ktm_rijen




6 tipů, jak si užít podzimní ježdění

Teploty vzduchu pomalu padají směrem k nule a sluníčko na obloze střídají ve stále větší míře dešťové mraky. Blíží se konec sezóny. Jenže rozloučit se s ježděním není každoročně vůbec jednoduché a spousta z nás si ji prodlužuje jak je to jenom možné. Přinášíme proto šest tipů, jak si užít i těch posledních několik kilometrů v klidu a bez nehod.

Zpomal

Pravidlo číslo jedna, které by si měl každý vyrýt na plexi své přilby. Po teplém létu a naježděných kilometrech je člověk v „laufu“, má jistotu, cítí se uvolněně, švihá jednu zatáčku za druhou a celkově si dovolí mnohem víc, než když na jaře vyrážel. Jenže na podzim už to chce ubrat a přijímat to poslední ježdění s pokorou. Teplota jde dolů, přes noc už místy vykukují přízemní mrazíky, asfalt je studený, nic z toho nehraje ve prospěch přilnavosti pneumatik. Ty jsou sice díky neustálému vývoji o pořádný kus dál než před lety a nabídnou hodně gripu i v horších podmínkách, fyziku ale pořád nedokážou oklamat. I když bude svítit sluníčko, chce to nastavit „pianko“ tempo, ať se pryže pořádně prohřejí a i potom to chce jet plynule, netlačit zbytečně na pilu. Může celý den nakrásně svítit sluníčko, ale ve stínu nebo v lesích pořád nemusí být silnice vyschlá a moc tomu nepomáhají ani ranní mlhy. Navrch samozřejmě začíná být všude listí, které mokré klouže jako led. Místo toho posledního letošního kolínka si prostě radši užijte to krásné barevné divadlo, které na podzim umí příroda vykouzlit. Když se to povede a zasvítí, stojí to za to.

Ty barvy, není to krása?

Ruce v teple

Jestli by první pravidlo mělo být s nadsázkou vyryté do plexi, druhé by mělo být na velké ceduli na skříni. Ruce v teple jsou základ. Bez nich nedokážete motorku dobře ovládat a i když pojedete defenzivně, koledujete si o průšvih. V promrzlých rukách není cit, nejde pořádně dávkovat brzda, plyn a z koncentrace dokáže člověka vykolejit i taková „prkotina“, jako že nemůže zmrzlým palcem nahmatat přepínač blinkrů. Pořádné zimní rukavice, vyhřívané rukojeti, bástry nebo „sloní uši“, které známe ze skútrů, všechno tohle vám pomůže v dobré kontrole vašeho motocyklu. A i když máte ruce v teple, není pořád vyhráno. Stejně důležitý je tepelný komfort zbytku tělesné schránky. Promrzlý člověk se stává rychleji unavený, klesá soustředěnost, zvyšuje se riziko chyby. Myslete na to, že i když je vám v mikině a lehké bundičce během procházky fajn, na motorce budete několik desítek minut nebo i hodin odolávat ledovému větru, který si nejde cestičku k tělu i tou nejmenší škvírou. Chce to pořádnou první vrstvu, co odvádí pot, potom něco teplého a na vrch ideálně něco, co neprofoukne. Výhodu mají cestovatelé v „cibulových“ kompletech, ty jsou většinou vybavené větruodolnými a zateplenými vložkami, hodně pomůže taky obyčejný nepromok. A nezapomínat na boty! Jsou na ráně a jedna blbě projetá kaluž vám díky mokrým nohám dokáže zkazit celou vyjížďku a v nejhorším případě vás také může poslat na chvíli do postele. Takže ideálně mít něco s nepromokavou membránou, teplé ponožky jsou samozřejmostí, a když je nejhůř, pomůžou zase nepromokavé návleky.

Oblečte se teple... Ne, nehledejte v tom žádné dvojsmysly :)

Pozor na tmu

S podzimem pomalu začíná období „za tmy do práce, za tmy z práce“. Tma a šero všechno dosud uvedené ještě násobí. Větší zima, studenější silnice, vlhko… Kdo ale dojíždí pravidelně, už s tímhle počítá. Kdo ale vyrazí v neděli na poslední vyjížďku, toho může rychlé stmívání překvapit, takže počítejte s tím, že se rychle ochladí, hlavně ale u svých přileb nezapomeňte nasadit čiré plexi. Obecně je na tohle období ideální přilba s integrovanou clonou nebo s fotochromatickým štítem, protože když je slunce ještě vidět, je už většinou docela nízko a dokáže pěkně svítit do oči. Když už jsme u té přilby, zkontrolujte si antifog folii. Chladné teploty znamenají mlžení plexi. Poslední zásada spojená s tmou je otřepané rčení „důležité je vidět, důležitější je, být vidět. Zapomeňte na dálková světla, těma akorát oslníte ostatní, spíš vsaďte na reflexní prvky a výrazné barvy.

Zamlžené plexi není žádná výhra. Všimněte si, jak reflexní bunda vynikne v tmavé prodejně

Bacha srnka!

Zpomalit, zpomalit, zpomalit. Dalším důvodem jsou všechna možná i nemožná lesní zvířátka putující za potravou, rodinami, blízkými a bůhví kam ještě. Z nějakého důvodu si svoje cesty na podzim ve větší míře plánují přes silnice, důkazem jsou každoroční nehodové statistiky, kde na podzim srážky se zvěří strmě stoupají. Takže v lesních úsecích dávejte zvlášť velký pozor, sledujte přilehlé okolí silnice a mějte prsty na brzdě a spojce. Jakmile se něco zablýská, je dost možné, že jsou to očíčka srnky, která se celý rok zodpovědně cpala nebo divočáka nabírajícího zásoby tuku na zimu. Tady platí víc než jinde pravidlo o předvídání, protože když to přijde, je to většinou tak rychlé, že se člověk nestačí ani leknout.

Šup do bláta

Patříte mezi ty, kteří zpomalit nechtějí, potřebují svou pravidelnou dávku adrenalinu za řídítky a kochání jim nic neříká? Co takhle zkusit enduro nebo motokros? Podzim a konec sezóny je pro to ideální období. Adrenalinu se vám dostane více než dostatek a protože jde o fyzicky náročnou disciplínu, nehrozí navíc, že by vám u toho byla zima. V dnešní době jde už i o docela dostupnou kratochvíli, můžete začít u úplně obyčejných čínských pitbiků, které během blátivých začátků dokážou také dost zabavit a ani serióznější stroje už nestojí balík. Jako všude ale i tady platí, že s jídlem roste chuť.

Pro hromadu zábavy nepotřebujete nutně to nejostřejší nářadí

Sezóna nikdy nekončí

Od endura a motokrosu už je to jenom kousek k nikdy nekončící sezóně. Přes léto silnice, přes zimu bláto. Kdo má cestovní enduro, může tohle absolvovat v sedle jedné motorky, najdou se i jedinci preferující silnici, kteří jezdí celoročně. Všichni zimní jezdci si letos akorát budou muset odpustit svůj sraz Elefantentrefen, který zaříznul Covid. A díky tomu prokletému viru budou i ostatní alternativní zimní motorkářské aktivity nejisté. Těmi máme na mysli vnitřní ježdění, které se u nás během posledních pár let docela hojně rozrůstá. Ať už jde o ježdění na elektrikách v Pitlandu, na malých sportovních strojích v pražském Radotíně u Lukáše Peška nebo ježdění s Motor Village 69 v kutnohorské Kart Aréně, vždycky jde o příjemné zpestření, díky kterému může člověk držet řídítka i v nepříznivém motorkářském období.

Výhoda vnitřního ježdění je i ta, že se tam pravděpodobně taky něčemu přiučíte. Pokud tomu neholdujete, užijte si ty poslední kilometry na silnici, snad se na nás počasí ještě usměje ;)

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist