gmoto_lambretta2




Jak se obléct na cestovní enduro? Pár tipů a doporučení

Cestovní motorky, cestovní endura, nebo chcete-li adventure mašiny si žádají své a to platí také o výstroji jezdce. Oblečení rozhodně není jenom módní záležitostí, ale především funkční a každý prvek i detail má své opodstatnění. Jde o to, že musí jezdce dobře chránit proti pádu, ale i počasí, zaručit mu maximální pohodlí, a to v terénu i na silnici.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

V poslední době cestovní endura táhnou a není výrobce, který by se na „adventure vlně“ nechtěl sklouznout. Popravdě, já se tomu vůbec nedivím, protože mašiny kategorie adventure nabízí pohodlí, na silnici i v lehčím terénu disponují skvělými jízdními vlastnostmi a je bez debat, že platí za univerzální stroje na cestování, ale i každodenní ježdění.

Ano, dá se na nich jezdit víceméně v jakémkoliv oblečení, ale ve finále stejně zjistíte, že speciální výstroj a oblečení má smysl a rozhodně není jenom módní záležitostí. Pojďme se podívat, co na cestovním enduru funguje, co vás dobře ochrání a co vám zaručí pohodlí v nejrůznějších podmínkách i prostředí.

Nevím jak vám, ale mně se jako první vrstva osvědčilo termoprádlo, které zaručuje pohodlí v zimě i teple. Podle ročního období a aktuální teploty jde obléct triko s krátkým nebo dlouhým rukávem, to samé platí o spodkách či trenkách. Také pořádné vysoké ponožky zajistí pohodlí, tím spíš, když si vezmete kolenní chrániče, mám na mysli chrániče či ortézy, které pochopitelně nejsou integrovány v kalhotách. Každý chránič končetin, který je připevněn přímo na tělo, je mnohem účinnější a chrání lépe než chránič integrovaný, který se může v případě pádu dostat jinam, než by měl být. Kolena lze chránit různě a já jen zmíním špičkové ortézy, které mohou být vyrobeny na míru. Jednak koleno chrání z vnějšku proti zranění a odření a pak hlavně proti rotaci kolene a poranění vazů nebo menisků. Přeci jen, cestovní enduro je těžkým nářadím a kolikrát i nevinný pád na krátkou nohu při otáčení může znamenat dost nepříjemné zranění. Ano, ortézy na míru jsou dražší, ale kdo s kolenem někdy laboroval, dobře ví, že jejich přínos je veliký a jaká je cena oproti ceně operace a další rehabilitace. Z mé zkušenosti musím pod ortézy doporučit dlouhé nadkolenky, které eliminují odřeniny podkolenní jamky.

Přesně to samé platí v případě protektoru zad, chcete-li páteřáku, který stoprocentně doporučuji externí, tedy samostatný, který je připevněn přímo na tělo, protože při pádu je stále na svém místě, na rozdíl od integrovaného v bundě, kdy existuje riziko, že se posune jinam. Ano, prodávají se bundy, které mají celkem dobrou ochranu zad a riziko posunutí je malé, ale i tak jsem zastáncem pořádného samostatného páteřáku, který se hodí nejen na motorku, ale také na další sporty, jako třeba snowboard, lyže, downhillové kolo a podobné akční sporty. Ve videu jsou vidět různé možnosti chránění trupu a horních končetin a záleží, co vám je pohodlnější a hlavně kde na cestovním enduru jezdíte. Pokud střídáte silnici a terén, není vůbec špatná chráničová vesta, která má chrániče horních končetin, trupu i zad a krásně se vejde pod bundu i pod dres. Její ochranné vlastnosti jsou neoddiskutovatelné a je super, že se dá v horkých dnech používat jen v kombinaci s tričkem.

Oblečení na cestovní enduro se odvíjí od toho, kde budete jezdit nejčastěji, tím mám na mysli poměr terén vs. silnice. V případě, že budete jezdit v terénu, jde obléct vyloženě motokrosové oblečení, tedy dres, kalhoty a offroadové boty, do kterých jsou kalhoty zastrkány. Jde vyloženě o lítání v terénu a výhodou je dobré větrání, pohodlí a také menší pravděpodobnost, že se nohavice může zachytit třeba o větev, kořen a podobné nástrahy, které vás můžou z motorky dokonce sundat. Co se motokrosových kalhot a bot týče, alespoň za mě taková kombinace dává v terénu lepší cit a zpětnou vazbu s motorkou. Těžké boty jednoznačně lépe chrání kotník i holeň, což je v náročných podmínkách potřeba jako sůl. Pokud bych hledal nevýhodu, tak snad jen to, že za mokra, deště nebo při průjezdu brodů může do bot jednodušeji natéct než v případě bot, které jsou přetaženy nohavicí z kvalitního a odolného materiálu.

Když už jsme u toho, tak cestovně zaměřené boty jsou pohodlnější při fungování mimo motorku, takže v nich v klidu dojdete na vyhlídku, do obchodu nebo obhlídku města, kterým projíždíte. Do jisté míry se v nich někomu může lépe řadit nebo brzdit a motorku ovládat při jízdě vsedě po silnici. Boty z kategorie adventure jsou většinou vyrobeny tak, aby byly odolné při jízdě v dešti, měly dobrou ochranu kotníku a jejich podrážka měla hrubší vzorek než v případě motokrosových bot. Také jde o to, že v terénu je skoro nutností jezdit bez gum na stupačkách, protože noha musí na zubaté kovové stupačce dobře držet, což například silniční bota nezaručí. Kalhoty se širokou nohavicí, která se přetáhne přes botu, zaručují větší komfort, rychle do bot nezateče, nefouká, ovšem může dojít k zachycení o terén nebo dokonce o některou část motorky, což někdy může končit pádem. Já o tom něco vím a řeknu vám, že nohavice zachycená o stupačku dokáže při slézání z mašiny vykouzlit úsměv na tváři všem kolemjdoucím. Když to shrnu, pro náročnější terén se hodí spíš pevné motokrosové boty a nohavice kalhot do nich, pro silnice a lehčí nebo běžný terén pak boty cestovní, podobně jako cestovně střižené kalhoty s větráním, kapsami a zipem, díky kterému si je jednoduše spojíte s bundou.

Oba typy kalhot jde kombinovat s bundou, dresem nebo třeba vestou. Opět platí, že záleží kde a za jakých podmínek se chystáte jezdit a jaký čas strávíte na silnici nebo v terénu. Ideální je pořídit cestovní komplet, který funguje víceméně za všech podmínek, má homologaci, zaručí dobrou ochranu proti povětrnostním podmínkám a proti oděru v případě pádu, nehledě na to, že má chrániče na všech potřebných místech a důležité reflexní prvky. Já mám rád bundu, u které lze pomocí zipu odepnou rukávy a používat ji jako vestu. Taková bunda má spoustu kapes a v kombinaci s chráničovou vestou dobře funguje za horkých dnů. Bundy se většinou prodávají s membránou a zateplením, které lze podle počasí nasadit do hry či naopak Tady je potřeba pamatovat, že i sebelepší bunda za hustého a vytrvalého deště dřív nebo později promokne, a proto doporučuji při delších cestách nebo několikadenních výletech, vozit nepromok, který je dobře skladný a hlavně funkční.

Nyní se pojďme podívat na rukavice, které jsou nesmírně důležité. Nejen že vám ruce chrání, také vám zaručí pohodlí v teplých nebo naopak studených dnech. Přeci jen, když jdete k zemi, je reflex dát si ruce před sebe a asi není potřeba dodávat, že bez rukavic jsou ruce okamžitě sedřené tak, že si sami ani neutřete zadek. Střih, materiál a bezpečnostní prvky rukavic se dovíjí od zaměření a kategorie motorek. Existují pochopitelně rukavice pro kategorii cestovních endur a většinou nejsou tak dlouhé jako ryze silniční rukavice. Prodávají se buď textilní nebo kožené s plastovými či karbonovými protektory kloubů, aby byly odolné při pádu, ale zároveň pohodlné pro citlivé ovládání mašiny. Mně se osvědčily kratší kožené rukavičky s karbonovými chrániči kloubů, které používám především na silnici a v lehčím terénu. Jakmile dojde na větší terén, beru si motokrosové rukavičky, které mám neustále v zadní kapse bundy. V klidu si je před offroadovými hrátkami vyměním a můžu si je zařezat od bahna podle libosti, protože mám v záloze čisté a suché rukavice, které jsou na cestu zpátky po silnici k nezaplacení.

Kromě páteřáku a chráničů kolen je nesmírně důležitá helma, o jejím přínosu pro bezpečnost nemá smysl ani chvíli polemizovat. Teď ale nebudeme řešit materiál a ani to, jak by helma měla na hlavě sedět a ani to, že bez homologace nemá smysl přilbu kupovat. Asi mi dáte za pravdu, že není nad to, než přijít do prodejny a tam si přilbu vyzkoušet a vybrat si tu pravou, která vám nejlépe sedne a nebude třeba padat do očí nebo jinak po hlavě cestovat. Kromě toho máte v obchodě k dispozici kvalifikovaný personál a dobrý prodavač přesně ví, kterou helmu pro danou kategorii motorek budete potřebovat a co by měla splňovat. Jak známo, na cestovních endurech se jezdí vsedě i ve stoje, tím pádem je potřeba pořídit vhodnou helmu. Přilba kategorie adventure rozhodně není módním doplňkem, ale především funkční záležitostí.

Vůbec nejdůležitější je větší otvor pro dobrý výhled, který je oproti menší výseči integrálních silničních helem daleko více „otevřený“. Díky tomu zaručí dobrý výhled i při jízdě ve stupačkách, kdy nekoukáte skrz horní hranu helmy a v podstatě byste se mohli připravit o výraznou část zorného pole. Pokud tedy nebudete jezdit jenom po silnici, a to na cestovním enduru dost pravděpodobně nebudete, kupte si adekvátní přilbu, protože jedině tak budete dobře vidět ve stoje i vsedě. Mimochodem, u většiny přileb pro cestovní endura jde jednoduše odmontovat plexi a místo něj použít offroadové brýle, které jsou v terénu k nezaplacení. Helma pak dobře větrá a brýle se od prachu či bláta čistí daleko lépe než plexi. V náročném terénu není od věci klasická motokrosová helma, ale je potřeba pamatovat na to, že pokud pojedete na delší výlet a nějakou dobu strávíte na silnici nebo dokonce dálničním přejezdu, je otevřená MX helma celkem nepříjemná a to vůbec nezmiňuji situaci, že začne pršet. Někomu vyhovuje výklopná helma, ale ta mě nikdy moc neoslovila. Ano, je pohodlná při cestování, ve městě, při placení na pumpě, při krátké zastávce na "kouřovou" atd., ale alespoň z mého pohledu to není při kombinaci silnice s terénem to pravé.

Možností existuje opravdu moře, a proto berte tenhle článek jako nástřel nejrůznějších variant, díky kterým budete na cestovním enduru fungovat pohodlně a bezpečně. Každopádně pokud máte nějaké tipy a rady, které by dokázaly ostatním pomoci, sem s nimi!

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 95 Kč od 10 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist