ktm_cervenec




Kuberg představuje terénní elektrickou koloběžku Ranger. Umí skákat a jede 80 km/h

Když se řekne elektrická koloběžka, většinou si člověk představí takové ty malé městské a ještě často sdílené, co se válejí v Praze všude po chodnících. Tak to přesně Kuberg Ranger není. Tohle je naprosto seriózní offroadový stroj, jen prostě jiné kategorie, než na jaké jsme zvyklí. Moravský terénní unikát jde právě do prodeje.

Kapitoly článku

Přiznám se, že jsem na tuhle zprávu od Kubergu napjatě čekal. Já jsem totiž na Rangeru už jezdil. Teda on to ještě nebyl Ranger, šlo o první prototyp jakési podivné terénní kolobrndy, kterou mi Michal Kubánek, zakladatel a šéf značky Kuberg, půjčil při mé loňské návštěvě. Jezdil jsem na ní na místní offroadové testovací dráze, která byla celá pod sněhem, a ze všech vyzkoušených strojů mi tohle přišlo jako nejvíc (a že bych si jinak doma Challengera nebo Freeridera taky dokázal představit). Taková pitomost a tolik zábavy! A hlavně jak to neuvěřitelně dobře fungovalo… Přitom jak říkám, šlo o prototyp stroje vzešlý jen tak z nápadu a zkoušelo se, jestli je ten koncept vůbec životaschopný. Teď už je to tedy hotové a novinka nazvaná Ranger se co nevidět dostane do prodeje.

Vlevo prototyp loni v únoru, vpravo finální produkt 

Náš tip

Kuberg: Jak se dělají české terénní elektromotorky - Na návštěvě v továrně

Tedy, když to na mě nikde neřeknete, že jsem vám to vykecal, ono Rangerů už po světě několik jezdí. Oficiálně bude prodej spuštěn v nejbližších dnech prostřednictvím crowdfundingu Indiegogo (pokud jste naivní, jako jsem byl já, tak vězte, že tady už dávno nejde o nějaké podpory začínajících podnikatelů s dobrým nápadem, nýbrž o plnohodnotný a účinný marketingový nástroj), kde mají být Rangery prodávané za výrazně lepší ceny než posléze, ale neoficiálně jste si je v továrně v Mankovicích už koupit mohli. „Bylo pár zákazníků, kteří si k nám přijeli pro Freeridera, a když jsme jim půjčili Rangera, už z něj neslezli. A nějaké šly i do zahraničí jen na základě šeptandy,“ říká Michal Kubánek. Ta offroadová dráha v Kubergu na dvoře je strašná obchodní zákeřnost…

Co je tedy Kuberg Ranger přesně zač? Výrobce nový model popisuje jako křížence mezi výkonným horským kolem a koloběžkou. Vypadá jako velká kolobrnda, ale podvozkově to je spíš jak sjezdové celopéro. A navíc má elektromotor, a to ne ledasjaký. V Kubergu si dělají vlastní motory, tenhle BLDC PRO celkem logicky technicky vychází z 48voltového motoru používaného u Freerideru, ale má jinou řídicí jednotku. V nabídce budou čtyři výkonové varianty s maximy 4, 8, 12 a 14 kilowattů. Cože, to jako tahle 50kilová kolobrnda s rozvorem 128 cm má 19 koní?! No vždyť jsem vám říkal, že je Ranger hodně speciální záležitost. Taky dokáže svištět 80 km/h. Většinou teda i víc, v Kubergu se prý raději s těmi špičkovými údaji drží při zemi.

VIDEO: Kuberg Ranger

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Touhle pekelnou rychlostí poletíte při zvoleném nejdivočejším ze tří motorových režimů, a pokud to vezmete po silnici se zaťatou pravou rukou, počítejte, že vám základní 24ampérhodinová baterka vydrží 30 km, z běžné domácí zásuvky ji posléze dobijete za dvě hodiny, což je příjemně krátký čas. Dá se ale namontovat „double pack“, dvojitá baterka, a to pak jste na 60 km. Anebo na 75 minutách tvrdé jízdy v terénu. Pokud vám jde čistě o dojezd, ten můžete zvýšit přepnutím na druhý motorový režim, který má omezenou rychlost na 25 mph, což je přesně ten strop pro možnost jezdit po cyklostezkách v USA, které jsou pro Kuberg zásadním exportním trhem, a dojezdově nejvstřícnější je mód Eco, kdy se s dvojitou baterkou rychlostí omezenou na 25 km/h budete moci kochat celých 100 km. Třeba když pojedete s rodinou na cyklovýlet… Dojezd se dá ještě zvýšit, když zmáčknete na levém řídítku modré tlačítko rekuperace, to dokážete do baterek zpátky natlačit až 15 % energie. Mimochodem ztráty z pohonné soustavy jsou tady minimalizovány zvláštně řešeným převodem – pastorek sekundárního převodu je v ose zadní kyvné vidlice (takhle to měly před deseti lety BMW G 450 X, resp. Husqvarny TE 449), takže zůstává napnutý pořád stejně při jakémkoli propružení. Prý bychom se divili, kolik energie dokáže sežrat klasický způsob, kdy je napnutí řetězu ovlivňováno prací zadní vidlice, a u elektriky se opravdu snažíte minimalizovat každičkou ztrátu.

Že na Rangeru jde především o zábavu, dokládá výbava a vlastně celá konstrukce: vpředu čtyřpístek Tektro Orion na 203mm kotouči a vidle Manitou Dorado Expert se zdvihem 180 mm, vzadu tlumič DNM Burner-RCP-3, gumy Kenda v rozměru 2,75-19 a 3,00-14 ve dvou dezénech a výška plošin na nohy 24 cm, což je vlastně světlá výška celého stroje. Plošiny jsou samozřejmě hrubé s vyřezávanými otvory, aby vám noha držela.

Jednou z mnoha zajímavých fičur Rangeru je sedlo, jež funguje na plynové vzpěře. Standardně je dole na rámu, pro nezáživné přejezdy, kdy nepotřebujete stát, jej uvolníte páčkou na řídítku a ono se zvedne. Výšku, v níž sedlo zaaretujete, si můžete plynule nastavit (od 57 do 87 cm nad zemí), přičemž i ve zvolené poloze sedlo lehce pruží, není cvaknuté natvrdo, což přispívá ke komfortu jízdy. Právě tahle možnost mít či nemít sedlo je pro Ranger docela důležitá. „Když člověk jede v terénu na klasickém enduru, má tendence si sednout, což je samozřejmě pro techniku jízdy špatně,“ říká Michal Kubánek, sám dlouholetý endurista. „Na Rangeru si sedlo zvedáte skutečně jen tehdy, když o nic nejde, když jen přejíždíte. V terénu si jej dáte dolů a automaticky jste v té pozici, v které potřebujete být.“

Na kolik Kuberg Ranger vyjde? Podle Michala Kubánka budou ceny hodně podobné jako u Freerideru, který začíná na 4658,50 EUR včetně DPH a končí na necelých 5800 EUR (cca 125 až 155 tisíc korun) a samozřejmě bude záležet, kterou motorizaci a jakou výbavu si zvolíte. Teď v první vlně na Indiegogo budou nabízeny tři varianty: Standard s 8kW motorem a bez blatníků a sedla má stát 3998 USD, Race se 14kW motorem, blatníky, sedlem a bočním stojanem 4545 USD a nejvyšší výbava Adventure bude za 4995 USD (v přepočtu cca 95, 108 a 118 tisíc korun, ovšem bez DPH). Ta bude ve stejné specifikaci jako Race a navíc k ní dostanete ještě přívěs!

Ten vznikl jen jako taková blbost na ozvláštnění již tak netradičního produktu, ovšem ukázalo se, že zaprvé s ním Ranger funguje velice dobře (větší přítlak na zadní kolo a tím pádem lepší trakce) a zadruhé je o něj opravdu velký zájem. Myslivci na něm mohou po lese vozit potravu do krmelců, dovolenkáři plážovou výbavu, poslíčci krabice, těch možností je spousta. A když přijedete do nějakého zábavného místa, jen ho odpřáhnete, dáte si pár skoků a triků a zase pokračujete dál. Na Rangeru je zkrátka všechno trochu jinak, než jsme v jedné stopě zvyklí. Ale že je něco jinak, neznamená, že to nemůže být dobré. Počkáme si na redakční test!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist