Jak zabezpečit svůj motocykl?
Text: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 24.6.2002 | Zobrazeno: 32 948x
Je léto a motocyklová sezóna v plném proudu. Každý motorkář vytáhl určitě již dávno svého dvoukolého miláčka a brázdí s ním české nebo dokonce i zahraniční cesty. Bohužel ale není si třeba namlouvat, že spolčnost ve které žijeme není prostě ideální a najdou si i tací jedinci, kterým se zalíbí náš stroj a budou si ho chtít přivlastnit. Tento článek by tedy měl pojednávat o tom, jak co nejlépe svůj motocykl zabezpečit proti případné krádeži.
Zámky na kotouče:
Na našem trhu existuje velké množství různých zabezpečovacích zámků a dalšího příslušenství. Nejvíce používaný je tzv. zámek na kotouč, ten je poměrně snadno skladný, některé typy jsou i velmi levné, takže se vyskytuje nejvíce. Bohužel ale není úplně jistým zabezpečením. Hodně se umisťuje na přední kotouč motocyklu a hrozí tak, že zloděj může přední kolo nadzvednout a odvléci motocykl mimo. Nezabrání tomu ani zamknuté řízení. Proto, pokud použijte k zapezpečení motocyklu jenom tento zámek, dávejte ho na zadní kotouč vašeho motocyklu (pokud jej motocykl má). Cena kotoučového zámku se pohybuje okolo 500-800 Kč.
Článkové řetězy, lana:
Další typ zámku jsou tzv. článkové řetězy a ocelová lana. Jejich cena je o něco vyšší než u kotoučových zámků, ale vyplatí se vlastnit i tento typ zámku. Bohužel v našich krajích není až zas tak moc používaný, protože jeho skladnost je výrazně větší, než je tomu u kotoučového zámku. Na trhu existuje velké množství těchto zámků, v různých velikostech a provedeních. Jejich velká výhoda spočívá v upevnění ke sloupu nebo možností připnutí přileb jezdce a spolujezdce. Lano s ocelovymi válečky můžete pořídit v cenové relaci od 700-1500 Kč. Článkové řetězy a ocelová lana jsou dražší a jejich cena může dosáhnout až 3000 Kč.
"U" zámky:
Možným kompromisem místo článkového řetezu je zámek typu "U". Je skladný a pokud má motocykl alespoň trochu místa v podsedadlovém prostoru, měl by se tam vejít. Jeho výhoda spočívá v tom, že jej provlečete i běžnými paprsky litého kola či ramenem přední vidlice motocyklu. Jeho cena může být různá u menších U-zámků by se měla pohybovat okolo 700 Kč u těch větších se může cena vyšplhat až ke 2500 Kč.
Speciální zámky:
Zvláštním typen zámků jsou tzv. ocelové hlavice, které jsou díky své konstukci a zvolenému materiálu velmi odolné proti jakékoliv mechanické manipulaci. Jejich cena je ale bohužel o dost vyšší, pohybuje se okolo 2000 Kč.
Elektronické zabezpečení:
Určitě bych němel zapomenout na elektronické zabezpečení. Jedná se o alarmy. Ty mají většinou otřesový snímač, který spustí sirénu nebo v lepším případě ještě zavolá majiteli na mobil, že s jeho motocyklem je hýbáno. Nevýhodou je možná vyšší cena a nutnost častého používání motocyklu. Pokud necháme alarm zapnutý delší dobu a s motocyklem nejezdíme, může se nám stát, že motocykl potom nenastartujeme.