ktm_duben




Když elektrika baví designem: LEM, Ottobike a Verge

Tuhle někdo v diskusi o koronaviru napsal, že je to pořád lepší než elektrické motorky. Špatné zprávy pro něj tedy nekončí, elektrik je čím dál víc. Ale ta dobrá je, že se na některé dá dívat, protože prostě vypadají buď hezky, nebo aspoň zajímavě.

LEM Beach Mad

Tohle je jednoznačně z té druhé kategorie, tedy zajímavých. Nebo taky neotřelých, netradičních, prostě jiných. Italská značka LEM je u nás známá především jako výrobce malých motokrosů pro děcka, ale ona dělá také buggyny, čtyřkolky a elektrické povozy od koloběžek přes bicykly po skútry. A do toho teď práskli model Beach Mad, což je mimochodem docela vtipné, Plážový šílenec. Tahle motorka vás nemůže nechat chladnými a my jsme jen rádi, že se objevilo něco takhle vtipného a jiného.

Kdysi jsem si myslel, že nic vtipnějšího než Sachs MadAss už asi nikdo nevymyslí, ale od té doby už pár lepších kousků bylo a Beach Mad je také jedním z nich. Ona to konstrukčně bude asi pěkná blbost, zejména s těmi baterkami nacpanými takhle vysoko, ale to je tady naprosto vedlejší. Je to vlastně motorka na buclatých kolech, kterou tvoří akorát taková páteř. Právě to zadní zavěšení je na ní to nejzajímavější, skoro si nevšimnete, kde končí rám a začíná kyvná vidlice. Přední vidle má na sobě kryty, jinak je to klasický teleskop. Jediné sedátko, stupačky na velkých držácích a tlusté gumy o rozměru 23x7-10 doplňují seznam nezvyklých komponentů.

Beach Mad je městská motorka pro zábavu, žádné dělo. Má 2kW motor a 2,4kWh battery pack, který stroji dává dojezd 60-70 km. Na výběr máte ze tří rychlostí, na tu nejvyšší frčí malý 90kilový Ital až 60 km/h a zastavit mu z ní pomáhají kotoučovky se čtyřpístkovými třmeny. Pro mě možná největší překvapení je, že tenhle povoz má i silniční homologaci.

Ottobike

Další dvě značky už jsou podstatně vážnější. Ottobike je tchajwanská společnost, která nabízí hned čtyři elektrické motorky a musím říct, že velmi pohledné. U tří z nich je hlavním designovým prvkem oddělení podsedlovky s „nádrží“ od baterií dole. Hlavním modelem je naháč MCR, který přichází ve třech verzích, kde dvě vypadají stejně. Jde o MCR-Hub a MCR-Mid. Pokud aspoň trochu vládnete angličtinou, rychle pochopíte, že první má elektromotor v náboji zadního kola. Ten disponuje výkonem 4,5 kW a točivým momentem 66,2 Nm a motorka vážící 160 kg s ním frčí 99 km/h. Teda jestli by nebylo o MCR lepší mluvit jako o pitbiku, vždyť má jen 14“ kolečka! Ale nevypadá na ně, že? MCR-Mid už má motor chlazený kapalinou v těle stroje, výkon 10,5 kW, sekundár ozubeným řemenem a maximálku 140 km/h. Ale taky váží 195 kg, což na takhle drobný stroj je celkem dost. Nicméně taky je tam moc pěkná výbava, Bremba, TFT displej, USD vidle, nastavitelná zadní centrála…

Model MCR S je ještě sportovnější, tedy svým vzhledem. Taky je akorát pro jednoho, jezdec sedí na zkrácené odkryté podsedlovce. Vůbec je tady toho obnaženého víc, pěkně vidíte, jak jsou uložené akumulátory, ovšem co se technických parametrů týče, je „esko“ úplně nachlup stejné jako MCR-Mid.

Z úplně jiného ranku je poslední model nazvaný MXR. To je zkratka pro Maxi eXtreme Rider a pod ní se ukrývá hodně zajímavě vypadající enduro s výrazně prohnutým hřbetem a zvláštními předními světlomety. Tady už jsou kola větší, i když ne o moc, vepředu 19“, vzadu 16“ a představa, že na tomhle někde po polňačce pádím udávaných 120 km/h, mě trochu děsí. Motor má parametry 11 kW/45 Nm, sekundární převod už je samozřejmě řetězem a o něčem úplně jiném než u silničních modelů je hmotnost – rovný metrák.

Verge

Hm, taky se vám zdá, že jste tuhle motorku už někde viděli? No dobře, máte pravdu. Už jsme o ní psali, ale tehdy se jmenovala RMK E2 a šlo o takový finský studentský projekt. Teď toho o něm nevíme o moc víc kromě té změny jména na Verge, nicméně motorka už vypadá podstatně dotaženější. Cena se nezměnila, pořád činí 24 990 EUR a můžete si ji předobjednat po složení dvoutisícové kauce, ale změnily se trochu parametry.

Trochu dost. Pořád je tady hlavním lákadlem to zadní beznábojové kolo s elektromotorem po obvodu, akorát že původní parametry 50 kW/320 Nm se nám teď mění na 80 kW a hlavně rovných 1000 Nm! Trojnásobný nárůst krouťáku? Jsou to podivnosti. Dal jsem si tu práci a jestli dobře počítám, pokud by ten točivý moment byl stálý ve všech otáčkách, maximálního výkonu by bylo dosaženo zhruba při 750 otočeních zadního 17“ kola s pneumatikou 240/45, což odpovídá asi tak 90 km/h. Přitom maximálka má být 180 km/h. Pevně doufám, že se v diskusi objeví aspoň někdo, který mi mé propočty buď potvrdí, nebo je smete ze stolu jako totální kravinu – a nebudeme se chvíli bavit ani o koronaviru, ani o elektromobilitě :-)

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist