yamaha_demo_tour




Jarní rozjezdy aneb jak se na nás chystají ostatní

Zima letos přešla během několika dní vcelku prudce v léto a silnice rázem ožily množstvím motorek a skútrů. Jejich zkušenější řidiči vesměs vědí, že na jaře je třeba být ještě o fous opatrnější a že tělo přes zimu zlenivělo a chvilku potrvá, než se vrátí staré návyky a reflexy za řídítky. Také vědí, že silnice jsou plné špíny a přece jenom ještě často studené a s přilnavostí gum to není žádná sláva. A ti, kteří letošní sezónu prožijí za řídítky motorek poprvé, mají jistě za sebou teoretickou průpravu a dobré rady zkušenějších kamarádů.

Také asi není třeba příliš připomínat, že řidiči aut si na motorky na cestách přes zimu odvykli a chvilku to potrvá, než začnou jednostopé stroje vůbec vnímat. Osobně bych ale řidiče aut spíše pochválil. Ze svých zkušeností můžu říct, že velká většina šoférů má spíš tendenci uhnout nebo aspoň nepřekážet. Když už se nějaký bezohledný kus vyskytne a třeba vám strčí schválně čumák auta do cesty těsně před vaším předním kolem, je to spíše výjimka. Je jasné, že se najdou i šoféři méně soustředění a ti pak motorku prostě přehlédnou. Je třeba s tím počítat. Kdysi mi jeden kamarád řekl: “Na motorce nejsi žádnej king, jsi nejzranitelnější článek v provozu. Chovej se na silnici tak, jako by tě ostatní chtěli sejmout.“ Považuju to za moudrou radu.
Nakonec, není nic jednoduššího, než se na názor na motorkáře šoférů zeptat. A nejlépe profíků, co za volantem tráví opravdu hodně času. „Je fakt, že si na motorkáře na silnici musím každé jaro opravdu nějaký čas zvykat. Nikdy jsem neměl potřebu si za volantem něco dokazovat, motorkáře respektuju a snažím se jim nepřekážet. Ale když kolem mě zjara nějaká motorka nebo celá šňůra mašin najednou prosviští, občas mě to překvapí. V takovém případě se snažím neměnit způsob jízdy, nikam nestrhávám řízení, nebrzdím, maximálně trochu uhnu, když je dost místa. Ale nikdy se nelepím ke škarpě, už se mi párkrát stalo, že mě jedna motorka předjela zleva a druhá vzápěti zprava. To je dost nebezpečný kousek a pořád je na silnicích občas k vidění,“ popsal svoje zkušenosti velezkušený šofér, bývalý řidič náklaďáku a dnes taxikář Jaroslav Lhotský z Českých Budějovic, který si sám občas na motorce zajezdí. „Ale v podstatě jen v terénu s mojí Husqvarnou, na silnici jsem nebyl už hodně dlouho,“ dodal Lhotský.

Na motorkáře, ač nám to nemusí být milé, se na jaře intenzivně připravují i policisté. Ti varují před stále rostoucím počtem nehod. „Počty nehod motocyklistů mají bohužel stoupající tendenci. Je to samozřejmě v přímé souvislosti s rostoucím počtem evidovaných motocyklů,“ uvedl vedoucí Odboru správy dopravní policie jihočeského krajského ředitelství policie Lubomír Veselý.
Podle něj roste jak počet nehod motocyklistů, tak počet jejich úmrtí při nehodách. „Statistiky z jihočeských silnic ukazují, že v roce 2011 motocyklisté zavinili 99 dopravních nehod. Dva řidiči motorek přitom zemřeli, zranení utrpělo 131 lidí. O rok později, v roce 2012, zavinili motocyklisté v kraji125 dopravních nehod a čtyři z nich přitom zemřeli. Zranění přitom utrpělo 132 lidí,“ přiblížil smutná čísla Lubomír Veselý s tím, že zranění, kteří ve statistikách figurují, jsou jak spolujezdci na tandemu, tak cestující v autech a ostatní účastníci nehod zaviněnými motocyklisty. Další řidiči motorek umírají při nehodách, které nezavinili. „Jejich počet však v nám dostupných statistikách nelze zjistit,“ dodal Veselý.

První oběť letošního roku evidují policisté na Táborsku. Řízení motorky nezvládl osmnáctiletý kluk a dopadlo to tragicky. „Krátce před půl šestou hodinou odpolední 22. dubna vyjížděli dopravní policisté k tragické dopravní nehodě mladého motocyklisty, který havaroval na silnici třetí třídy u obce Planá nad Lužnicí. Při projíždění lesního úseku sjel mimo silnici do příkopu. Při pádu z motorky utrpěl smrtelná zranění, kterým na místě podlehl,“ popsal nehodu mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.
Že jsou policisté na motorkáře připravení, o tom svědčí existence takzvaných Moto-teamů. „Moto-team je zřízen ve všech krajských ředitelstvích policie. Jeho příslušníci se dohledu nad motocyklisty věnují v rámci běžného výkonu služby, a to ihned od počátku sezony. Na území Jihočeského kraje vyhlašujeme ročně minimálně dvě dopravně bezpečnostní akce zaměřené na motocyklisty. Kontrolujeme hlavně rychlost, technický stav a doklady k řízení,“ vysvětlil Lubomír Veselý. Do těchto akcí policisté v posledních letech obvykle nasazují i vrtulník, šance ujet, pokud by někoho toto řešení napadlo, je mizivá.

Jak slova vedoucího jihočeských dopravních policistů Veselého naznačují, policisté se budou při kontrolách zaměřovat na to, jestli výkon motorky koresponduje s řidičským oprávněním. „Při běžné kontrole je to jeden z prvotních úkonů. Je ale nezjistitelné, zda byl motocykl papírově seškrcen na výkonu a pak znova odblokován. K tomu nemá policie technické prostředky a myslím, že je obvykle nemají ani STK. Pokud jde o novelu zákona 361/2000Sb., byl do téhle problematiky vnesen poměrně zmatek (Skupina A2, pozn. red.). Nejsme oprávněni k výkladu zákona, ale podle našeho názoru je nutno posuzovat, zda řidič získal oprávnění před 19. lednem 2013 nebo po tomto datu, což je den nabytí účinnosti zákona,“ doplnil Lubomír Veselý. Jeho slova si lze vyložit tak, že pravidlo o maximálně dvojnásobku původního výkonu u seškrcené motorky budou policisté uplatňovat právě v závislosti na datu vydání řidičáku.
Čeho se policisté obávají je rozšíření oprávnění řidičů aut na skútry do objemu 125 ccm a výkonu 11 kW s automatickou převodovkou. „Tuto legislativní změnu vnímají řidiči pozitivně, odborná veřejnost však už moc ne. Přeci jen jde o poměrně silné stroje schopné dosáhnout rychlosti i přes 100 kilometrů za hodinu. V kombinaci s malou řidičskou praxí s jednostopým vozidlem může toto způsobovat problémy. A to od rozjezdů přes průjezdy zatáček až po brždění nebo řešení krizových situací. Zvláštní akce na řidiče skútrů neplánujeme, ale budeme je kontrolovat v rámci běžné činnosti,“ uzavřel Veselý.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (44x):



TOPlist