hsq_listopad




Tacita představila elektrický cruiser

Italská značka Tacita se elektrickým motocyklům věnuje již spoustu let. Tedy pozor, těm terénním – má v nabídce krosku, enduro, motarda a dokonce i rallyový model. Teď ovšem přišla se strojem totálně odlišného zaměření. T-Cruise Urban je čistokrevný cruiser poněkud diskutabilního vzhledu.

Musím říct, že se mi Tacity vždycky líbily. Dělají elektrické offroady dlouho a myslím, že dobře. Do toho počítám kromě techniky také povedený vzhled. A právě proto mě při prohlížení nového Urbanu napadá tradiční přísloví: „Ševče, drž se svého kopyta!“ Upřímně nechápu, jak může takto zkušená značka, navíc italská, zplodit stroj, který vypadá jako dálněvýchodní parodie na maloobjemové cruisery. Celé je to takové podivně bachraté a dílo zkázy završuje mohutná záď s malým a úzkým kolem. Berme T-Cruise Urban jako živoucí důkaz toho, že i zkušená značka dokáže šlápnout vedle. Právě stroje kategorie cruiser budou asi s elektrickým pohonem pro designéry největší oříšek a evidentně nestačí vzít kapkovitou nádrž, velké sedlo a kulaté světlo.

Nicméně každý člověk má jiný vkus a třeba se zrovna vám bude Urban líbit. Co se líbí mně, je použitá technika. Tacita má kapalinou chlazené elektromotory druhé generace i controllery, nepřehřívají se prý ani v afrických pouštích. Na výběr jsou čtyři výkonové verze, přičemž každá může být vybavena dvěma nebo třemi battery-packy. Nebudeme to komplikovat, prostě nejslabší je T15 s parametry 11 kW/60 Nm, na které můžete jezdit s řidičákem A1, a nejsilnější T65, která nabízí 44 kW/100 Nm, zbylé najdete dvě mezi nimi. Nejlevnější je T15 s nejmenším 7,5kWh battery-packem, dostupným pouze pro tuto verzi, za 10 645 EUR bez DPH, nejdražší „pětašedesátka“ stojí 19 252 éček a má obrovskou 18kilowatthodinovou baterku. Kapacitně prostřední volbou může být 9kWh battery-pack.

Tacita udává dojezdy podle vlastního měřicího systému, který vychází z reálného používání běžným motorkářem (pokud vládnete angličtinou, podívejte se sem), a podle něj ujede T-Cruise Urban s prostřední baterkou 110 a s velkou 220 km. Až poté se rozsvítí „rezerva“ a stroj bude pokračovat dál v omezeném režimu. Mimochodem na baterky dává Tacita pět let záruku a mají vydržet 2000 nabíjecích cyklů, což na té 18kWh znamená reálně najetých cca 360 000 km.
Nejslabší provedení má tři, všechny ostatní čtyři motorové mapy, regenerativní brzdění má tři úrovně a můžete ho i zcela vypnout. Nechybí samozřejmě zpátečka, byť nemám pocit, že by byla potřeba. Nabíječka je integrovaná, můžete použít buď domácí zásuvku, nebo veřejné nabíječky Level 1 a 2.

Elektrické motocykly Tacita byly vždy výjimečné tím, že jako jedny z mála používají převodovku a spojku. Tu samozřejmě nemusíte mačkat při rozjezdu, je tady pro okamžiky, kdy potřebujete „odpojit“ motor od zadního kola (nezapomínejme, že Tacita je především výrobce offroadů), a potom pro změnu kvaltů v převodovce, kterých tam najdeme celkem pět.

Podvozkově Urban nezapře, že jde o Itala. Oni prostě jinak než sportovně jezdit ani nechtějí. Brzdy jsou od Bremba, vzadu s kotoučem o průměru 240, vpředu „plnotučných“ 320 mm. Zadní odpružení je centrální se zdvihem 90 mm, vpředu zdvih neznáme, ovšem víme, že obrácená vidlice má průměr trubek 41 mm. Bohužel právě motokrosově se tvářící přední vidle je další z mnoha drobných designérských přešlapů. Škoda, protože věřím, že na jízdu bude Tacita T-Cruise Urban se svými dozadu nataženými řídítky, velkým sedlem a stupačkami nastavitelnými do tří poloh pravděpodobně celkem fajn.

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist