husqvarna_svartpilen_801_2




Svolávací a servisní akce motocyklů

Položte si životně důležitou otázku: „Opravdu moje motorka absolvovala všechny předepsané svolávací a servisní akce?" Pokud máte nový motocykl od autorizovaného prodejce značky, navíc ještě v záruce, pak jste pravděpodobně v pohodě. Ale co když máte v garáži motorku z druhé ruky? Nebo si mašinu servisujete sami, popř. v „neznačkovém“ servisu? A co to vlastně ty svolávací a servisní akce jsou?

Servisní akce

Vývoj a výroba nového motocyklu je hodně složitý systém, do kterého jsou zapojeny desítky subdodavatelů komponent, komplikovaná logistika i přenosy informací, metodiky, různé systémy kontroly kvality. A tak není divu, že se třeba i po letech a desítkách tisíc najetých kilometrů na základě servisních statistik ukáže, že některá výrobní série vykazuje systémový problém - nějaké slabé místo nebo rovnou životu nebezpečnou závadu. Pokud je to jen problém technické povahy, který může zhoršit nějakou funkci nebo zkrátit životnost, výrobce ve výrobě udělá změnu a obvykle pošle autorizovaným servisům oznámení o servisní akci. V rámci ní pak značkový servis v rámci pravidelné údržby po zadání VIN do počítače dostane odpovídající hlášku a na motocyklu zkontroluje nebo vymění problémový díl. To vše na náklady výrobce. Problém ovšem je u neznačkových (neautorizovaných servisů), které nemusí mít napojení na databázi značky s vyhledáváním podle VIN.

O tom, že na vaší motorce byl při běžném servisu proveden zásah v rámci servisní akce, se vůbec nemusíte dozvědět. Často se ani nemění žádný díl, pouze se například zkontroluje utažení nějaké komponenty na správný moment nebo se změní nastavení určité funkce. A i když to značkové servisy jen nerady přiznávají, do toho všeho ještě mohou u některých značek existovat servisní akce pouze na vyžádání. Pak servis v rámci akce bezplatně opraví problém jen tehdy, když na něj majitel poukáže – byť to se naštěstí děje spíš u automobilů a spíš u funkcí s vlivem na komfort než na jízdu. Servisní akce jsou rozhodnutím výrobce a mohou být omezené jen na určité státy, ale databáze autorizovaného servisu obvykle ukáže všechny akce pro dané číslo VIN bez ohledu na stát.

Svolávací akce

Pokud se u některého motocyklu resp. v určité výrobní sérii po čase projeví riziko „závažného nebezpečí pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, životní prostředí nebo život nebo zdraví člověka“, musí výrobce podle zákona vyhlásit svolávací akci. Až do roku 2017 tyto svolávací akce registrovalo Ministerstvo dopravy, které rozesílalo zvací dopisy prostřednictvím Centra služeb pro silniční dopravu. Například ještě v roce 2017 obeslalo přes 105 000 majitelů vozidel s výzvou k neprodlené návštěvě autorizovaného servisu. Novela zákona 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích už ponechává odpovědnost o informování majitelů na výrobci popř. jeho akreditovaném zástupci, který si může vyžádat údaje o majiteli z registru vozidel.

Svolávací akce přitom vůbec nemusí znamenat, že je daná motorka špatně vyrobená nebo že jde o nekvalitní značku. Naopak, například mezi auty se na prvních místech v počtech svolávaček pohybuje Mercedes-Benz, který tak svým zákazníkům dokazuje špičkovou péči i dlouho po zakoupení vozu a uplynutí záručních lhůt. Výrobci si v dnešní době už nedovolí nad potenciálními problémy mávnout rukou – například v Americe by z toho mohli mít pořádné tahanice po soudech. A kvůli snadnému šíření informací v dnešním světě by pak měli problémy i v dalších zemích. Dále funguje řada nadnárodních organizací, které to hlídají – ale o nich se zmíníme dále v textu. Svolávací akce jsou většinou dobrovolně vyhlášené výrobcem, výrobci je ale může také nařídit správní orgán některého státu. Pokud je takový stát v EU, musí pak výrobce svolávačku vyhlásit ve všech členských státech. K tomu ale dochází jen velmi zřídka, většinu akcí výrobci vyhlašují po dohodě se státními orgány dobrovolně. A svolávací akci nemusí vyhlásit jen výrobce motocyklů, letos ji například musel vyhlásit i Dunlop pro některé série motocyklové pneumatiky Trailmax Meridian.

Jak se o svolávací akci dozvědět?

Problém je u motocyklů z druhé ruky, motorek dovezených z ciziny – a že jich u nás není málo – u kterých se výrobci vůbec nemusí podařit kontaktovat majitele. Předchozí majitel prostě dopis hodí do koše nebo na vás ztratil kontakt. Nebo třeba u velkých bazarů se stovkami motorek, které nemají čas na podobné výzvy reagovat a vozit zboží po servisech. Jsou i majitelé, kteří do značkových servisů prostě zásadně nejezdí. Podle statistik americké organizace NHTSA se na svolávací akce nedostaví 25 % vozidel, britská organizace DVSA dokonce došla k údaji, že na svolávací akci dorazí jen 47,7 % majitelů. A to je děsivé číslo, takže vůbec nemusí být od věci si svoji motorku sám zkontrolovat.
Můžete se obrátit na přímo výrobce resp na jeho místní zastoupení nebo autorizovaný servis. Většinou vám rádi zkontrolují v databázi podle VIN (to je důležité, bez něj to nejde), zda pro váš stroj existují nějaké svolávací a servisní akce a zda u vašeho motocyklu existuje záznam o provedení – nakonec je to i v jejich zájmu. Některé značky mají dokonce na webu vyhledávač, který vám svolávačky pro dané VIN zkontrolují – jako příklad lze uvést například prohledávání databáze na stránkách Honda či Ducati.

Další možností je zkusit hledat v evropském informačním systému RAPEX, Rapid Alert System for Non-Food Products, který vydává každý týden dlouhý seznam nebezpečných spotřebitelských výrobků (nepotravinářského charakteru). Jsou zde zveřejňovány i závady na motorových vozidlech, objevené či nahlášené v členských zemích EU. I zde platí, že značky mají v této oblasti různé strategie – některé hlásí a napravují desítky závad, jiné jen jednotlivé případy. Vyhledávat můžete přímo v databázi RAPEX tady, můžete ale zkusit i jednodušší vyhledávání v češtině na webu spotřebitelské organizace dTest, která je na Rapex napojená. Zkuste si například do horního pole vyhledávání dTestu zadat "motocykl yamaha mt-07" a vyjede vám následující výpis.

Namátkovým vyhledáváním v Rapexu lze například zjistit, že za uplynulých deset let je zde 47 svolávaček na Yamahy, 27 akcí na Kawasaki, stejný počet na KTM nebo 13 na Aprilie. Většina svolávaček motocyklů se týká brzdového systému, další jsou úniky kapalin s rizikem požáru nebo vytečení pod kola, za vážné ale některé značky označují i riziko ztráty výkonu, které za provozu může vést k nebezpečné situaci. Pokud vás zajímá stručný výpis svolávacích akcí na motocykly, podívejte se na přehled na webu motocyklové asociace FEMA - jen za rok 2019 je tu zatím 48 svolávaček, zatím vede BMW se 7 svolávacími akcemi. A protože na našich silnicích nejsou výjimkou ani dovezené motocykly z Ameriky, pro majitele takových ojetin zase může být zajímavé zkontrolovat svůj stroj podle VIN na stránkách amerického ministerstva dopravy.

Co z toho vyplývá?

Pokud dostanete dopis či informaci o svolávací akci, rovnou se objednejte do servisu. Výrobce u vašeho VIN registruje potenciální závažné riziko a nabízí vám bezplatnou opravu. Může vám to zachránit zdraví a navíc to zvýší hodnotu motocyklu při dalším prodeji. Současně se nebojte rovnou kontaktovat autorizovaný značkový servis s dotazem na svolávací a servisní akce pro váš motocykl (podle VIN). I tady platí, že výrobce má zájem na tom, aby všechny servisní akce u každého motocyklu proběhly. A nebojte se ptát i na starší stroje, pokud jsou ještě k dispozici díly na provedení akce, může se udělat.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kaabo přispěl 3 Kč
Mark09 přispěl 3 Kč
103kuba přispěl 3 Kč
Kaštanisko přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
bruca přispěl 3 Kč
tomixx přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
MedWed přispěl 3 Kč
kubas_zn přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist