Elektrická budoucnost na milánské výstavě
Text: Roman Daněk , Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický , Press | Foto: motoblog | Zveřejněno: 3.12.2015 | Zobrazeno: 13 898x
U motorek se naštěstí neprosazují alternativní pohony v takové míře jako u aut, a většina známých značek se drží osvědčených benzínových motorů. Rok od roku ale přeci jen přibývá motorek a skútrů s elektrickým pohonem, což potvrdila i letošní výstava v Miláně. Svůj první prototyp e-superbiku tu představila například i firma BMW, zavedená americká značka Zero přivezla hned dvě novinky, a to není zdaleka všechno.
Největším hráčem ve světě elektrických motocyklů je v současné době americká společnost Zero, která v Miláně ukázala své dvě hlavní novinky DSR Zero a Zero FXS s motorem Z-Force. Ten by měl přinést třikrát rychlejší nabíjení a lepší kompatibilitu se všemi typy nabíjecích stanic.
Model DSR je vlastně vylepšený starší model DS. Výrobce uvádí, že novinka se sportovním přídomkem R má o 56 % vyšší točivý moment a nabídne také o 25 % více výkonu. V číslech to pak dělá 67 koní při 4 000 ot./min. a točivý moment 144 Nm. To jsou docela slušné hodnoty, nemyslíte? Motor s označením Z-Force tak dokáže DSR rozjet z nuly na 100 za 3,9 sekundy! Maximální rychlost už vzhledem k zamýšlenému využití tak oslnivá není, přesto můžete svištět kolem hranice 150 km/h.
Slabinou e-biků bývá většinou dojezdová vzdálenost, která je limitována baterií. DSR disponuje baterií o kapacitě 13 kWh, která zaručuje dojezdovou vzdálenost okolo 180 km při kombinovaném provozu město/mimo město, výrobce dokonce udává dojezd až 237 km ve městě. Dojezdové vzdálenosti jsou samozřejmě pouze orientační, vždy záleží na jezdci a typu terénu. Dokoupit se pak dá ještě verze s přídavnou baterií, která přidá 2,9 kWh, a dojezd se o několik desítek kilometrů zvýší.
Základní baterie se nabije za dlouhých 9 hodin, v příplatkové výbavě ale nechybí kit pro rychlo-nabíjení, který dobu nabíjení zkrátí na pouhé 2,5 hodiny u standardní baterie. O životnost baterií nemusíte mít obavu, dle dostupných údajů by jejich kapacita měla být stále zhruba na 80 % po ujetí více než půl milionu kilometrů!
Asi tušíte, že Zero DSR s výkonným motorem a baterií není zrovna lehké jako pírko, základní verze má hmotnost 190 kilogramů, verze s větší baterií pak 210 kilo. A cena? Ta taky není z nejnižších. 15 995 dolarů (lehce pod 400 000 korun) stojí základ, pokud chcete větší baterii, zaplatíte o 2 599 dolarů. To není zrovna málo, ale zase na vás nevyskočí z křoví žádný naštvaný myslivec.
Video - Zero DSR
Pod značkou Peugeot se v Miláně představil elektrický skútr GenZe 2.0, vyráběný americkou pobočkou indocké společnosti Mahindra, která vlastní nadpoloviční většinu motocyklové divize Peugeotu. Jedná se o klasické městské přibližovadlo pro všechny, kdo benzínové motory nepovažují za ekolologicky přijatelné. Elektromotor napájený Li-Ionovou baterii o kapacitě 1,6 kWh dokáže vyvinout nejvyšší rychlost 50 km/h, a tak se majitelé budou těšit hlavně z praktických prvků jako je velký úložný prostor, vyjímatelná baterie nebo komfortní šestnáctipalcová kola. Dojezd 50 km a dobíjecí doba 4-5 hodin (dvě hodiny stačí na 80% dobití) by měly pokrýt běžné nároky průměrného skútristy.
Motocyklové značky čím dál víc zkouší využít své výrobní kapacity a obchodní sítě k prodeji elektricky poháněných kol. Piaggio takto představilo v Miláně svůj Wi-bike. Malý pomocný elektromotor vlastní výroby italská firma šikovně schovala mezi šlapky, baterie s kapacitou na cca 60 km "asistenčních služeb" se skrývá v kastlíku za sedlovou trubkou. Zákazník pak má celkem volnou ruku co se týká finálního vzhledu kola. Na výběr je dámské a pánské provedení rámu, sportovnější i klasické designy a spousta doplňků. I tady může váš smartphone po spárování s jednotkou v kole posloužit jako přístrojovka, a zároveň i jako imobilizér. Vestavěné GPS pomůže kolo najít v případě odcizení.
Ducati se svezla na slávě svého populární retro motocyklu a ve stejném stylu si nechala u firmy Italtwin postavit elektrokolo s názvem Fat eBike Scrambler. Na designu kola upoutají především macaté pneumatiky, které jistě zvládnou kdejaký terén včetně písku nebo sněhu. To, co trochu připomíná nádrž uprostřed rámu, je balíček li-ion baterií o kapacitě 11Ah, který napájí 250W motor. Ten s takovou zásobou vydrží pomáhat při šlapání zhruba 50 kilometrů.
Informace o redaktorovi
Roman Daněk - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)