husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha vstupuje do světa elektrického trialu s motorkou TY-E

Pokud lze možnosti elektrických motorek někde využít opravdu naplno, pak je to ve světě trialu. Zde přijde charakter kompaktního elektromotoru s vysokým točivým momentem vhod, což si uvědomuje mnoho výrobců. Právě proto vznikl pod asociací FIM dokonce i závodní seriál Trie-E Cup.

Historicky první závod seriálu Trial-E Cup se jel loni v červnu ve Francii, kde se zúčastnilo 11 jezdců. Pro rok 2018 už jsou ale naplánovány dva závody, konané týden po sobě 14-15. července a následně 20-21 července. První závod se jede v Auronu ve Francii, druhý potom v belgickém Comblain au Pont.

Očekávaná účast bude výrazně vyšší než minulý rok a do bojů v elektrickém Trialu se rozhodla vstoupit i Yamaha se svým továrním týmem. Ve vývojovém oddělení proto vznikla zcela nová elektrická trialka nazvaná prostě TY-E, za jejíž řídítka se postaví současný tovární jezdec Yamahy ve třídě IA Super Kenichi Kuroyama.

TY-E je každopádně dost zajímavým strojem zcela nového návrhu. Kostrou je kompozitní rám z materiálu CFRP (polymer vyztužený uhlíkovými vlákny), umožňující mimo jiné naprosto kompaktní a úzkou stavbu. Zajímavostí je také lakování nikoliv klasickým lakem, ale patentovanou vrstvou nano-filmu SixONy.

V místě, kde se běžně nachází blok motoru s převodovkou, je umístěn střídavý elektromotor, spojený s vícelamelovou mechanickou spojkou. Spojka u elektrických motorek samozřejmě nebývá zvykem, ale u trialky je potřeba kvůli lepší kontrole motorky a možnosti roztočit si elektromotor na místě.

Právě řízení elektromotoru bylo jednou z nejzáludnějších částí celého vývoje. Yamaha musela zařídit, aby se TY-E umělo plazit naprosto nulovými rychlostmi, ale zároveň i rychle vyrazit.
Přímo nad motorem v oblasti nádrže se potom ukrývá Li-Ion akumulátor. Jeho kapacitu Yamaha sice neuvádí, ale nijak velký pravděpodobně nebude. Koneckonců celý stroj váží jen necelých 70 kilogramů.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jak si Yamaha na poli elektrického trialu povede, to se ukáže za pár měsíců. Pokud se ovšem celý koncept osvědčí, lze předpokládat, že japonská značka nabídne závodní elektrickou trialku taky pro svoje zákazníky.

Yamaha navíc nebude první ani poslední, neboť obecně se zdá, že je vize elektrických trialových motorek na správné cestě. Svoje dospělé modely už aktuálně nabízí Gas Gas a francozská společnost Electric Motion, ty dětské například Beta, český Kuberg, Oset, Sherco nebo Mecatecno. Zásadní zprávou je potom schválení elektrického trialu jako disciplíny na Olympijských hrách v Paříži v roce 2024. V následujících šesti letech se tedy portfolio různých značek ještě významně rozroste a vývoj už nyní leckde běží na plné obrátky.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
ObiVan přispěl 1 Kč
DavidH přispěl 1 Kč
motoladič přispěl 1 Kč
MÁRTYpičo přispěl 1 Kč
--tomas-- přispěl 1 Kč
36526 přispěl 1 Kč
2100 přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist