hsq_cervenec_enduro




Energica připravila koncept ve spolupráci se Samsungem

Doba se mění. Dříve výrobci ke svým speciálním projektům zvali přední ladiče motorů nebo podvozků, dnes společnosti zabývající se elektronikou všeho druhu. Společným dítkem předního italského výrobce elektromotocyklů Energica a globálního gigantu Samsung je koncept pojmenovaný Bolid-E.

Kapitoly článku

Energica Motor Company S.p.A. a Samsung Electronics Italia, to jsou jména obou subjektů, které se spolu pustily do projektu názvem Smart Ride, zaměřeného na úplně nový druh jízdních zážitků. Výsledkem je zmiňovaný koncept Bolid-E, jenž je postaven na technickém základě neo-retro elektro naháče Eva EsseEsse9. Od něj se koncept odlišuje nejen žlutou barvou, ale především kratší prdelkou, zakončenou podivným kulatým světlem, a zvláštníma „ušima“ vedle přístrojovky. Vše má své opodstatnění.

Smart Ride, to je o nových možnostech propojení mezi motocyklem a hodinkami Samsung Galaxy řady Gear S3 a novějších prostřednictvím technologií Bluetooth a NFC. S mobilním telefonem se dnes dokáže spárovat kdejaký skútr, teď přichází čas hodinek. Přes ně může majitel kontrolovat u svého stroje úroveň nabití akumulátorů a odhadovaný dojezd, stejně jako si může nechat zobrazit pozici motocyklu na mapě (díky GPS snímači v motocyklu) anebo na dálku zatroubit na klakson, to když se mu kolem stroje motají nějaké podivné existence. A sice si nedokážeme představit, k čemu to je, ale na těch hodinkách si můžete promítat v reálném čase všemožné parametry, jako jsou rychlost, právě využívaný výkon atd. Co naopak zní docela zajímavě, je možnost „nastartovat“ motocykl pouhým přiložením hodinek k nádrži prostřednictvím NFC. Majitel dokonce může poskytnout virtuální klíč na dálku i kontaktům ze svého adresáře. „Skoč dolů do garáže, posílám ti na hodinky klíč, dojedeš mi pro rohlíky…“

Ty podivné uši vedle přístrojovky ukrývají další technologie Samsung, a sice dvojici smartphonů Galaxy A8, které zde mají funkci head-up displejů. V předním světle, stejně jako uprostřed toho zadního „terčíku“, jsou schované kamery a motocykl by vás sám měl varovat před blížícím se nebezpečím, jako jsou chodci, auta ve slepých úhlech apod. Také se na displejích mohou zobrazovat dobíjecí stanice v blízkém okolí. Signál z kamer je možné ukládat a po skončení jízdy si můžete své zážitky znovu připomenout přes Samsung Smart TV. Výčet možností projektu Smart Ride završuje funkce sledování pohybu motocyklu, a když stroj někomu půjčíte, můžete dokonce navolit vzdálenost, kam může odjet, a být upozorněni, když se vzdálí více.

Kromě konceptu Bolid-E přišla Energica na veletrhu EICMA s dlouhým seznamem drobných vylepšení, která se chystají na stávající modely Ego, Eva 107 a Eva EsseEsse9 od ročníku 2019.

Vše se točí kolem elektroniky a tou první a největší a nejzásadnější změnou je příchod kontroly trakce. To je sice dneska standard dokonce již i u 125kubíkových skútrů, jenže on je rozdíl, když dáváte TC do benzínového vozítka poté, co jste ji na jiném benzínovém stroji ladili v závodním nasazení více než deset let, anebo když jste malá firma a vyrábíte elektrické motocykly vlastně chvíli. Za to má u nás Energica ohromné plus, že s kontrolou trakce přišla tak brzy a věříme, že to bude fungovat na jedničku. Zvolit si prý budete moci z šesti úrovní nastavení. Jen na doplnění, nad prokluzem zadního kola, ovšem v opačném směru, bdí již dnes eABS (protože tady není žádná antihoppingová spojka a mohlo by se stát, že při prudkém zavření plynu se zadní kolo "utrhne") a samozřejmě brzdy jsou vybaveny klasickým ABS od Bosche.

Další novinkou je nově řešený elektronický plyn, který má zajistit ještě lineárnější nárůst výkonu a jeho preciznější kontrolu. Už na letošních modelech nám to přišlo dost dobré, ale nový systém prý má být schopen reagovat i na otočení plynové rukojeti o pouhou setinu stupně! Tak snad to nebude moc přecitlivělé. Co jednoznačně potěší, je přidání tempomatu a vyhřívaných heftů se třemi úrovněmi výkonu. Jasně, sice vám to bude víc vybíjet baterku, ale až pojedete ráno ve třech stupních do práce, milerádi nějakou tu watthodinu obětujete.

Tohle všechno byly změny v elektronice, čili v tom, co se týká jízdy a řidiče, ovšem jsou tu ještě další přímo softwarové. Nově si jezdec bude moci nastavit úroveň nabití, při které se má nabíječka vypnout (nad významem téhle fičury se musím trochu déle zamyslet), upraven byl chladicí systém on-board nabíječky a bude možné si aktivovat její tichý mód, a především nový software dokáže při rychlonabíjení zvýšit nabíjecí proud a zkrátit čas o 15 %.

Poslední informace se týká barevných provedení u superbiku Ego. Ten bude kromě stávajících bílo-šedých a červeno-šedých kombinací k dispozici také v novém černém provedení Sport Black, které má připomínat aktivity značky Energica v šampionátu MotoE. Samolepky sponzorů, červeně prošívané sedlo, ergalové doplňky...

Mimochodem u prototypu závodního speciálu Ego Corsa, s nímž se napřesrok bude závodit ve FIM MotoE World Cupu, pokročila Energica zase o pěkný kus dál. Krouťák 200 Nm je stejný jako u silničního provedení, ovšem výkon povyskočil na 120 kW/163 koní, maximálka na 270 km/h a především se objevil nový závodní battery pack, jenž je menší, lehčí a nabídne o půlku větší kapacitu, nějakých 20 kWh! Energica navíc oznámila, že připravuje i tzv. Kit Corsa Clienti, což bude závodní kit, který vám z běžného silničního superbiku Ego udělá okruhový speciál a pomůže vám využít celý potenciál téhle elektrické střely. Na to se asi těšíme víc než na ovládání přes hodinky...

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 22.5 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist