ktm_srpen




Curtiss Zeus ve dvou verzích s novou technikou

Značka Curtiss Motocycles, která vznikla loni jako nástupce slavného Confederatu (který však pod novým majitelem obnovil svou činnost), u příležitosti veletrhu EICMA ukázala světu dvě nové připravované verze svého elektrického motocyklu nazvaného Zeus. Ještě předtím se pochlubila obrázkem dlouhatánského konceptu Hera, který má připomínat rekordní motocykl Glenna Curtisse z roku 1907.

Kapitoly článku

Nemusíte elektriku milovat, ale Curtissu nemůžete upřít originalitu. Matt Chambers, zakladatel značky Confederate a nyní i Curtiss Motorcycle Company, má prostě cit na designéry a ví, co z nich chce dostat. Mladičký Jordan Cornille, jenž pro Chamberse začal pracovat ještě u Confederatu, udělal koncept Zeus opravdu na jedničku. Jasný potomek Confederatu, a přitom naprosto osobitý…

Jenže zatímco funkční prototypy první generace nejen v syrovém hliníku, ale také v modrém a černém provedení brázdí různé „hóch-akce“ po USA, vzniklo v továrně nové oddělení Advanced Powertrain Division, které dosti výrazně předělalo to nejdůležitější, a sice pohon. Který je u Dia (Zeus bez Dia, víme?) pro design zásadní. Cornille totiž v jednom interview řekl, že zatímco většina současných elektrických motorek se snaží tvářit jako benzínové, on udělal takovou, kde ta elektrika je vystavena na odiv.

Jenže sám nyní přiznal, že původní pohonná jednotka baterie/elektromotor byla „ladná asi jako tvárnice“ a neumožňovala udělat design tak, jak byly původní plány. Jen pro připomenutí, prvotní Zeus měl 14,4kWh battery-pack ve tvaru obráceného písmene T, takže motorka vypadala, jako by ji poháněl dvouválcový boxer. On ji ale opravdu poháněl dvouválcový motor, akorát že elektrický. Původně to měly být dva motory Zero, ale těsně před dokončením prototypu došlo prý mezi oběma společnostmi k rozkolu a motory nakonec dodával někdo jiný, blíže nespecifikovaný. Curtiss Zeus měl být první dvoumotorový elektrobike – Confederate byl vždy V-twin, tohle měl být E-twin. To mělo samozřejmě obrovský dopad na parametry stroje, který se chlubil výkonem 172 koní a naprosto brutálním krouťákem 393 Nm! Dojezd 190 km ve městě a 110 km na dálnici těm údajům docela odpovídal.

Ovšem teď, zároveň s konáním veletrhu EICMA v italském Miláně (světové weby vám budou tvrdit, že tam Curtiss byl, ale nenajdete jedinou fotku, ani tahle značka není v katalogu vystavovatelů a my jsme ji tam taky neviděli), Američané oznámili dvě nové verze modelu Zeus: Bobber a Cafe.

A už na první pohled je vidět, že tohle je něco jiného než hranatá první varianta. „Vyvíjíme nové baterie, motor a kontrolní systém,“ potvrdil Cornille a Paul Ogilvie, šéf Advanced Powertrain Division, jeho zprávu ještě rozšířil: „S potěšením vám představujeme to, o čem jsme přesvědčeni, že je nejlepší technologie v celém našem odvětví. Díky použití špičkových bateriových systémů, které dovolují skvělé vyvážení výkonu a dojezdu, bychom rádi u našich motocyklů získali dojezd až 450 km, zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,1 vteřiny potom bude dílem nového 140kW motoru s točivým momentem 197 Nm.“ Motoru, nikoli motorů. Takže změna.

Upřímně, tihle lidé v elektrobyznyse mají hrozné tendence přehánět a u konceptů se ta čísla střílí snad od boku. Čili – zase tak moc Paulovi těch 450 km nevěříme. Ale že Bobber i Cafe budou naprostá špička v elektrice, na to bychom si klidně vsadili. Značka dokonce uvádí, že předpokládá, že se na trhu utká především s novým Harley-Davidsonem LiveWire.

Jenže proti H-D bude mít Curtiss pravděpodobně drobnou nevýhodu v poněkud pomalejším náběhu výroby. Zatímco LiveWire by se měl začít prodávat již napřesrok, Curtiss začne s výrobou až v roce 2020. O ceně zatím nevíme vůbec nic, ale Matt Chambers od začátku říká, že proti Confederatům budou Curtissy neporovnatelně levnější a našemu spolupracovníkovi Alanu Cathcartovi před časem říkal, že se začínat bude na 30 000 USD a postupem času se půjde dolů až na dvacet.

Zeus Bobber a Zeus Cafe, to jsou dvě jistotky. Ovšem Curtiss o sobě nechal vědět ještě dlouho před Milánem. Zveřejnil akorát krátkou zprávu a jednu jedinou počítačovou ilustraci, ale docela to na poprask stačilo. Budoucí vlajková loď značky prý ponese jméno Hera a prý má jít o nejluxusnější elektrický motocykl světa. Kdyby se vám zdála podezřele dlouhá (rozvor 1676 mm je jediný konkrétní technický údaj, který známe), tak to má svůj důvod, stejně jako ty zvláštní krabičky na bocích. Tohle je totiž elektromotocykl V8, ovšem to číslo neudává počet válců, nýbrž lithium-ionových baterií!

Ty budou pohánět dvojici elektromotorů, jako to bylo plánováno u Dia, a Hera s nimi prý bude rychlejší než její předobraz. Tím není nic jiného než rekordní osmiválcový 4,4litrový motocykl vlastní konstrukce, s nímž Glenn Curtiss 23. ledna 1907 zajel na Floridě světový rychlostní rekord 136,3 mph (219,3 km/h), který zůstal nepřekonán až do roku 1930! Jet přes dvě kila na dlouhatánském nahatém elektrickém motocyklu, to bude asi slušné peklíčko. Jestli tedy Hera někdy vůbec překročí stádium počítačové kresby…

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist