ktm_duben




E-Racer & Hadin: Elektrika může být sexy. Anebo taky ne

Veletrh EICMA nám každoročně vydrží na dlouhé zimní měsíce, pořád je co objevovat. Bohužel pro staromilce se většina toho nového odehrává v oblasti elektromobility, která se zatím tak trochu hledá. Některé projekty vypadají vážně super, jako třeba ty od italské značky E-Racer, a jiné zase připomínají Čínu z počátku milénia, což je příklad (kupodivu) amerického Hadinu. Hlavně že máme na výběr…

Kapitoly článku

Postavte výtvory obou značek vedle sebe a nepochopíte, že v obou případech jde o dílo z roku 2019. Nicméně aspoň je názorně vidět, že co člověk, to jiný vkus a co se líbí mně, nemusí se líbit tobě. I když pořád se nemůžu zbavit dojmu, že zatímco nad E-Racery dokáže i milovník benzínu uznale pokývat hlavou, Hadin moc takových pohledů nepřitáhne.

Přitom co se techniky týče, nemuselo by to být na cruiseru nazvaném dramaticky Panther vůbec špatné svezení. Motor je vlastní konstrukce, prý velmi tichý a účinný, točí 15 000 a nabídne špičkových 45 kW výkonu, to zní dobře. Maximálka je 129 km/h, ale to na cruiser stačí. Controller pochází od Sevconu (špičkově přes něj teče prý až 450 A) a nabídne tři motorové režimy, kde Eco s maximálkou omezenou na 70 km/h prý zvládne až 220 km na jedno nabití, na Normal se maximálka zvedne na kilo a dojezd na 180 km a nejdynamičtější Sport je těch 129 km/h a 160 km. O velikosti battery-packu výrobce mlčí, dozvíte se jen, že články dodal Panasonic. Nabíječka je integrovaná, z domácí sítě dobijete Panthera za 6-8 hodin, s rychlodobíječkou za dvě hodiny.

Brzdová soustava má tři kotouče doplněné o ABS, což u amerických motorek, kde antiblok není povinný, nebývá až tak běžné, přední třmeny jsou dokonce radiálně montované čtyřpístky. Kola mají průměr sedmnáct palců a gumy šířku 140/160 mm, obutí pochází od Pirelli. Odpružení řeší vpředu obrácená vidlice, zadní odpružení je řešeno prostřednictvím dvojice postranních tlumičů s trojnásobným nastavením tuhosti namontovaných na hliníkové kyvné vidlici.

Také rám je hliníkový. Tedy prý. Ověřit si to nemáte jak, protože není vidět, čímž se dostáváme k podle mě největší a zásadní bolesti Hadinu Panther, a tou je jeho vzhled. Obávám se, že vše pozitivní, co už bylo řečeno může být klidně zapomenuto, a stejně tak že nemá smysl dále plýtvat prostorem na výčet vychytávek – že je osvětlení kompletně z LED diod, že má přední i zadní HD kamery nahrávající záznam na SD karty, že má připojení ke smartphonu přes vlastní aplikaci, že je zapalování bezklíčkové, ba co víc, dokonce aktivované otiskem prstu. Tohle všechno je fajn, dokud se na Panthera nepodíváte. Potom zapřemýšlíte, jestli jste tu motorku neviděli v nějakém americkém filmu z 80. let, něco ve stylu Návrat do budoucnosti, anebo jestli ji před 15-20 lety nenabízeli Číňané s nějakým vzduchem chlazeným dýchavičným dvouventilovým licenčním vibrátorem. V Číně se Hadin Panther, jinak vytvořený v Kalifornii, bude vyrábět ve vlastní továrně s kapacitním stropem 1500 motorek ročně, a to již v první půlce příštího roku, jen mám obavu, že nebude pro koho. Tohle je prostě plastová šílenost. Sorry jako.

VIDEO:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

O co lépe se kouká na dvojici výtvorů italské značky E-Racer! Ta o sobě dala vědět už před dvěma roky konceptem Aero, později v prodejní formě překřtěným na 01, což byl elektrický motocykl Tacita T-Race s jiným designem. V E-Raceru se nepouštějí do vlastních motocyklů jako takových, oni přestavují. A to dost zásadně, takže se pak ani nedivíte těm cenovkám – model 01 stál 9000 EUR, ovšem jen ta přestavba, plus jste k tomu museli připočítat motorku. Jenže ono z ní toho moc nezbylo, a jestli vám už takhle přišly Tacity docela exkluzivní, E-Racer 01 je o dvě úrovně jiná liga.

VIDEO: E-Racer 01 ještě jako koncept Aero

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jenže 01 se už prodávat nebude, zato dvě novinky, představené v Miláně, se naopak mezi lidi chystají. To už nejsou Tacity, nýbrž přestavěná Zera. První nese jméno Edge a jde o nádherné kafíčko z modelu Zero SR/F. Technika zůstává stejná, tedy 110 koní, 190 newtonmetrů, dojezd od 132 km (dálnice) po 259 (město), hmotnost 220 kg. Jiný je opět design a opět naprosto dramaticky.

Jenže to není jen o tom, že sundáte staré plasty a nandáte nové. Přední vidlice drží v krásných frézovaných brýlích, na nichž jsou clip-on řídítka, čumák tvoří maličká maska s jediným LED světýlkem, jiný je kryt „nádrže“, stejně jako štíhlá sexy prdýlka doplněná o hnědá kožená sedátka. Brzdové kotouče byly vyměněny za masivní vykousané Galfery, zadní odpružení má nyní na starosti centrála AirTender. Zajímavé je, že všechno můžete namontovat na svoje Zero SR/F, a když budete chtít, zase dáte zpátky všechny originální díly, ten proces je vratný. Akorát nevidím důvod, proč to dělat, když jste předtím dali 6000 EUR za přestavbu.

A ještě jednu zvláštní vychytávku Edge má. Pod zkratkou E-RAF se ukrývá E-Racer Audio Forceback, tedy zvukový hardware, který si můžete ladit přes modrozubou aplikaci. Má dvě funkce. Tou první je varování chodců, že něco jede – nízké frekvence jsou dobře slyšitelné na dálku, vysoké zase zblízka a pomáhají rozpoznat, odkud se vozidlo blíží. Druhá funkce je zážitková pro jezdce, podvzukový reproduktor plodí vibrace, které se mění v závislosti na rychlosti a dávají jezdci pocit výkonu i dalšími smysly.

Druhou novinku nazvanou Rugged jste už jednou vidět mohli, loni ji značka prezentovala jako koncept, ovšem teď byla konstruktérsky předělána tak, aby se mohla začít vyrábět, a to stejně jako Edge, na jaře 2020. Rugged vychází také z modelu značky Zero, v tomto případě ovšem jde původně o supermoto FXS. Že byste to vůbec nepoznali?

Hlavní věcí, která tuhle motorku totálně proměnila, je vnější hliníkový rám z obou stran s výraznými dírami, které tu jsou prý proto, abyste si motocykl mohli připoutat na karavan nebo loď. A potom je to hlavně o hrubém plastu tvořícím „srdce“ motocyklu a jeho kratičkou podsedlovku, která v sobě ukrývá malý zavazadlový prostor, přístupný po vyklopení sedla na dvou hydraulických vzpěrách. Do tohoto prostoru, v němž nechybí dvojice USB zásuvek, dáte dešťovku nebo tam smotáte klidně 15metrovou prodlužovačku, která se bude hodit, až zastavíte třeba na kafe nebo na oběd – můžete se krmit vy i venku zaparkovaná motorka. Mimochodem to sedlo je opravdu hodně dlouhé a výrobce rovnou říká, že se na něj vejdou tři osoby, samozřejmě ne při provozu na pozemních komunikacích.

Rugged má ještě zajímavější osvětlení než Edge, na motorce je 12 maličkých „Eagle Eye“ ledek, takže je viditelná ze všech stran i v noci, přední světla jsou pouze 4cm a samozřejmě homologovaná. Povrchovou úpravou je extrémně odolný Line X, bývalý vojenský patent, a i Rugged přijíždí vybaven audio systémem E-RAF. Rozdíl není ani v ceně, která opět činí 6000 EUR bez motocyklu. Každá paráda holt něco stojí, i ta elektrická. Tedy ta elektrická zejména.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 18 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist