husqvarna_svartpilen_801_2




Navigace na motocyklu

Slunce se směje z modré oblohy, vzduch je provoněný létem a vy plujete na svém dvoukolém pokladu po kvalitním asfaltu zapadlé silničky mezi rozkvetlými loukami vstříc cizokrajným zážitkům. To je jistě krásná představa a většina cestovatelů ji každoročně naplňuje při svých prázdninových toulkách světem. Idyla ovšem může skončit na dalším rozcestí. Mnoha jezdcům nezbývá nic jiného, než zastavit, sundat si přilbu a rukavice, vyndat mapu a po chvilce pátrání zjistit, že se pohybují po silnici, která je sice krásně klikatá a romanticky zapomenutá, ale pro kartografy tak bezvýznamná, že jim ani nestála za zakreslení do mapy. Opálený stařík projíždějící okolo na historickém bicyklu se sice mile usmívá, ale na pokusy o komunikaci ve většině světových jazyků krčí rameny..

Cestování na motocyklu přináší mnoho radosti i krásných zážitků, ovšem příprava trasy a následná navigace na ní má svá specifika. Je třeba důrazně varovat před umístěním mapy do slídy na tankvaku, jak to můžete spatřit snad v každém katalogu nabízejícím motocyklové příslušenství. Hledání v mapě vyžaduje hodně pozornosti a je-li umístěna na nádrži, je třeba sklopit k ní hlavu tak, že vás o dění okolo neinformuje ani periferní vidění. A představa, že si na takovouto činnost vždy zastavíme vezme za své při prvním průjezdu městem, kdy se jen na chceme ujistit, že skutečně jedeme správným směrem. Ze studia silniční sítě nás potom může nečekaně vyrušit návštěva kufru automobilu, který před námi zastavil na červenou. A skončit v lepším případě s ohnutou vidlicí stovky kilometrů od domova, na místě kde se s nikým nedomluvíte, po tom jistě netouží ani ten nejdrsnější dobrodruh.

Jak tedy cestovat a nebloudit?

Řešení je mnoho, záleží jen na finančních možnostech. Němečtí mototuristé si mohou při koupi nového motocyklu BMW připlatit za satelitní navigační systém a většinou civilizovaných zemí proplují bez zaváhání. Ten, koho silnice nudí a na korunu nebo Euro nekouká si jistě vybere třeba z nabídky firmy Touratech, která cestovatele dobrodruhy vybaví i na účast v legendárním "Dakaru". My se zaměříme na dostupnější a běžnější způsoby navigace při cestování. V každém případě se neobejdete bez kvalitního itineráře. Ten by měl obsahovat jen informace nezbytně nutné pro spolehlivou navigaci, tak aby byl jasně přehledný a neodváděl jezdcovu pozornost na delší dobu. Jako ideální se jeví itinerář ve formě tabulky, kde každý řádek obsahuje informaci o změně směru jízdy (křižovatka, odbočka, sjezd s dálnice) popřípadě tzv. "uklidňovák" pro případ, že jedeme několik desítek km po hlavním tahu bez odbočování, což může po delší době přinést nejistotu, zda jsme něco nepromeškali. V prvním sloupci každého řádku itineráře potom nalezneme pořadové číslo informace, ve druhém šipkou vyznačený směr jízdy, ve třetím označení silnice po které máme pokračovat a v posledním města, vesnice a místa na které námi zvolená silnice směřuje. Zde je třeba zaznamenat nejen velká průjezdní města, ale také menší místa, která jsou nedaleko informativní tabule. Zvláště v Německu je lépe spoléhat na označení té které komunikace než na informace o místech, na která směřuje. Při sestavování itineráře se nesnažte šetřit papírem. Naopak, informace zaznamenejte dostatečně velkým písmem a spodní třetinu stránky (hovoříme o formátu A4, který se vejde do většiny tankvaků) nechte volnou, pohled do této části itineráře je již tak daleko od zorného pole, že orientace v něm vyžaduje delší dobu. Ti, kdož jsou si jisti přesností svého tachometru, resp. počítadlem ujeté vzdálenosti nebo majitélé strojů s tripmasterem mohou itinerář rozšířít o vzdálenost každé jedotlivé informace od startu trasy nebo etapy, což jim usnadní orientaci v případě dvou a více krátce po sobě jdoucích informací - zaznamenaných navigačních bodů.

A jak takový itinerář sestavit?

Finančně nejméně náročnou variantou je papírová mapa podle které naplánujeme trasu výletu. Každé důležité místo bude následně tvořit informaci v itineráři. Důležitým místem jsou všechny odbočky, křižovatky, sjezdy z dálnice, změny značení komunikací a další místa, na kterých bychom se při cestování mohli dostat do navigačních nesnází. Křižovatky velkých silnic a velké odbočky je lépe do itineráře zaznamenat i v případě, že na nich jedeme stále rovně, reálná situace může vypadat zcela jinak než na mapě. Pro průjezd velkých měst jinak než po hlavních tazích je k sestavení itineráře zapotřebí plán města. Zde však můžete narazit na potíže způsobené zákazy vjezdu, jednosměrkami a dalšími omezeními, které v plánu nejsou vyznačeny.

Mnohem větší možnosti přinášejí digitální mapy a mapové programy. Snad každý se již setkal například s programem Route 66 nebo Microsoft Autoroute. Obdobných verzí tohoto softwaru existuje celá řada a jejich velkou předností jsou velmi podrobné mapy celé Evropy i s detailními plány měst včetně dopravního systému (jednosměrky,podjezdy, nadjezy, zákazy, omezení apod.), které sestavování itineráře usnadní. Většina takových programů disponuje i optimalizací trasy, funkcí která na základě vložení startovního bodu A a cílového bodu B navrhne ideální trasu. Bohužel, trasa je ideální pro cestování automobilem, motorkářům mnoho radosti nepřinese. To naopak udělá software "Motorrad Tourenplaner", který má všechny výše uvedené pozitivní vlastnosti, ale jak již napovídá jeho název, je určen primárně pro motorkáře. Optimalizace trasy tedy generuje ideální trasy, nad kterými zaplesá srdce každého vyznavače jedné stopy. Motorrad Tourenplaner je geniální software, jehož možnosti a schopnosti dalece přesahují rámec tohoto článku, za všechny jmenujme snad jen to, že k trase kterou pro vás naplánuje rovnou vytiskne i precizní itinerář, který stačí jen vložit do slídy na nádrži. To sice postrádá kouzlo vlastnoručního plánování, ale na druhou stranu ušetří čas potřebný na přípravu cesty. Jedinou jeho nevýhodou je pouze německá verze. Motorrad Tourenplaner je k dostání například v německých obchodech Louis, propracovanější a aktualizovaná verze 2004/2005 stojí 39,95 EUR, starší avšak stále velmi užitečná verze 2003/2004 se doprodává za velmi sympatických 9,95 EUR.

Obrovskou výhodou při cestování může být GPS. Jak již bylo zmíněno v úvodu, BMW nabízí GPS navigaci jako příplatkovou výbavu svých motocyklů, podobný přístroj, velikostí vhodný i pro použitý na motocyklu vyrábí i firma Garmin pod názvem Street Pilot. S tímto sofistikovaným systémem se obejdete i bez itineráře, ceny se však pohybují v relacích, za které si pořídíte nový skútr pro popojíždění ve městě. Mnohem dostupnější jsou ruční GPS přístroje. Jejich výhodou jsou i kompaktní rozměry a odolnost proti vodě, prachu a nárazům. Pro účely navigace při cestování ve spolupráci s itinerářem bohatě postačí například ruční GPS Magellan SportTrack pro. Jedná se o přístroj velikosti mobilního telefonu s velkým displejem s možností podsvícení. Tento Magellan se vyznačuje vysokou kvalitou příjmu signálu, takže cestovatele nenchá na holičkách ani v hustých lesích, ani mezi vysokými domy či skalami. V přístroji je zjednodušená mapa celé Evropy, která postačí pro základní orientaci, avšak hlavním úkolem GPS při cestování bude v tomto případě informace o poloze vůči informačním bodům v itineráři. Pokud si do GPS předem zadáte souřadnice informativních bodů zaznamenaných v itineráři, prakticky se nemůžete ztratit. Když jezdec na displeji GPS vidí, že se blíží k bodu číslo 27, letmo se podívá do itineráře na informaci číslo 27 a snadno zjistí, že má v tomto místě odbočit doprava. Další informace zaznamenané v itineráři potom budou sloužit spíše jako pomůcka v nouzi, například dvě křižovatky těsně za sebou. I když takový problém může nastat víceméně pouze teoreticky, moderní GPS přístroje jsou schopny zobrazit vaši pozici s přesností na 1 metr, tudíž nepřesnost se může týkat spíše bodů vložených do přístroje. A tím se dostáváme k tomu, jak získávat souřadnice toho kterého místa pro jejich uložení v GPS. Nejlevnější ale zároveň také nejnáročnější je opět papírová mapa s vyznačenou souřadnicovou sítí WGS a GPS pravítko. Tento způsob přípravy třeba týdenního výletu Evropou by však zabral mnoho večerů, proto se vyplatí pořídit si některý z výše uvedených mapových softwarů. U nich se souřadnice znázorní po umístění kurzoru na zvolené místo. Ještě více práce ušetří software Map Send, ten komunikuje s GPS pomocí datového kabelu a nejenže vámi vybrané body uloží přímo v GPS, ale po návratu také přesně znázorní trasu absolvovaného výletu, včetně časů, rychlostí a nadmořské výšky v jednotlivých bodech trasy, které GPS může ukládat třeba každou vteřinu. Tento software pořídíte například u firmy Navisat za velmi příjemných 2.800 Kč.

Zásadní nevýhodou je absence východní Evropy, ale pokud cestujete na západ od našich hranic, potěší vás precizně zpracovanými mapami včetně uličních sítí měst. Další velkou výhodou pro ortodoxní příznivce map je i to, že vybranou část mapy můžete nahrát do GPS přístroje, který takto detailní mapu bude zobrazovat na svém displeji. Výše uvedený Magellan SportTrack pro pojme celkem 4 takové výseče až do celkové velikosti 20MB, což zcela postačuje na detailní mapy čtyř velkých měst a jejich širokého okolí. Komu by to bylo málo, může sahnout po přístrojích Magellan řady Meridian. Ty pracují s paměťovými kartami SD a velikost detailní mapy kterou bude přístroj zobrazovat je tak limitována jen kapacitou paměti SD karty. Ceny přístrojů řady Meridian se pohybují od 11.700 Kč za základní model až po 15 600 Kč za přístroj Meridian Color, který je vybaven velmi kvalitním barevným displejem. Z dalších výrobců GPS stojí za zmínku firma Garmin, její přístroj Garmin GPS map 60C disponuje vedle barevného displeje také optimalizací trasy, podobně jako mapové softwary pro PC a rovněž na displeji zobrazuje navigační pokyny formou šipek a informace o vzdálenosti k místu, kde má být avizovaný manévr proveden. Garmin GPS map 60C nabízí firma Navisat za stále přijatelnou cenu 19.000 Kč. Stejnými funkcemi disponuje i Garmin iQue, což je vlastně Pocket PC se zabudovaným GPS modulem. Po večerech tak jeho prostřednictvím můžete brouzdat po internetu nebo si prohlížet cestou pořízené fotografie. Na rozdíl od všech ostatních uvedených přístrojů není iQue odolný vůči vodě, prachu a nárazům, což jej pro použití na motocyklu poněkud handicapuje. Ke všem přístrojům si můžete pořídit i držák na řidítka z originálního příslušenství, fajnšmekry jistě potěší i to, že pro většinu přístrojů vyrábí držáky na řidítka také proslulá firma Touratech. Přístroje od firmy Garmin však nemají možnost externího napájení přímo z držáku, takže na rozdíl od Magellanů budete na cestách nuceni dokupovat tužkové baterie. Ať se již rozhodnete pro jakoukoli alternativu pamatujte, že štěstí přeje připraveným. Několikahodinové bloudění může pokazit celý den, o zbytečné nehodě způsobené nepozorností při studiu mapy ani nemluvě. Nepodceňujte tedy plánování a přípravu itineráře cesty, investovaný čas i finance se vám mohou bohatě vrátit.

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist