globalmoto_duben_nolan




Silent Hawk: army bike s hybridním pohonem

Využití motocyklů pro armádní účely už dávno není tak rozšířené jako ve druhé světové válce, ale vojáci na jednostopá motorová vozidla přeci jen úplně nezanevřeli. Americká výzkumná agentura pro pokročilé obranné technologie DARPA si nechala u firmy Logos Technologies vypracovat prototyp hybridního terénního motocyklu, a s výsledky její dvouleté práce je nadmíru spokojena.

Prototyp s pracovním názvem SilentHawk (Tichý jestřáb) vznikl ve spolupráci firmy Logos Technologies, která vyrábí například vojenské drony, a výrobcem elektrických motokrosů Alta Motors. Hlavním požadavkem agentury DARPA, která na projekt získala grant 100 tisíc dolarů, byla nízká hladina hluku při jízdě. Požadovaný limit v tichém režimu byl maximálně 55 dB, v hlučnějším pak 75 dB, tedy zhruba zvuk zapnutého vysavače.

Základem se tedy logicky stala elektrická kroska RedShift MX, modifikovaná kvůli delšímu dojezdu na hybridní pohon. Přidaný spalovací motor ale nepotřebuje k provozu výhradně benzín - umí jezdit také na naftu nebo letecké palivo - podle toho, co se zrovna najde ve vojenském skladu. Při jízdě na spalovací motor se automaticky dobíjí akumulátory, které pak v tichém režimu napájí elektrické motory. Ty má SiletHawk ve výbavě hned dva, přičemž každý pohání jedno kolo. Jeden je umístěný přímo v předním náboji, druhý posílá svůj výkon na zadní kolo klasicky řetězem.

Právě řetěz je při jízdě na elektropohon největším zdrojem hluku. Tišší variantou by bylo použití ozubeného řemenu, ale ten zas není příliš vhodný pro jízdu v terénu. "Protože tyto motocykly jsou poměrně malé, můžete jich pár naložit do V-22 a shodit je na padáku prakticky kdekoli," říká Doug Rombough z firmy Logos Technologies. "Mohou ujet 80 kilometrů, a když se přiblíží na doslech k objektu, stačí vypnout spalovací motor a pokračovat dál s elektrickým pohonem - jediný hluk pak vytváří kontakt pneumatik s jízdním povrchem a řetěz."

Při rychlém přesouvání terénem může vojákům vadit snad jen poněkud vyšší hmotnost. S hybridním pohonem a další výbavou SilentHawk váží 158 kilogramů, ale přídavný motor se dá spolu s generátorem snadno odmontovat. Podle Logos Technologies celá proměna na čistě elektrickou motorku zabere asi půl hodiny.

Po prvních zkouškách prototypu si agentura DARPA objednala u Logos Technologies další dva, a pokud i následné testy dopadnou dobře, nic už nebude bránit spuštění sériové výroby.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist