globalmoto_kveten




Zloději koní…

…se vždycky věšeli. A nebyl to špatnej zvyk, řeknu vám. Blaze tomu, kdo nic nemá, nestará se, kam to schová. Tak praví moudrost našich předků, která velice trefně vystihuje pocity majitele motorky nebo skútru, bydlícího na sídlišti.

Jezdit by se chtělo, ale kam toho svýho koníka ustájit, aby nám po něm nezbyl jen mastnej flek na parkovišti? Najít si hlídaný parkoviště, nebo si pronajmout garáž je nejlepší řešení, který vás zbaví obav z nečekaný změny majitele. K vyšší ceně se bohužel často přidává nedostupnost takovýho řešení v místě bydliště. Z kočárkárny vám motorku vymetou zakyslí sousedi (jj, docela to v uzavřený místnosti smrdí a je to v rozporu s požárníma předpisama) a na balkón se většinou dostat nedá….
Ok, máme všehovšudy stroj, plachtu, pár zámků a odvahu do toho jít. Vybereme si v rámci možností nejlepší místo k parkování - ideálně mimo pravidelnou trasu skupinek opilců táhnoucích z putyky, mimo oblíbený shromaždiště sídlištních teenagerů. Bezpečnosti nepřidává zastrčení motorky někam do veřejně přístupnejch prostor, kam ale nikdo nevidí, ani nechodí, protože to dává zloději příliš klidu na jeho špinavou práci.
Plus je na svojí motku vidět z okna, ještě lepší je umístit ji pod skleněný oko městskejch kamer (ne, že by měšťáci přijeli smykem ihned zasáhnout, spíš vám zbyde smutný video na památku…ale hlavně – slabší zlodějský povahy to může odradit). Dneska není problém si pořídit kameru svojí, jenže narážíme na legislativní ostnatej drát – soukromá osoba versus snímání veřejnýho prostoru…
Podle lokální aktivity policajtů se dají využít i chodníky nebo plácek u vchodu do domu. Dá se to ošetřit i legislativně – vyžádat si souhlas majitele pozemku (obvykle obec, nebo společenství vlastníků domu) a kdo má trpělivost s úřadama, dokáže si vyběhat povolení na stavbu plechový minigaráže (taková ta ulita na jednu motku).
Hodně důležitá výhoda parkovacího místa je přítomnost bytelnýho zábradlí, lampy, klepadla, stromu, prostě čehokoli, k čemu se dá motorka zámkem přidělat, aby nešla odnést „v teplejch“. Kamarád si jistí svojí motorku na parkovišti k litýmu kolu svýho auta. Docela dobrej nápad. Hlavně nezapomenout…
Když už jsme na parkovišti, měli bychom ochránit motorku před poražením. Nemyslím teď vobejdu, co samou přejícností povalí vašeho mazlika na bok, ale spíš autaře, parkující stylem 50:50. Motorka by měla být vidět už v řadě zaparkovanejch aut. Jakmile to auto zalomí na domněle prázdný místo, jde hodně o postřeh řidiče a nemusí to vždycky vyjít. A snaha nepřekážet? Nasoukat motku k obrubníku, aby se auto ještě vešlo? Je to lidsky milý, ale fakticky se dáváte všanc řidiči a navádíte ho, aby manévroval centimetry od mašiny, což při nejlepší vůli nemusí skončit dobře. Mám osobní zážitek před kladenským magistrátem, kdy mi skútra u obrubníku zatarasila paní v autě tak pěkně, že jsem ho musel ručně vycukat na vysokej chodník, abych vůbec odjel.
Jo a u mašiny na bočním stojanu je dobrej nápad zařadit jedničku. I malý strčení a popojetí by jí mohlo poslat ze stojanu na zem. Poražení motorky větrem, nebo nějakou silovou intervencí se dá předejít i těsným přivázáním motorky k pevnýmu předmětu (zmíněný zábradlí atd.). To vyžaduje mít řetězovej nebo lankovej zámek. Neřeknu nic novýho – zamyká se přes pevnou část motky, ideálně rámovou trubku, kyvku. Přední kolo jde odmontovat zpravidla snadno, padací rám taky a mohlo by to být to jediný, co zbude přivázaný na místě.
Řetěz se snažte uvázat tak, aby neležel na zemi a aby zámek byl hůř přístupnej – pokusy o jeho zničení násilnou metodou budou bez opory pevný země obtížnější a nedostupnej zámek natočenej v mizerný poloze se o něco hůř háčkuje. Je dobrý nesázet jen na jednu kartu, pořídit zámků víc a dát je tak, aby byly vidět. Zloděje to zdrží a ty nešikovnější to odradí.
Účinná prevence před nechtěným zájmem se vyklubala z obyčejný motoplachty. Ta se dává obvykle kvůli počasí, ale vyzkoušel jsem si, že schováním motorky pod plachtu výrazně klesá zájem okolí. Všetečný děti nemačkají páčky, nekroutí knoflíkama, nikdo nezkoumá, jestli je víčko nádrže zamykací, grafitti schytá obyčejně jenom ta plachta a nikoho nelákají namontovaný šperky, kterýma jste si svojí krásku ozdobili. Plachtu zamykám skrze její spodní oka pod motorkou – stačí na to obyčejnej lankáč cyklozámek. Hůř se krade a ve větru neuletí. Použitím plachty je vůbec třeba víc vzít v úvahu sílu větru – lehoučkou motorku může divokej poryv povalit raz dva. Takže zase - kurtovat k pevný překážce.
Zabezpečení motorky je hodně důležitý při pravidelným provozu. Pravidelnej odjezd ráno, návrat večer, stání na stejným místě… hajzl zlodějskej si vaší mášu může vytipovávat týdny dopředu a podle vašich návyků si naplánovat svojí špinavou akci…
Když už se každodenní stereotyp nedá rozbít (šéf většinou nemá pochopení pro individuální pracovní plán), přidejte zámek navíc. Nemusíte se s ním ani tahat, může počkat zamčenej k zábradlí dokud se zase nevrátíte dom.
Výběr zámků každej zmákne sám – podle peněz, podle předmětu ke kterýmu bude motorku poutat a podle vlastních obav o ní. Čím víc zámků, tím líp. Ocelový části by měly mít plastovej nebo látkovej potah, aby nám neomlátily lak. Ani různý zámky s alarmem nejsou špatný. Může to přitáhnout pozornost okolí a amatérskýho zloděje by to mohlo vyplašit. Hlavně ať to neobjeví rozjívený děti ze sídliště, protože pak se vaše motorka změní v jukebox a parchanti se budou za rohem smát, jak to krásně ječí.
Co tak dát na závěr……příslovím jsme začali, příslovím skončíme (éé, to je trapný, jak hodina češtiny na základce). Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše – lepší si pořídit nějakou levnou mrchu, o kterou se nebudete venku tolik bát a jezdit hned, než čekat léta, než se našetří na garáž a na tu pravou a vysněnou, který se nesmí ani lanko zkřivit (možná jsem prostě jenom netrpělivej, jenže čas letí jaxviň…).
Jezděte co to dá! Ať je letos ve městě zase o něco víc motorek, než vloni!

Informace o redaktorovi

Miroslav Kalous - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (114x):



TOPlist