ktm_srpen




Zapp i300, městský elektroskútr s dynamikou motorky

Minulý týden měl na Festivalu rychlosti v Goodwoodu veřejnou premiéru britský elektrický skútr, který nestaví na první místo městskou praktičnost, nýbrž dynamiku. Parametry nevypadají zle, stejně jako jeho netradiční tvarování.

Kapitoly článku

Zachránce zelené planety ze Zappu asi nikdy nebude, ale vypadá zajímavě a hlavně by to mohla být poměrně zábavná věcička, na rozdíl od všech těch malých beztvarých elektrických hrkalů s maximálkou 45 km/h, takže třeba osloví i běžného motorkáře. Tedy samozřejmě toho, který nemá při vyslovení pojmu „elektromobilita“ náběh na infarkt. Že i300 není úplně typický skútr, vidíte z jeho designu. Celý čumák je tvořen jediným krytem, který je výměnný, personalizace je totiž dalším ze stěžejních výrazů Zappu. A potom je tady celá podsedlová část, která je tvořena hliníkovým exoskeletonem z jednoho kusu, ta je samozřejmě designově nejvýraznější. Na většině fotek uvidíte jenom tuhle štíhlou prdelku, nahoře přikrytou sportovně tvarovaným sedlem, která vám říká, že praktičnost tvůrci poslali opravdu úplně k šípku. Jenomže ono to tak není, ten podsedlový prostor je modulární a dá se sem pořídit vanička na přilbu, a to hned karbonová. Kdo bude jezdit bez ní, to je mi záhadou, ale takhle to prostě v Zappu vymysleli.

A teď už se pojďme podívat dolů. Co určitě nepřehlédnete, je jednoramenná hliníková kyvka zadního kola, doplněná o sekundární převod ozubeným řemenem – motor je v „těle“ skútru. To zadní kolo je mimochodem pěkný macek, na 14“ ráfku je obutá pneumatika šíře 140 mm jako z nějakého maxiskútru. Přední kolo je také čtrnáctka s gumou 120/70 a vede ho upside-down vidlice s trubkami o průměru 31 mm. Ta podle některých údajů má, podle jiných nemá nastavitelné předpětí pružin, vzadu si na přímo uchycené centrále dokážete naladit péro určitě. Až předimenzovaně vypadá brzdová soustava, vpředu totiž máte plovoucí 255mm kotouč a čtyřpístkový, radiálně uchycený třmen, vzadu potom najdete menší 220mm disk s dvoupístkem. Jelikož celý skútr bez baterek váží hodně zajímavých 92 kg, bude to asi kotvit slušně.

Jo, baterky. Ty jsou u každého elektrického povozu alfou a omegou. Zapp i300 používá 72voltové li-ionky s kapacitou 720 Wh a to množné číslo je tady správně, neboť ty battery packy dáte do skútru hned dva. Jsou pěkně tenké, váží každý akorát 6 kg, takže se dají snadno přenášet, a umístěné jsou na tom nejlepším místě, a sice v podlážce skútru. Tím se dostáváme k dalšímu ošemetnému údaji u elektrik, a sice dojezdu. Ten Zapp udává na různých místech různě, na režim ECO by to prý mělo být až 90 km a podle WMTC 60 km. Na jaký režim, těžko říct. Každopádně pár desítek kilometrů to bude, a jelikož se baterky Zappu nabíjejí docela rychle, mělo by to na městský provoz v typickém režimu „do práce a zpět do 20 km“ být naprosto v pohodě. Není tady žádné rychlonabíjení, takže akumulátory ládujete normálně z domácí sítě, a z 20 na 80 % kapacity to prý dáte za hodně zajímavých 40 minut. Tohle je podle mě mnohem relevantnější údaj než nějaké „z nuly na…“, neboť baterky si většinou dáváte dobíjet ještě předtím, než je úplně vymlátíte. Údaje u Zappu znamenají, že si během obědové pauzy „natankujete“ nějakých 35 km. V rámci elektromobility to nezní úplně marně.

Ale to nejzajímavější se týká dynamických schopností Zappu. Na barevné přístrojovce vidíte, jaký režim máte navolený, přičemž na výběr máte tři: Eco s výkonem 4 kW, Power s 11 kW a ten nejsilnější Zapp, který nabídne 14 kW! To je sakra pěkný tah, podpořený ještě 85 Nm točivého momentu. Jasně že se jedná o výkon maximální, nominální činí 7,2 kW, což je pořád hodně pěkný údaj. A dokládá to i informace o zrychlení, když z nuly na městských 50 km/h dokážete zasprintovat 2,35 vteřiny! Na britských 60 mph, tedy kontinentálních 96 km/h, se potom Zapp dokáže vyškrábat za pořád hodně zajímavých 4,8 vteřiny, ovšem pokud by vás zajímalo, jak je to dál, tak nijak – tohle je totiž jeho maximálka. Do města ale dostatečné a mohla by s tím být i docela zábava, že?

Za každou zábavu se ale platí a u elektrických vozidel to platí obzvláště. Takže kdykoli vidíme něco zajímavého, říkáme si, jestli to bude stát hodně peněz, nebo úplný nesmysl. U Zappu i300 to skoro vypadá na tu druhou kategorii. Na výběr jsou čtyři varianty, přičemž nejlevnější je i300 ocean, což je verze s kapotáží z recyklovaných plastů vytažených z moře, a za tu zaplatíte 6300 EUR. Následují verze bio (prý s jakousi hi-tech veganskou kompozitní karoserií, čert ví, co si pod tím představit) a carbon (tam už se chytám) za 7900 EUR a nejdražší je i300 carbon launch edition, tedy 1000kusová karbonová edice za 8900 EUR, čili v přepočtu za nějakých 220 tisíc…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist