Příprava motocyklu na zimní spánek
Text: Mirek Rollinger | Foto: Mirek Rollinger | Zveřejněno: 31.10.2008 | Zobrazeno: 80 513x
Globální oteplování zatím neposunulo teploty v našich zeměpisných šířkách nad přijatelnou mez a po roce opět přichází pro motorkáře nepříjemná část roku, kdy většina z nás odstaví motorku k zimnímu spánku. Jak motorku uložit, aby na startu nové sezóny nenastaly komplikace, je shrnuto do několik základních bodů.
Konzervace dílů

Kde je nutné se vyvarovat mazání, jsou brzdové kotouče a bubny. Koroze se může objevit na kotoučích staršího data (používána litina), ale ani tam nesmíme použít žádné mazivo k ochraně. Při provozu motorky v zimě, kdy se solí silnice, je nutné po vyjížďce motorku umýt, i když je suchá. Nalepená sůl působí silně korozivně i jen se vzdušnou vlhkostí.
Palivo

Motor

Pneumatiky

Akumulátor

Kapaliny
U motorů s vodním chlazením je nutné mít jistotu v odolnosti kapaliny proti mrazu. Její případné zmrznutí znamená rozebrání a kontrolu motoru a rozhodně několikanásobně větší výdaje, než co stojí 2 litry nové náplně s výměnou. Buď chladící kapalinu vyměnit (standardní interval 2 roky), nebo si ji nechat v servisu změřit. Je samozřejmě možnost si udělat test doma v mrazničce. Běžně užívaná kapalina má bod tuhnutí –25°C. Pokud bychom chtěli na novou sezónu novou brzdovou kapalinu (má se měnit každé 2 roky) je rozumnější to ponechat na jaro. Výměna před zimou však není nijak moc na škodu.
Startovat či nestartovat?
Z každoročních diskusí se vždy hrnou spory zda „startovat či nestartovat“ motorku přes zimu, bez cíle se na ní svézt. Necítím se na to rozetnout tento gordický uzel, ale uvedu některé fakta. Oboji má totiž svá úskalí a ani jeden způsob se nijak fatálně na životnosti vaší motorky nepodepíše. Pokud máme čerstvý olej a motorka není v místě velkého kolísání teplot, není nutné provádět starty z důvodu obnovení olejového filmu. Startování za zimního období sebou často nese přísun vlhkosti do motoru a výfuku, která posléze napadá povrch. V této otázce je rozhodnutí na každém zvlášť. Stejně málokdo odolá nastartované motorce a pokud to počasí jen trochu dovolí, jede aspoň na krátkou projížďku, na které zimu přebije hřejivý pocit a těšení se na jaro.Pokud je na motorce potřeba větší zásah ze strany servisu je dobré tyto problémy řešit v klidu přes zimu a ne v dubnu po ohřátí silnic. Termíny na jaře jsou pak dlouhé a jen tak se člověk nesveze. Zkušenost mnoha servisů je zatím bohužel opačná, což vede k jejich náročnému zimnímu provozu s malým počtem zakázek a pak nezvládnutelné situaci na jaře.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?