globalmoto_duben_nolan




Seat začne prodávat elektrický skútr

Nejen milánskou výstavou žije motocyklový svět. Ze Španělska přišla také jedna zajímavá zpráva – automobilová značka Seat se chystá vstoupit do jedné stopy! Jak jinak než s elektrickým skútrem.

Kapitoly článku

Výrobci automobilů už dávno nenabízejí jenom automobily. Každá pořádná značka má dneska aspoň horské kolo, nejlépe elektrické. A na showroomech dealerů, pokud nejsou vázáni nějakým ultra přísným CI kódem, často najdete i skútry. Protože zákazník, který u vás chce koupit auto za stovky tisíc, se nechá občas zviklat i na to, že by pořídil něco i na krátké popojíždění po městě pro manželku, vždyť se podívejte, jakej je to fešák a k tomu autu krásně ladí… Ale aby se čistě automobilová značka pustila do prodeje vlastních jednostopých vozidel, to obvyklé rozhodně není a španělský Seat je výjimkou. V Barceloně aktuálně představil koncept nazvaný jednoduše eScooter, jenž by se měl začít prodávat již příští rok s tím, že se počítá se jeho nasazením jak v soukromé sféře, tak ve sdílených službách. Tam Seat není nováčkem a vlastně ani v jedné stopě ne, protože již od loňska nabízí elektrickou koloběžku (koupíte ji i u českých prodejců) vyvinutou ve spolupráci se značkou Segway, kterou ve vlastní režii nabízí třeba v Málaze nebo Madridu formou placeného sharingu. Podle svých slov platí Seat v rámci koncernu VW za průkopníka strategie mikromobility.

Ani eScooter samozřejmě nebude čistě produktem vyvinutým a vyráběným Seatem, resp. koncernem VW, nýbrž půjde o skútr španělské značky Silence sídlící nedaleko Barcelony. Že jste o ní nikdy neslyšeli? My taky ne, nových značek vyrábějících elektrické skútry se každý rok objeví mrak, ale tahle vypadá docela zajímavě. Už proto, že se jí během pár let existence podařilo své produkty dostat do velkých společností, jako je třeba španělská pošta Correos, potom TelePizza, Domino´s nebo sharingové firmy Acciona či Scoot. Začala totiž s produkty B2B (dvoukolovými i tříkolovými) a prodej veřejnosti následoval až letos, kdy Silence nabídla skútr S01.

Když se na něj podíváte, řeknete si, že je to další obyčejný městský skútr na velkých kolech a s plochou podlahou. Jenže on zas tak obyčejný není. Především ta kola jsou jak z maxiskútru, 120/70-15 a 140/70-14, rozvor dlouhých 1450 mm a hmotnost bez baterek 105 kg. Takže takový větší měšťák, žádné drncátko. Jenže tyhle větší rozměry potřebujete, když k tomu máte odpovídající dynamické schopnosti, a tady Silence S01 celkem vybočuje z elektrického průměru – výkon je 7 kW stálých a 11 kW špičkových, jde tedy o alternativu ke stopětadvacítce, z nuly na 50 km/h sprintuje za 3,8 vteřiny a maximálka je omezena na 100 km/h. To jsou vážně hodně pěkné hodnoty.

A to jsme si ještě neřekli o baterkách, ty jsou u Silence výjimečné. Zaprvé tím, že jsou normálně vidět a vytahují se ze skútru do boku, přičemž mají svá vlastní kolečka a držátko, takže je potom za sebou táhnete jako kufřík do letadla. Celý battery-pack je takový kvádřík, a jelikož je motor v zadním kole, zbývá pod sedlem spousta místa i na dvě helmy. Nabíjení je klasicky do zásuvky (brzy má být k dispozici vlastní solární nabíječka), značka dodává i konvertor, díky kterému můžete živit elektrické spotřebiče, které jinak potřebují 220 V. S těmito bateriemi si to můžete dovolit, jejich kapacita totiž činí 4,2 kWh, což je další z poměrně výjimečných údajů S01. Dojezd podle metodiky WMTC je psaný 138 km, značka sama udává pohodlných 115 km při běžném používání. Nechybí samozřejmě regenerativní brzdění, trojice dynamických módů či zpátečka.

Jenže to, co Seat představil, je designově pořádně překopaný S01. Zajímavé jsou dynamické blinkry jako u aut, to jsme zatím v jedné stopě neviděli, Seat také hodně zdůrazňuje výrazné lakování kvůli bezpečnosti. Po technické stránce se ale nic nemění. Jak už jsme uvedli, Seat rovnou říká, že eScooter chce nabízet jak soukromým osobám, tak provozovatelům služeb sdílení vozidel. Pro ty je fajn, že skútr už rovnou nabízí možnost odemknutí přes mobilní telefon. Mimochodem, tenhle trend sdílených skútrů v režii automobilových značek dorazil už i do Prahy a my jsme se mu detailně podívali na zoubek, článek najdete tady. Bylo by celkem vtipné, kdyby BeRider, což je služba provozovaná Škodovkou, časem vyměnila Torroty za Seaty…

 Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist