gmoto_lambretta2




Nové přilby do bláta, prachu a na expedice. Co si výrobci připravili pro rok 2021?

Legendární Aviator se dočkal třetí generace, Alpinestars má dostupnou přilbu plnou vychytávek, Nexx a LS2 sází na karbonové vlákno, HJC zase na odklápěcí bradu. To je jen drobná ochutnávka novinek do terénu a na cestovní endura, na které si dnes posvítíme.

Kapitoly článku

Acerbis

Proslavený výrobce motokrosových plastů a oblečení by zcela logicky měl představit nějakou tu bahnomilnou novinku. Tou je dostupná termoplastová krosová přilba Linear. Vlastně je to nový nejlevnější model v nabídce, tomu odpovídá například jenom jedna velikost vnější termoplastové skořepiny doplněná o tři velikosti vnitřní EPS vrstvy. V ní je zasazený plně vyjímatelný pratelný hyperalergenní interiér, který zajistí nabídku hned šesti velikostí od XS po XXL. O dostatečný přísun vzduchu do přilby se stará velký nasávací otvor v bradě a dva na čele, odvod horkého vzduch z přilby zase zajišťují dva výdechy na temeni přilby a na zadním lemu. Mimochodem, tvarování skořepiny ve spodní části je přizpůsobené pro použití s krčním chráničem, a když jsme u bezpečnosti, nesmí chybět ani zapínání na D kroužky.

Airoh

Airoh už roky patří mezi špičku ve výrobě krosových přileb, kde si přichystal další evoluci legendárního Aviatora. Aviator 3 jde sebevědomě zvednout laťku, takové je totiž jeho marketingové heslo. A jak tuhle přilbu ještě zdokonalit? Třeba v oblasti aerodynamiky. Airoh vzal Aviatora do větrného tunelu a ladil tam jeho vlastnosti pro optimální chování ve vysokých rychlostech a ideální termoregulaci. Jinak je to přehlídka technologií, kterými v Airohu disponují. Karbonová skořepina je dostupná ve 4 velikostech a v nejlehčím provedení z 3K karbonu váží od 1290 gramů. Běžnější HPC karbonka váží od 1350 gramů. EPS výstelka přilby je řešená systémem AMS2 Plus, kdy jsou v sobě dvě polokoule spojené pružným silikonem. Nepatrný pohyb těchto dvou vrstev snižuje v případě nárazu rotační síly, vnitřní polokoule je navíc vyrobená z materiálu, který optimálně rozkládá síly nárazu a ještě k tomu má tvarovou paměť, takže se dokáže přizpůsobit hlavě pro maximální pohodlí. Další bezpečnostní fičurou jsou vyrhávací lícnice a samozřejmě zapínání na D kroužky. Interiér je vyjímatelný, pratelný, antialergenní, lícnice jsou navíc přidělané magnetickým systémem A.M.L.S. Top výbavu, na kterou spoléhá nejeden mistr světa, dokládá mimo zabudované sady pro vedení hadičky od hydro vaku také široká nabídka náhradních dílů a objemný balíček příslušenství v základním balení. Od držáku Go Pro kamery přes rozšířené boční nárazníky, delší nástavec na kšilt nebo naopak kratší nosní deflektor až po náhradní set filtrů do sání na bradě a na čele a záslepky ventilace pro zimní dny.

O všechno tohle extra vybavení je ochuzená další novinka, krosová přilba Stryker. To je v hierarchii Airohu třetí nejvyšší přilba v nabídce, která je vyrobená z kompozitu HPC ve třech velikostech skořepiny. S minimální váhou 1310 gramů si nic nezadá s top Aviatorem a podobné je to v případě bezpečnostní výbavy. Ani tady nechybí AMS 2, vytrhávací lícnice a D kroužky. Interiér je také jednodušší, ale pořád plně vyjímatelný a se stejnými vlastnostmi. O něco méně je tady otvorů ventilace, ale i tak by 5 vstupních a dva výstupní měly uvnitř zajistit přijatelné klima.

Poslední novinka je určená pro motokrosový potěr. Přilba Wraap Youth z termoplastu bude v nabídce ve třech velikostech XXS, XS slim a S slim s váhou od 1300 gramů. Také tady je vyjímatelný interiér, o zapínání se starají D kroužky, jen tu chybí nejpokročilejší bezpečnostní výbava, když si nejmladší musí vystačit s EPS výstelkou o dvou hustotách.

Alpinestars

Do třetice Itálie a do třetice bláto. Motokrosová přilba S-M5 byla sice představená už v létě, ale jako model 2021, takže se na ní klidně můžeme podívat. Tahle přilba ukazuje, že standardy jednotlivých značek se poměrně liší. V tomhle případě tu máme totiž sice základní model, ale pořád s hromadou technologií a vychytávek známých z vyšších řad a nebojíme se říct, že za rozumné peníze nabídne tahle přilba dost muziky. Její skořepinu tvoří vstřikovaný termoplast obohacený o speciální směs polymeru. Díky tomu by mělo být dosaženo optimálního poměru mezi pevností a lehkostí. Tou máme na mysli 1260 gramů ve velikosti M s evropskou homologací. Vnější skořepiny se vyrábí ve dvou velikostech, kolik se do nich dělá velikostí EPS výstelek, výrobce neuvádí. Víme ale, že je vyrobená hned v pěti hustotách, aby v každém místě tlumila optimálně případný náraz. Vnější a vnitřní tvar je navíc zkonstruovaný pro omezení rotačních sil a z bezpečnostního hlediska je tvarovaný také spodní tvar přilby. Její vykrojení by spolu s gumovou vrstvou mělo omezit případné poranění klíční kosti. S pádem počítá i patentované uchycení štítku, který přilbu snadno opustí v případě nárazu z jakékoli strany, takže nehrozí zaseknutí hlavy a z toho vyplývající další zranění. Krom toho je štítek tvarovaný tak, aby posílal vzduch do nasávacích otvorů ventilace. Poslední bezpečnostní nezbytností jsou trhací lícnice a Alpinestars navíc do své přilby montuje 26 mm široký pásek s D kroužky, který je širší, než vyžadují normy, takže taky pohodlnější. U téhle přilby samozřejmě nechybí vyjímatelný hypoalergenní interiér navíc vybavený háčky pro vedení hadičky z hydrovaku.

HJC

Vyklápěcí adventure přilba dosud v nabídce HJC chyběla a výrobce se tuhle díru rozhodl zaplnit polykarbonátovou helmou C80. Přilba se chlubí velkým hlavním plexi s přípravou na Pinlock folii a jednoduše ovladatelnou sluneční clonou. O dostatečný přísun čerstvého vzduchu k hlavě se stará hlavní bradový ventilační otvor a velké sání na vrchu přilby, obojí snadno ovladatelné v rukavicích. Stejně jednoduše ovladatelné je otevírání bradové části a přilba je designovaná na použití s enduro štítem nebo bez něj. Interiér je pořád ten stejný ověřený materiál Multi-Cool, tedy příjemná savá antibakteriální látka, kterou můžete vyndat, vyprat, kamarádí se s brýlemi a také s interkomem, plus je tu navíc pokročilý systém ventilačních kanálů ACS.

LS2

Karbonová novinka pro cestovní endura. MX 701 Explorer je nová generace přileb se štítkem a plexi a kromě karbonové verze se nabízí i v kompozitovém HPFC provedení. To místo 1380 gramů ukáže na váze číslovku 1460, ale to je jinak jediný rozdíl. I tady se skořepina vyrábí ve třech velikostech, celkově je pak na výběr hned ze sedmi rozměrů. Výbava se sluneční clonou, přípravou na interkom, Pinlock folií, zapínáním na mikrometrickou přezku nebo vytrhávacími lícnicemi je stejná u obou modelů, stejně jako vychytaná ventilace. Potěší také relativně sando sundavatelné hlavní hledí v případě použití s brýlemi a příjemný prodyšný antibakteriální interiér jehož součástí je i bradový deflektor.

Pro ostřejší terénní nasazení LS2 přináší další evoluci přilby Subverter. MX700 Subverter Evo, jak si nechá říkat celým jménem, kromě jiných designů přináší hlavně nižší hmotnost. Místo 1390 nyní váží rovných 1300 gramů, výměnou za to ale budete muset oželit bezpečnostní systém MIPS. Novinku poznáte hlavně podle černého interiéru, který střídá dřívější křiklavý. To je ale také jediný jeho rozdíl, protože i nadále je řezaný laserem a nabízí bezpečnostní trhací lícnice.

Nexx

Patrně největší novinkou portugalského výrobce je přilba X.Wed2 Carbon. Ona tedy přilba sama o sobě nová není, ale její karbonová verze už ano. A co přináší karbon? Nižší váhu. V tomhle případě to je pořádný rozdíl. Standardní X.Wed2 váží 1775 gramů a novinka? Pouze 1450. Kromě samotného karbonu na tom má podíl i samotná výroba skořepiny. Výrobce udává, že se díky technologii X-Pro Carbon daří snížit množství epoxidové pryskyřice asi o 15 %. To kromě nižší hmotnosti přináší také kratší dobu vytvrzování a nechává to vyniknout vlastnosti uhlíkových vláken. Jednoduše řečeno karbon nezabijí tím, že ho zbytečně zaplácají pryskyřicí. O tom, že tahle přilba patří mezi špičku, se můžeme bavit i díky třem velikostem skořepiny a čtyřem velikostem EPS výstelky. Oproti dosavadnímu modelu je také o něco vylepšený interiér, který by měl být komfortnější. X-Mart je název použité textilie, která vyniká svou měkkostí a dvakrát rychlejším schnutím oproti běžným materiálům. O tom, že je kompletně vyjímatelný, se asi ani nemusíme bavit. Zajímavé jsou lícnice, které kromě jednoduššího systému bezpečnostního vytržení přichází se systémem X-Hidro. Jde o malé pásky, kterými jednoduše k přilbě připevníte hadičku od svého picího vaku. Nové jsou na přilbě také vyjímatelné potahy řemínku, které díky tomu můžete jednoduše vyprat. Poslední novinkou, se kterou přichází karbonová varianta s designem nazvaným VAAL je gumový chránič vnitřní sluneční clony. Ten nasadíte v případě, že jedete motokrosové brýle, abyste plexi ochránili před případným blátem, prachem a poškrábíním. No a samozřejmě ani tady nechybí staré dobré vychytávky jako připravené držáky na akční kamery, příprava na komunikaci, jednoduše nastavitelný štítek s možností rozšíření, nebo dvě varianty bradové ventilace, kdy standardní uzavíratelnou můžete vyměnit za otevřenou terénní.

Suomy

Další z řady italských výrobců vzal svou nejlepší crossovou přilbu a o něco ji vylepšil, takže můžeme mluvit o novince MX Speed Pro. Přilba vyráběná z kompozitu Tricarboco ve dvou velikostech skořepiny je doplněná o dvě velikosti EPS výstelky a celkem se nabízí v šesti rozměrech. Že jde o špičkovou závodní přilbu prověřenou při MXGP potvrzuje promyšlená ventilace s kanálky v EPS výstelce, prodyšný vyjímatelný hypoalergenní interiér, který rychle schne, zapínání na D kroužky, vytrhávací lícnice nebo systém MIPS snižující při pádu rotační síly. To jsou ale všechno věci, které má i standardní MX Speed. Co je tedy nového? Pro verze přidává možnost nadsadit větší nosní deflektor, můžete si nasadit na nastavitelný štítek prodloužení a zjednodušuje se také údržba, když je nově vyjímatelná mřížka v bradové ventilaci.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist