yamaha_demo_tour




Elektrická budoucnost na milánské výstavě

U motorek se naštěstí neprosazují alternativní pohony v takové míře jako u aut, a většina známých značek se drží osvědčených benzínových motorů. Rok od roku ale přeci jen přibývá motorek a skútrů s elektrickým pohonem, což potvrdila i letošní výstava v Miláně. Svůj první prototyp e-superbiku tu představila například i firma BMW, zavedená americká značka Zero přivezla hned dvě novinky, a to není zdaleka všechno.

Největším hráčem ve světě elektrických motocyklů je v současné době americká společnost Zero, která v Miláně ukázala své dvě hlavní novinky DSR Zero a Zero FXS s motorem Z-Force. Ten by měl přinést třikrát rychlejší nabíjení a lepší kompatibilitu se všemi typy nabíjecích stanic.

Model DSR je vlastně vylepšený starší model DS. Výrobce uvádí, že novinka se sportovním přídomkem R má o 56 % vyšší točivý moment a nabídne také o 25 % více výkonu. V číslech to pak dělá 67 koní při 4 000 ot./min. a točivý moment 144 Nm. To jsou docela slušné hodnoty, nemyslíte? Motor s označením Z-Force tak dokáže DSR rozjet z nuly na 100 za 3,9 sekundy! Maximální rychlost už vzhledem k zamýšlenému využití tak oslnivá není, přesto můžete svištět kolem hranice 150 km/h.

Slabinou e-biků bývá většinou dojezdová vzdálenost, která je limitována baterií. DSR disponuje baterií o kapacitě 13 kWh, která zaručuje dojezdovou vzdálenost okolo 180 km při kombinovaném provozu město/mimo město, výrobce dokonce udává dojezd až 237 km ve městě. Dojezdové vzdálenosti jsou samozřejmě pouze orientační, vždy záleží na jezdci a typu terénu. Dokoupit se pak dá ještě verze s přídavnou baterií, která přidá 2,9 kWh, a dojezd se o několik desítek kilometrů zvýší.

Základní baterie se nabije za dlouhých 9 hodin, v příplatkové výbavě ale nechybí kit pro rychlo-nabíjení, který dobu nabíjení zkrátí na pouhé 2,5 hodiny u standardní baterie. O životnost baterií nemusíte mít obavu, dle dostupných údajů by jejich kapacita měla být stále zhruba na 80 % po ujetí více než půl milionu kilometrů!

Asi tušíte, že Zero DSR s výkonným motorem a baterií není zrovna lehké jako pírko, základní verze má hmotnost 190 kilogramů, verze s větší baterií pak 210 kilo. A cena? Ta taky není z nejnižších. 15 995 dolarů (lehce pod 400 000 korun) stojí základ, pokud chcete větší baterii, zaplatíte o 2 599 dolarů. To není zrovna málo, ale zase na vás nevyskočí z křoví žádný naštvaný myslivec.

Video - Zero DSR
 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Druhou novinkou značky Zero je supermoto FXS, které pro změny vychází ze stávajícího modelu FX, a stejně tak se vyrábí ve dvou výkonových provedeních. Silnější verze disponuje motorem o výkonu 33 kW (slabší má 20kW motor), přičemž točivý moment 95 Nm je shodný. Na elektrobike je FXS poměrně lehký - 133 kilo pohotovostní hmotnosti je dost zajímavá cifra. Proti enduru DSR má ale i menší akční rádius. Při kombinovaném provozu najede maximálně 109 km na jedno nabití, ve městě pak 145 km. Nabíjení Li-Ion baterie přitom trvá stejně dlouhých devět hodin. 
Hlavní novinkou italské značky Energica je streetfighter s ne moc (alespoň pro nás) drsným označením Eva. Ten byl v Miláně k vidění už před rokem, ale napodruhé už se představil ve svojí sériové podobě, a firma ohlásila zahájení jeho prodeje. Stejně jako superbike Ego má i Eva hodně blízko k běžné motorce se spalovacím motorem, a to jak designem, tak i použitými komponenty. Příhradový rám, plně stavitelný podvozek, radiální čtyřpístky od Bremba a vypinatelné ABS Bosch slibují zajímavé svezení. Nevíme ale, kolik Eva váží.
Olejem chlazený motor s permanentním magnetem sice dává novince celkem průměrný výkon 70 kW, ale točivý moment 170 Nm už stojí za pozornost. V duchu poslední módy má jezdec k dispozici čtyři jízdní režimy, přičemž na nejostřejší Sport je maximálka omezená na 200 km/h. Stejnou hodnotu najdete i v kolonce dojezd, ale pouze v kombinaci s režimem ECO. Nabíjení ovšem nemusí podle výrobce trvat věčnost - přes rychlonabíječku doplníte akumulátor na 85 % za půl hodiny. Možnost stažení aplikace do mobilu, spojení přes Bluetooth a zobrazení všemožných údajů na displej se u elektro-biku dá považovat skoro za samozřejmost, takže nepřekvapí že i Energica tuto možnost nabízí.
Česká firma Kuberg z Vrbna pod Pradědem konečně posílá do prodeje finální verzi multifunkční elektro-motorky Freerider. Na robustních 20palcových kolech s hrubými ráfky vypadá spíš jako sjezdové horské kolo, ale zábavu s ním může zažít prakticky kdekoli - třeba i na motokrosové či BMX trati.  Kombinace motoru s výkonem 11 koní a celkové hmotnosti 36 kg tomu nasvědčuje. Kapacita akumulátoru by měla při plném zatížení vydržet hodinu, dobíjení pak trvá 2,5 x déle. Freerider může upalovat až 55kilometrovou rychlostí, takže použití kvalitních brzd s tvrzenými kotouči je na místě.
Značka BMW už nějaké zkušenosti s elektrickým pohonem získala při vývoji a výrobě maxiskútru C evolution, ale že hned po něm bude následovat takový kalibr jako S1000RR, to asi nikdo nečekal. Zatím se jedná pouze o prototyp, na kterém se mimochodem podílela Technická univerzita Mnichov, a kromě názvu - eRR - nebyly zveřejněny žádné technické údaje.

Pod značkou Peugeot se v Miláně představil elektrický skútr GenZe 2.0, vyráběný americkou pobočkou indocké společnosti Mahindra, která vlastní nadpoloviční většinu motocyklové divize Peugeotu. Jedná se o klasické městské přibližovadlo pro všechny, kdo benzínové motory nepovažují za ekolologicky přijatelné. Elektromotor napájený Li-Ionovou baterii o kapacitě 1,6 kWh dokáže vyvinout nejvyšší rychlost 50 km/h, a tak se majitelé budou těšit hlavně z praktických prvků jako je velký úložný prostor, vyjímatelná baterie nebo komfortní šestnáctipalcová kola. Dojezd 50 km a dobíjecí doba 4-5 hodin (dvě hodiny stačí na 80% dobití) by měly pokrýt běžné nároky průměrného skútristy.

Motocyklové značky čím dál víc zkouší využít své výrobní kapacity a obchodní sítě k prodeji elektricky poháněných kol. Piaggio takto představilo v Miláně svůj Wi-bike. Malý pomocný elektromotor vlastní výroby italská firma šikovně schovala mezi šlapky, baterie s kapacitou na cca 60 km "asistenčních služeb" se skrývá v kastlíku za sedlovou trubkou. Zákazník pak má celkem volnou ruku co se týká finálního vzhledu kola. Na výběr je dámské a pánské provedení rámu, sportovnější i klasické designy a spousta doplňků. I tady může váš smartphone po spárování s jednotkou v kole posloužit jako přístrojovka, a zároveň i jako imobilizér. Vestavěné GPS pomůže kolo najít v případě odcizení.

Ducati se svezla na slávě svého populární retro motocyklu a ve stejném stylu si nechala u firmy Italtwin postavit elektrokolo s názvem Fat eBike Scrambler. Na designu kola upoutají především macaté pneumatiky, které jistě zvládnou kdejaký terén včetně písku nebo sněhu. To, co trochu připomíná nádrž uprostřed rámu, je balíček li-ion baterií o kapacitě 11Ah, který napájí 250W motor. Ten s takovou zásobou vydrží pomáhat při šlapání zhruba 50 kilometrů.

Informace o redaktorovi

Roman Daněk - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist