Elektroskútry Vectrix
Text: Jarda Ducháček , Filip Tichý | Zveřejněno: 21.11.2006 | Zobrazeno: 25 350x
Již vloni byly na výstavě k vidění prototypy skútrů Vectrix s akumulátorem a elektromotorem. Letos výrobce představil první výrobní model i se všemi specifikacemi a cenou. A aby zlomil nedůvěru odborné motorkářské veřejnosti v nápady, které nesmrdí benzínem, uspořádal také volně dostupné testovací projížďky. Proto se napřed zaměřím na subjektivní dojmy z tohoto vozidla, až později se vrátím konstrukci a technickým údajům.
Startování se nekoná. Stačí otočit klíčkem a skútr tiše stojí, plně připraven k jízdě. Zaklapnout stojánek, otočit rukojetí plynu a vzuuumm, skútr se rozjede s docela slušným tahem. Zvuk přitom má jako... hmm, jako elektroskútr. Je podstatně tišší než benzíňáky, ale nějaký ten vrčivý zvuk taky má. Jak moc to zatahuje? Řekl bych odhadem zhruba jako současné moderní skútry dvěstěpadesátky. Rozjezd na šedesátku je otázkou pár desítek metrů (ono víc prostoru na dráze z balíků slámy ani nebylo). Výrobce zveřejňuje zrychlení 0-50 km/h za 3,6 sekund a 0-80 km/h za 6,8 sekund.
Nejzajímavější část ale přichází při zpomalování. Rukojetí plynu totiž lze otáčet na obě strany. Otočením k sobě zrychlujete, při uvolnění jede skútr na volnoběh - motor je tedy odpojený a VŮBEC nebrzdí, jako když držíte u motorky zmáčknutou spojku. Teprve když otočíte rukojetí plynu na druhou stranu - „od sebe“, zapojí se poměrně energické brzdění motorem a dochází k tzv. rekuperaci, kdy elektřina vzniklá brzděním motoru vrací energii do baterie. Elegantní řešení, většina energie vynaložené na rozjezd se při brzdění zase vrací do baterie.
Skútr Vectrix má samozřejmě také klasické brzdy pro řešení horkých chvilek, ale testovací okruh se dal bez problémů projet jen s používáním elektrobrzdy, a to obsahoval i jednu ostrou vracečku. Použité řešení ovládání elektrobrzdy pomocí obrácené polohy rukojeti plynu je navíc perfektně intuitivní - nad ničím nemusíte přemýšlet, prostě jen přirozeně kroutíte plynem podle toho, jak rychle chcete jet, a občas si přibrzdíte klasickými kotoučovými brzdami.
Vectrix je kupodivu poměrně obratný. Očekával jsem neohrabanou věc, kde budou hodně cítit těžké akumulátory, ale celková hmotnost je „jenom“ 210 kilogramů, což je na úrovni současných maxiskútrů pětistovek a šestistovek. Nikl-metal-hydridové akumulátory (NiMH - stejná technologie jakou máte v baterkách ve foťáku) jsou přitom úplně dole pod podlážkou a středovým panelem, takže těžiště je opravdu hodně dole a zatáčení je jedna radost. Jen při obracení je trochu víc cítit, že přeci jen sedíte na dost těžkém stroji.
Obecně se dá říci, že elektroskútr je geniálně jednoduchý - akumulátor v dolní části motocyklu, za ním pár elektrických obvodů a na zadním kole elektromotor. To je vše, žádná nádrž žádné karburátory či vstřikování, žádný alternátor, žádný výfuk... K nabíjení přitom stačí klasická elektrická zásuvka. Díky rekuperaci a podstatně vyšší účinnosti elektromotorů oproti spalovacím motorům se dá očekávat hospodárnější provoz, problémem asi v současné době bude hlavně cena - konkrétní čísla se nám nepodařilo zjistit, ale cena se zatím bude pohybovat několikanásobně výše, než u obdobného benzínového skútru.

Informace o redaktorovi
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)