ktm_unor




Jak se vyrovnat s pádem

Jedna rádobyvtipná poučka říká, že motorkáři se dělí do dvou kategorií: na ty co už spadli, a ty co to teprve čeká. Jinými slovy, stát se to může každému, i při té největší opatrnosti. Není to žádná ostuda, a už vůbec ne důvod k tomu, abyste začali jezdit tramvají. Co vám ale může znechutit návrat do sedla (kromě vyděšených rodinných příslušníků a kamarádů – nemotorkářů) je vlastní strach. Tady je pár tipů, které vám možná pomohou začít po první bouračce znovu jezdit.

Asi nejznámější radou je dlouho neotálet a sednout znovu na motorku co nejdřív to jde. Samozřejmě, že to asi nebudete zkoušet s nohou v sádře nebo silničním lišejem přes půl zadku. Ale pokud se váš crash obešel bez vážnějšího úrazu, nemá cenu nechat vlastní sebedůvěru okusovat démonem strachu zbytečně dlouho. Obecně platí, že čím déle necháte v hlavě hlodat červíka pochybností o vlastních jezdeckých kvalitách, s tím větší nervozitou se pak budete vracet za řídítka.
Krok první: výbava
Hned jak se po kreši trochu rozkoukáte, je čas sečíst škody. Poškodila se při pádu vaše přilba? Jestli máte na toto téma jakékoli pochybnosti, je lepší pořídit novou. Helma funguje jako deformační zóna v autě – účinně odfiltruje jenom jeden náraz. Bunda, kalhoty, boty nebo rukavice se sice dají opravit a použít opakovaně, ale pro jistotu posuďte fakt kritickým okem, jestli budou i nadále schopné vás dokonale ochránit.
Krok druhý: motorka
Víte přesně, co se při bouračce stalo s motorkou? I pád v menší rychlosti může způsobit poškození, které není na první pohled vidět, ale pro další provoz je nebezpečné. Často toho nejvíc schytá přední vidlice, a i když není viditelně ohnutá, mohla se jenom pohnout v brýlích, a rozházet tak celou geometrii. Ještě hůř se pozná hnutý rám, i když k tomu dochází většinou až při větší ráně. Každopádně, pokud chcete jezdit s klidem v duši, nechte si raději motorku zkontrolovat v servisu dřív, než zase vyrazíte.
Tím nemyslíme, že byste jí po bouračce museli dávat do původního stavu – odřené plasty nemají na jízdní vlastnosti vliv, a když to zrovna finanční situace nedovoluje, dá se na nich zatím něco ušetřit. Motorka musí být v pořádku hlavně mechanicky, pokud si tedy nějaký malér nechcete vykoledovat znovu.
Krok třetí: první kilometry
Je dost možné, že budete trochu nervózní. Proto je lepší naplánovat napoprvé jenom kratší vyjížďku po známé trase, ideálně někam, kde není velký provoz. Naopak není úplně nejlepší nápad situovat svůj velký comeback do podmínek, v jakých se TO stalo. Jestli jste upadli na okruhu, na rozježdění bude lepší nějaká zapadlá okreska. Pokud se nehoda stala na mokré silnici, vyberte si radši slunečný den. Samotný první rozjezd už bude dost stresující, tak proč si ještě přidělávat další starosti? Ideální není ani zvát si na svojí obnovenou premiéru velké publikum. Před celou svojí motopartičkou budete ještě nervóznější, tak si poprvé radši vyražte sami.
Krok čtvrtý: trénink
Někomu to bude trvat déle, někdo se oklepe rychleji, ale nepočítejte s tím, že se hned napoprvé dostanete do původní formy. Záleží na předchozích zkušenostech, na okolnostech pádu, vážnosti případných zranění, a taky na tom, jak intenzivně budete pracovat na obnovení jezdeckých návyků. Ale nějakou dobu to trvá, než získáte zpátky ztracenou jistotu. Osobně sedím v sezóně na motorce skoro denně, a po mém posledním (a prvním vážnějším) kreši  mi trvalo celý měsíc, než jsem si jízdu dokázal zase užívat jako dřív. Řešením může být i návštěva kursu bezpečné jízdy, a není žádná ostuda začít znovu pod dohledem instruktora.
Krok pátý: vyžeňte démony
Okamžiky, které předcházely pádu, zůstanou dlouho v podvědomí jako strašák. A dokud se ho nezbavíte, nemůžete získat zpátky ztracenou sebedůvěru. To ale neznamená, že byste se na to všechno měli snažit co nejdřív zapomenout. Nejdřív si krizovou situaci rozeberte v hlavě a snažte se přijít na to, kde se stala chyba. Pak máte mnohem větší šanci, že už jí podruhé neuděláte.
A co vy? Máte nějaké zkušenosti s návratem do motorkového života po havárii?

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (138x):



TOPlist