ktm_unor




Postavte si svoji R1čku

Tak a je to tady. Zatímco někteří motorkáři přes zimu lenoší a snaží se na "to" nemyslet, jiní mají mášenku úplně rozebranou a zazimovanoou, další intenzivně pracují na opravách drobností, na které které neměli přes sezónu čas a ostatní dokupují drobnosti a vylepšují, Najdou se i tací, kteří si přes zimu postaví zcela novou motorku. Vždy je to spousta mravenčí práce, zejména tehdy, pokud práci kontruktérů musí suplovat sám tvůrce, aby mašinka byla přesně dle jeho obrazu a představ.

Pro stavbu R1 byla použita technologie, kterou zveřejnila na svých stránkách samotná Yamaha, a pokud si chcete také svou postavit, můžete si stáhnout také papírovou slepovánku R1 nebo dalších motorek (XJR, Vmax..). Protože samotná skládačka je tak malá, že její stavbu v tak malém měřítku jsem považoval už předem za nereálnou, vytisknul jsem ji na barevné tiskárně a nechal v kopírovacím studiu 2x zvětšit. Možná, že to byla chyba už v počátku, neboť je možné, že při průjezdu kopírovacím strojem mohlo dojít k mírné deformaci (protažení nebo smrsknutí obrázků). Další věc, kterou bych chtěl k této vystřihovánce říci je fakt, že už ve svých začátcích měl časopis ABC vystřihovánky mnohem lépe udělané, přesnější a lépe propracovné. Pojďme jen krátce. Je možné, že mírná deformace mohla vzniknout kopírováním, ale například pás, který tvoří vzorek pneumatiky byl na délu asi o 5mm delší, než obvod boční strany, výfuk, který je kruhový má osmihrannou koncovku, slepované hrany (je to vidět u nádrže) nemají barevné přesahy, takže i při sebelepší snaze vám vzniknou bílé spojovací hrany (ABC používalo barevné přesahy přes hranu slepovacích oušek), metody ohybu (lze si všimnout na podsedlovce přerušované čáry) jsou normálně viditelné atd atd. Abych se pořád nevymlouval, spousty chyb a nepřesností jsou důsledkem také mé nezkušenosti s lepením (naposledy jsem slepoval ruské tanky z ABC, když mi bylo 8 let, tedy před 26 lety). Nějak jsem nevzal v úvahu proces schnutí lepidla, kdy lepidlo nabobtná papír a po vyschnutí ho může mírně zdeformovat nebo v určitém stavu se odlepit a dát to dohromady je pak již nemožné. Takže prosím zkuste to přehlédnout :-). Díky. Takhle vypadá přední maska kapotáže. Její slepení nebylo nijak složité, snad až na zrcátka, jejichž tvar a hlavně styčná plocha s úchytem k přední masce je tak malá, že jsem je musel skoro hodinu držet v ruce, než zaschlo lepidlo tak, aby zrcátka neupadávala. Stejně tak ohnout čelní racingové plexi, aby přesně sedělo k lemům masky, bylo málem nad mé síly. Pořád se to nějak kroutilo. Asi tím, že i ten vlastní papír nebyl nejvyšší gramáže. Nakonec se podařilo a základ pro to, abych pokračoval byl hotov. No slepit rám nebyl tak velký problém. Celá konstrukce zejména v dolní části je z pravoúhlých profilů, takže se to lepilo docela dobře. Ale nad řídítky jsem si zaskřípal zubama. Rukojeti (Gripy) jsou kulaté, ale zakončení je šestihran, stejně tak ovládací prvky byly přehozeny, takže aby šly vůbec nasadit, musel jsem dát startér na levé řídítko a blinkry doprava. Vytvarovat vidle, aby měly kulatý profil, byla taky švanda. Horní část po slepení měla asi o 1mm větší obvod, takže spodní část Upside down vidlice, která se do horní zasouvá z nich vypadávala. Blatníček se lepil super, ale když jsem k němu přilepil vidlici, nešlo tam pak na závěr zasunout kolo. Nádrž jsem lepil 2 dny (po večerech), zkroutit ji a vytvarovat tak, aby alepoň trochu odpovídala realitě byl pro mne nadlidský úkol a podle toho taky tak vypadá. Všimněte si těch hran, kdyby přesahy byly červené, nebyly by vidět ty bílé hrany. Ale musím říci, že po finálním slepení nádrže mi to, že jsem ji vůbec slepil, dodalo další energii. Říkal jsem si, že když jsem ji slepil, nic horšího už mne potkat nemůže. Na to, jak hluboce jsem se mýli jsem přišel ještě mnohokrát potom. Na dalším obrázku můžete vidět nádrž pouze položenou na rámu. Nevěřil jsem, že někdo mohl něco takového vymyslet. Pod nádrží díra, drželo to jen na kouscích, prostě jsem si říkal, že ta skládačka je úplná šílenost a přemýšlel jsem o tom, zda mi neruplo v bedně, že jsem s tím vůbec začal. Ale když jsem se na to tak koukal, prostě mi to nedalo a pokračoval jsem dále. Jak je asi rám veliký můžete vidět na obrázku, kde ho držím v ruce. Stejně tak si všimněte tý díry pod nádrží. Ona tam patří, výstupek na nádrži totiž přesně pasoval do otvoru v rámu. Hlavní bylo, že mi to pomalu odsýpalo. Manuály, tedy postupy na to, jak motorku lepit jsou dobré, ale rozhodně bych v nich něco změnil, třeba postup lepení části rámu, na který se pak nasouvá podsedlovka. Stačí, abyste ho nalepili trošku otevřeněji, a už ho do podsedlové kapotáže nedostanete. Což se stalo mně, takže mi nezbývali nic jiného než to citlivě odlepit a přilepit znovu. Bohužel jak praví Murphyho zákon, co chcete slepit, to nedrží, co chcete rozlepit drží jak přibité.


Jak jsem psal, myslel jsem si, že nádrž byla nejtěžší sousto. Opak byl pravdou. Motor a výfuk byla pravá lahůdka. Vlastní motor, no to by ještě šlo. Byly to vesměs dobře lepitelné díly. Ale svody? Po slepení vůbec neseděly úhly, pod jakými se na sebe mely lepit. Když jsem je slepil, zase celý díl nepasoval na horní část motoru a současně na dolní. Taky tam nebyly papírové plochy pro slepení dohromady. Zkuste si udělat z tenkého papíru roličku a přilepit ji kolmo na jiný papír. Tak tak nějak to hoši japonský vymysleli. Musel jsem vyrábět své speciální. Alespoň jsem měl pocit, že si na tý svý mašině něco taky vyrobím sám. No a výfuk? Případ sám pro sebe. Když se mi podařilo ho zatočit tak, aby byl skutečně kulatý, po slepení koncovky a jejím nasazení, byla koncovka o 1/2 mm po obvodu větší, takže z výfuku vypadávala. V manuálu bylo napsáno, že výfuk se má slepit dohromady s motorem, ale kluci nějak zapomněli, že ty úhly nesedí a tak na závěr, když jsem celou mašinku dával dohromady, jsem nestačil klít a nadávat, protože výfuk byl od mašiny asi 5mm a směroval pánu bohu do oken. Následovalo násilné ohýbání (rozlepit to nešlo) a proto občas někde spoje nevyadají zcela přesvědčivě Když jsem slepil kapotáž, měl jsem pocit, že už to mám skoro hotovo. Oblá kapotáž s prohnutými částmi byla taky porce, při kterém jsem skřípal zubama, ale šlo o větší plochy, takže se to lepilo docela dobře. Až na ten blinkr, co je na obrázku úplně vlevo. Nějak se mi kolem kapotáže prošel náš kocour a ráno byla kapotáž naležato a blinkr nakřivo. Také si všimněte napravo, jak jim nesedí barevné navázání (úplně vpravo na šikmině šedý pruh zasahuje do červeného, půjde to vidět také na celkové fotce. Zadní kyvka mně bavila. Ten blatíček tak opravdu patří, nevím, proč ho mají nad kyvkou, já ho mám přišroubovyný ke kyvce. Budiž. Dokonce udělali u pružiny a tlumič. Na obrázku to vidět není, ale když jsem slepil ty pružiny dohromady, vůbec nenavazovaly na sebe. Kryt řetězu se jim povedl. Po slepení přesně podle postupu tam nepasoval, jsem ho musel trošku zkrátit. Jak vypadá výsledek vidíte sami.


No a takto vypadá celá R1 nahatá bez kapotáže a čelní masky. Jen tohle dát dohromady aby to vůbec drželo mi zabralo skoro 3 dny. Musel jsem to lepit po částech, protože jsem neměl tolik rukou, aby mi to držely tak dlouho, než lepidlo zaschne. Na podsedlovce chybí zadní blatník a blinkry, ale ty jsem nedělal, mašinka by vypadala hrozně škaredě. Problémy se slepením pneumatik mi raději ani nepřipomínejte. O nepřesnostech jsem již mluvil. Pokud jsem nalepil jednotlivé díly přesně dle návodu (červenou tečku na červenou tečku), vypadalo to přední kolo s blatníkem takhle. Až po nasazení kapotáže tento neduh zanikl.


Tak tady ji máte v celé své kráse, hezky po několika dalších dnech dána dohromady. Co všechno nesedělo raději nebudu popisovat. Byl jsem rád, že jsem ji dal dohromady a hlavně, že jsem u toho vydržel. Na co však chlapci zapomněli (ne úplně) byl stojánek. Ten na motorce vůbec není. Proč? Protože v dalš slepovánce je kompletní stojan pod zadní kolo, včetně ponku na nářadí, sadou gum, nějaký pixle od oleje a pod. Takové vybavení depa. Ale do toho jsem nešel. Stačilo mi tohle. A jak říká jeden dialog z Cimrmana. "Budu-li ještě jednou požádán slepování nějaká další motorky, tak se na to vys...." Ne, samozřejmě, že jsem nebyl požádán, dělal jsem ji spíše z hecu mojí ženy, která mne popichovala a říkala, že ji stejně neslepím (ona ví, jak na mně). Takže kdo se chystáte jít do toho stejně jako já, stačí kliknout na odkazy na papírové slepovánky.





Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist