Gumování aneb zbytečnost, která pobaví

Pálit gumu je pro osobní rozvoj pilota zbytečná věc a ani motorka z toho nemusí mít radost. Na druhou stranu tím, že si budete huntovat stroj a vyrábět dým, publikum spolehlivě zaujmete. Pokud máte touhu stát se aktérem zmíněného vystoupení, čtěte dál.

Gumování  aneb zbytečnost, která pobaví

Nejprve něco k technice. Kdejaká moderní motorka má elektroniky jak vesmírná stanice a už přítomnost ABS stačí, abyste měli po srandě. Ochrana by měla jít povypínat a kdyby ani to nepomohlo, mělo by zafungovat vyndání pojistky od ABS. Jestli to nepůjde ani potom, tak bůhví, nejsem elektrikář a možná máte nějaké tipy vy. No a jestli má mašina duální brzdy, tak bych gumování radši vynechal, asi by to šlo, jednou jsem to i viděl, ale zadní brzda u toho musí trpět, že by mi za to gumování nestálo.

Další technická etapa se dotkne pneumatik. Čím lepivější guma bude vzadu, tím hůř a jestli bude vepředu nějaká přestárlá nebo už z výroby dubová směs, tak s ní taky štěstí neuděláte. Pokud jde o předek, ten se vyplatí před spalouchem zahřát, ať máte jistotu, že bude držet.

No a naposled bysme si mohli trochu říct i o motoru, nastudeno mu několikaminutové zatopení radost neudělá, tak je dobře nastupovat do triku s teplotou vody aspoň kolem padesáti stupňů. Maximum je potom otázkou, budík může povídat ledacos, ale aspoň podle zkušeností mi přijde, že dokud nezačne odněkud lítat voda, tak by nemělo dojít ke snížení životnosti. Spíš jsem viděl x případů, kdy motorka dostala o půlnoci půl hodinu kotel, další víkend znova a jezdí do dneška a nežere olej, tak těžko říct. Každý máme jiné zkušenosti.

Dostáváme se k fázi Jak na to a podíváme se, jak zagumovat na místě a jak jet v gumování rovně, toho bude na vyprávění tak akorát. Takže když chceme rozpálit publikum burnoutem na místě, je zásadní si to nejdřív párkrát vyzkoušet někde na parkovišti a ne po pěti pivech bez helmy a metr od lidí. Pak stačí jen nahrnout co nejvíc vlastní váhy na předek motorky, mít zařazeno, párkrát roztočit motor, podržet někde kolem omezovače a pustit spojku. Přitom všem je potřeba dát pozor, aby se ani kilo váhy neposunulo dozadu, protože grip je při gumování to, co nechcete, čím víc se kolo protáčí, tím je to pro pilota bezpečnější. Naopak když uberete moc a guma se chytí, pošle dopředu takovou energii, že vás to i s motorkou zahodí jak papír od sekaný. Takže zalehnout předek, zatopit co to jde, pustit spojku, dávat pozor na váhu vepředu, neubírat a dokud nezačne z okruhu lítat voda, jste středem pozornosti. Víc kouře se dá vyrobit tím, že zahájíte manévr na vyšší rychlost, ale to je otázka každé motorky, některá sotva roztočí jedničku, některá vám dovolí rozgumovat pětku.

Návod se dostává do finále a potom, co jsme na místě vyrobili několi explozí, začne nám vrtat hlavou, jak to udělat, aby se z gumy hulilo a člověk na motorce jel. Tady začneme jako v bodě 1, potom, co máme rozgumováno a držíme plyn, nastoupíme na jednu stupačku, začneme lehce pouštět přední brzdu, dáváme pozor, abychom neubrali a motocykl se začíná rozjíždět, nastupujeme na druhou stupačku a je to. V čem člověk nesmí ztratit soustředění je 1. držet plyn a čím víc, tím líp, 2. mít váhu na předku.

Na bod 2. je takovej trik, a to, že se naskládáte na nádrž a řidítka tak, že uvidíte na přední kolo. To má hned dvě výhody, jednak když koukáte na přední gumu, tak si hned všimnete, kdybyste předek přebrzdili, což je výhoda, protože při prvních pokusech se to může stát raz dva. Jednak tím, že třeba samotná guma nebude nic moc nebo na něco najedete nebo prostě ztratíte koncentraci, uberete, zadek se chytne a to pak předek ustřelí jak prd. Navíc tím, že koukáte na přední kolo máte jistotu, že svojí vlastní váhu máte na předku nahrnutou jak to jde a i v tomhle nepolevujte, protože jakýkoliv pohyb dozadu přispěje ke zvýšení přilnavosti, a tu nechcete. Co naopak chcete, je držet hodně plynu, navalit se na předek a pomalu se rozjíždět s dýmýcím kolem. Dá se tak jet i rychle, ale to už je na další vyprávění, stejně jako gumování do kola, různý výjezdy a další variace na tuhle zbytečnost. Tak třeba v příštím díle.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.64
Známkováno: 33x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist