatníku.

Jawa

17. srpna 1929 v 10:30 zapsali zbrojovku inženýra Janečka na patentním úřadě v Praze. Jednoduchý název značky vznikl spojením prvních dvou písmen ze jmen Janeček a Wanderer, a díky použití dvojitého „W“ získal název exotický nádech. Na prvních motocyklech Jawa 500 bylo logo ještě ručně malované, od roku 1930 pak vyjížděly stroje s podobným logem, jako známe i z dnešní doby. Oproti němu byly místo dvou kruhů uprostřed použity iniciály „FJ“ a počet paprsků byl šest na každé straně. Po znárodnění došlo také k lehké úpravě fontu, byl zredukován počet paprsků na pět a iniciály vystřídány dvojicí kruhů. Stejné logo používal i strašnický Ogar, Jawy vyráběné v Povážských strojírnách byly místo nejmenšího kruhu vybavené logem známým z Manetů a v roce 1954 se vyráběly motocykly „národní řady“ s logem Jawa, kde dvojici kruhů vystřídal znak ČZ.

Kawasaki

Příliš velkou hlavu si se vzhledem svého „erbu“ nedělá výrobce převážně zelených strojů. Na jejich nádržích najdete jednoduchý nápis Kawasaki v jejich typickém fontu, který používají od roku 1967. Nápis je občas doplněný o stylizované pímeno „K“. Velká změna se odehrála na výstavě Intermot v roce 2014, kde výrobce představil model Ninja H2. Na něm se objevilo kulaté logo připomínající zrcadlené písmeno „B“, ale znalci historie určitě poznají, že se na stroji Kawasaki neobjevuje poprvé. Tento symbol byl k vidění už v šedesátých letech na bílé vlajce tehdejšího loga Kawasaki. Dnes ho můžete najít pouze na přeplňovaných modelech.

KTM

Rakouská společnost vsází už léta na jednoduchost, je tu ale jeden háček. Nikdo přesně neví, proč zrovna písmena K, T a M. První varianta je, že zkratka vznikla z iniciálů pánů Kussina (výrobce motorů), Trunkenpolze (zakladatele firmy) a Mosera. Oproti tomu stojí varianta propagovaná samotnou společností, a to že jde o zkratku Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen – motorová vozidla Trunkenpolz Mattighofen. A aby toho nebylo málo, tak se v polovině padesátých let do společnosti přidal pan Ernst Kronreif a od té doby platilo KTM = Kronreif Trunkenpolz Mattighofen.

Co se samotného loga týče, za zmínku stojí logo s tygrem zobrazené na prvním modelu R 100 v roce 1953. Poté, co se v roce 54 připojil Kronreif, vzniklo první oficiální logo s písmenem „T“ přesahujícím ostatní. V roce 1962 převzal firmu po otci Erich Trunkenpolz a logo dostalo upravený styl písmen, navíc se objevila modrá barva. S drobnými úpravami vydrželo modrobílé logo do roku 1989, kdy po akvizici společností Taus - Gruppe došlo k odstranění oválu a přidání sloganu „fun in motion“. V roce 1992 vstupuje na scénu současný majitel Stefan Pierer a „zábavný“ slogan nahrazuje nápis „Motorcycles“. Populární oranžová barva přichází se studiem Kiska v roce 1996, zůstávají pouze písmena KTM, a tak logo známe dodnes.

Moto Guzzi

U italského výrobce se toho během historie příliš nestalo. Tedy co se vzhledu loga týče. Drobně se upravoval vzhled nápisu a barevné kombinace a od 90. let platí, že Moto Guzzi je červený ovál se zlatým nápisem a letícím orlem. Právě jeho symbolika je zajímavá. Firmu v roce 1921 založila trojice Carlo Guzzi, Giorgio Parodi a Giovanni Ravelli. Právě posledně jmenovaný zahynul při letecké nehodě a letící orel slouží jako vzpomínka právě na tragicky zemřelého spoluzakladatele.

MV Agusta

Další italská značka také ve velkém odkazuje ke svým slavným včerejškům a to i pomocí nezměněného loga. Písmena MV znamenají Meccanica Verghera, z čehož Verghera je název města, kde začala výroba motocyklů. Zbytek loga tvoří ozubené kolo, odkazující na mechaniku, křídla zase symbolizují základy firmy v leteckém průmyslu a korunka s nápisem Agusta dává vzpomenout na urozený původ hraběte Giovanniho Agusty.

Suzuki

Pokračujeme v přehledu stálých symbolů, protože ani výrobce z Hammamatsu se svým charakteristickým „S“ už 60 let nic nedělá. A proč by také měl, když je podle něj snadno identifikovatelný po celém světě. Počáteční písmeno z nápisu Suzuki je mimo jiné spjaté s japonskou kulturou a svým tvarem symbolizuje samurajskou kulturu a tradiční japonské znaky.

Triumph

Čím je továrna starší, s divočejší minulostí, tím je její hlavní identifikátor rozmanitější. Dalším důkazem je britský Triumph. Jeho první logo se objevilo v roce 1902 spolu s prvním motocyklem. Tvořil ho erb s královskou korunkou na vrchu a uvnitř erbu byl celý název firmy – Triumph Cycle Co. Ltd. Ten byl doplněný ještě o název města, kde společnost sídlila (Coventry) a o šestici vlajek, jejíž původ bohužel není známý. Ještě před rokem 1907 přišlo několik změn názvu, které ovšem neměly vliv na prodeje firmy. S finálním názvem Triumph Engineering přišlo i jednoduché logo ve formě nápisu Triumph. S první světovou válkou se změnila cílová skupina zákazníků a také logo. Název značky se nyní ocitl v černém oválu ohraničeném lanem a doplnil ho nápis „Motors“. Po válce se opět vrátili k původnímu erbu, který v roce 1934 vystřídal, nám dnes už dobře známý, nápis Triumph vyvedený kapitálkami s nožičkou od písmena „R“ protaženou až do písmena „H“. V té době už probíhaly první změny vlastníků a s každým dalším se nápis lehce upravil, až doputoval do dnešních dnů. V roce 2013 ho doplnilo nové trojúhelníkové logo s „téčkem“ uprostřed, které zároveň připomíná britskou vlajku.

Yamaha

Mazi japonskými výrobci zaznamenalo nejvíce změn logo Yamahy. Tedy pokud se budeme bavit o korporaci celkově, protože Yamaha Motor Corporation si od svého vzniku drží svůj standard. Pouze se střídá použití s logem tří ladiček a bez něj. Ladičky jsou v historii Yamahy od počátku, ale ne vždy byly tři. Rok po založení společnosti se objevilo první logo s bájným fénixem, který v zobáku držel ladičku. Pták měl symbolizovat pevného ducha, práci a vytrvalost v dosažení cílů zakladatele Torakusa Yamahy. Samotná ladička nesymbolizuje pouhou výrobu hudebních nástrojů, ale také obtíže a potíže, s nimiž se ředitel společnosti musí dennodenně potýkat a které musí „ladit“. Po téměř třiceti letech se fénix odporoučel do důchodu a vystřídala ho dnes známá trojice zkřížených ladiček. Ty mimo jiné odrážejí tři základní principy společnosti Yamaha – technologie, výroba, prodej.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 18 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.25
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist