ktm_brezen




Příprava motocyklu na zimní spánek

Globální oteplování zatím neposunulo teploty v našich zeměpisných šířkách nad přijatelnou mez a po roce opět přichází pro motorkáře nepříjemná část roku, kdy většina z nás odstaví motorku k zimnímu spánku. Jak motorku uložit, aby na startu nové sezóny nenastaly komplikace, je shrnuto do několik základních bodů.

Konzervace dílů

Velká část dílů na motorce podléhá působení okolního vzduchu a především vzdušné vlhkosti. Při delší odstávce je vhodné tyto díly rozumně nakonzervovat. Je nezbytné na zimu motorku umýt od nánosů bláta, mušek, odstříknutého maziva ze řetězu apod. Lak ošetříme voskem, chromované díly, leštěný hliník naleštíme vhodnými přípravky a namažeme řetěz. Pro funkčnost řetězu je nutné mazivo uvnitř čepů, ovšem pro udržení vzhledu je u některých povrchových úprav nutné použít mazivo i na destičky řetězu. Použít buď přímo mazivo na řetěz nebo pro tuto povrchovou konzervaci i jakýkoli řídký olej (např. WD40).
Kde je nutné se vyvarovat mazání, jsou brzdové kotouče a bubny. Koroze se může objevit na kotoučích staršího data (používána litina), ale ani tam nesmíme použít žádné mazivo k ochraně. Při provozu motorky v zimě, kdy se solí silnice, je nutné po vyjížďce motorku umýt, i když je suchá. Nalepená sůl působí silně korozivně i jen se vzdušnou vlhkostí.

Palivo

Benzín stárne tím způsobem, že se z něj odpařují lehké frakce potřebné především pro start motoru, zvětralý benzín pak napadá i gumová těsnění. Z karburátorů je tedy vhodné vypustit palivo (při odstávce nad 2 měsíce) a vypnout přívod paliva z nádrže. Kdo má kohout s polohami ON,RES, a PRI tak dát kohout na ON, kdo má kohout s polohami ON, OFF tak kohout na OFF. Vnitřní ochrana nádrže je z výroby dobrá, avšak při jakémkoliv zásahu (naražení nádrže, vaření apod.) se tato ochrana zničí a nádrže rezaví. Tato rez posléze dělá velké problémy v palivovém systému. Ve všech případech je vhodné mít nádrž spíše plnou.

Motor

Motor je vhodné před uložením nastartovat na provozní teplotu a vyměnit olej. Olej během provozu zvyšuje svoji kyselost, která nepůsobí dobře na díly motoru. Při delším odstavení motoru (nad 6 měsíců) je vhodné stříknout do válce cca 10ml oleje a bez svíček motorem párkrát otočit startérem. Zde je nutné po uvádění do provozu olej nechat vystříkat otvory na svíčku, jinak hrozí poškození (po delším stání oleje proteče přes kroužky do skříně). Části výfuku jsou tepelně namáhány a to se negativně odrazí na odolnosti proti korozi. Velká část motorek má však výfukovou soustavu z nerezu, titanu, hliníku, kde je ochrana nástřikem řídkým olejem zbytečná. Vhodné je např. nastříkat šrouby a příruby výfuku v hlavě válce vysokoteplotním mazivem (Cu-spray, Teflon spray)

Pneumatiky

Motorku odstavíme na hlavní stojan a pokud jej nemá, tak cca jednou za 2 týdny zajdeme s motorkou pohnout, aby nebyly pneumatiky zatíženy na jednom místě. Tlak v kolech hlídat na hodnotě předepsané výrobcem. Nízký tlak a zatížení pneumatiky váhou motorky způsobí její deformaci, případně i praskliny.



Akumulátor

Akumulátor odpojíme od motorky a uskladníme v místě s malým kolísáním teploty a to v rozsahu teplot 7-15°C. Nesmí v žádném případě být vystavená mrazu (menší nabití aku=menší odolnost proti mrazu) a nabíjet by se měl cca po 3 týdnech. Při nesprávné údržbě dochází k nevratnému poškození desek a akumulátor ztrácí svoji kapacitu.

Kapaliny

U motorů s vodním chlazením je nutné mít jistotu v odolnosti kapaliny proti mrazu. Její případné zmrznutí znamená rozebrání a kontrolu motoru a rozhodně několikanásobně větší výdaje, než co stojí 2 litry nové náplně s výměnou. Buď chladící kapalinu vyměnit (standardní interval 2 roky), nebo si ji nechat v servisu změřit. Je samozřejmě možnost si udělat test doma v mrazničce. Běžně užívaná kapalina má bod tuhnutí –25°C. Pokud bychom chtěli na novou sezónu novou brzdovou kapalinu (má se měnit každé 2 roky) je rozumnější to ponechat na jaro. Výměna před zimou však není nijak moc na škodu.

Motorku ve finále zakryjeme prodyšnou plachtou, která nezachytává vlhkost. Pokud použijeme méně prodyšnou plachtu určenou pro moto, tak by to nemělo být v místě s velkým kolísáním teplot. Výfuky je vhodné ucpat.




Startovat či nestartovat?

Z každoročních diskusí se vždy hrnou spory zda „startovat či nestartovat“ motorku přes zimu, bez cíle se na ní svézt. Necítím se na to rozetnout tento gordický uzel, ale uvedu některé fakta. Oboji má totiž svá úskalí a ani jeden způsob se nijak fatálně na životnosti vaší motorky nepodepíše. Pokud máme čerstvý olej a motorka není v místě velkého kolísání teplot, není nutné provádět starty z důvodu obnovení olejového filmu. Startování za zimního období sebou často nese přísun vlhkosti do motoru a výfuku, která posléze napadá povrch. V této otázce je rozhodnutí na každém zvlášť. Stejně málokdo odolá nastartované motorce a pokud to počasí jen trochu dovolí, jede aspoň na krátkou projížďku, na které zimu přebije hřejivý pocit a těšení se na jaro.
Pokud je na motorce potřeba větší zásah ze strany servisu je dobré tyto problémy řešit v klidu přes zimu a ne v dubnu po ohřátí silnic. Termíny na jaře jsou pak dlouhé a jen tak se člověk nesveze. Zkušenost mnoha servisů je zatím bohužel opačná, což vede k jejich náročnému zimnímu provozu s malým počtem zakázek a pak nezvládnutelné situaci na jaře.

Informace o redaktorovi

Mirek Rollinger - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (111x):



TOPlist